Dir ID: Парола:  
Регистрирай Dir ID Забравена парола  

Пловдив е начин на живот

9 юли 2019, 09:26 /Редактор: „Зюддойче Цайтунг“, DW

Пловдив, кв. ”Капана”
Сн.: БТА

Пловдив е българският град, който навярно най-успешно се справя със задачата да привлича обратно българите от чужбина, пише в обширен репортаж германският „Зюддойче Цайтунг“.

Това място има хилядолетна история: още траките са били тук, а след тях - римляните и гърците. Повече от всеки друг град в България Пловдив се възприема като кръстопът на различни култури. Като място, на което от векове насам мирно си съжителстват българи, турци, арменци, евреи, гърци и роми,пише вестникът.

Репортажът е посветен на втория по големина български град, който е и европейска културна столица на 2019.

Ето какво четем там още: Мотото на проявите - "Заедно" - може и да е убедило журито, но не и местните хора, твърди изданието. Ромите не се срещат много из града, освен като метачи по улиците, защото живеят в свой, ромски квартал. "Да учим от Столипиново", се нарича един нов проект на двама германци, адресиран към ромския квартал на Пловдив и неговите жители. Идеята на проекта е да прехвърли мост между две паралелно съществуващи общности.

Пловдив, от една страна, е в подем, дял за което има също и спечелената кандидатура за европейска културна столица. В града безработицата е 3,4 процента, но статистиката не отчита безработицата в Столипиново, където без работа са 90 процента от живеещите в квартала.

Как "германците" променят Столипиново

През последните години хиляди роми от Столипиново заминаха за Германия. В ромския квартал ги наричат "германците". През лятото те се връщат и променят махалата към по-добро. Макар и бавно.

А и не всички одобряват посоката на този подем, пояснява изданието и дава пример с известния квартал "Капана": в продължение на стотици години той се е развивал като център на занаятите, преди да западне напълно и да бъде ползван предимно като място за паркиране. Спечелената кандидатура за културна столица на Европа обаче преобрази квартала изцяло: в приземните етажи на сградите бяха отворени галерии и магазинчета за художествени занаяти, а собствениците на сградите разбраха, че могат да печелят пари от тях. Първите галеристи вече напуснаха помещенията, за да отстъпят място на барове и заведения за бързо хранене, от което мнозина са разочаровани. "Става прекалено комерсиално", казва по този повод Никола Сивков, организатор на 3-дневен празник на открито в Капана. И въпреки това успехът на Капана е безспорен: това живописно място допринася много за популярността на Пловдив.

В момента България се опитва да окуражи младите хора в страната да не я напускат или пък да се връщат обратно. А Пловдив се справя с тази задача може би най-добре от всички български градове. Причината, според „Зюддойче Цайтунг“ е , че „в Пловдив го дават "айляк" – т.е. спокойно: „Пловдив е начин на живот“, констатира изданието и шеговито представя богатото културно наследство на града с изречението: „В Пловдив не можеш да влезеш дори в магазин от веригата H&M, без да попаднеш на останки от някой римски стадион“. На всяка крачка - останки от римско време.

Точно затова и заместник-кметът на града Стефан Стоянов се гордее с него. И има защо: Пловдив винаги е бил панаирен и търговски център, а през последните години се разви и като седалище на много IT-компании. Освен това в града работят и фирми-доставчици за автомобилната индустрия, производители на велосипеди и т.н., които допринасят за високия икономически ръст в региона. А 40-те хиляди студенти от различните вузове в града под тепетата са огромен пазар, от който местните фирми могат да си набират необходимите кадри, пише авторката на публикацията Виктория Гросман.

„България се доближи до Европа“ „Никой не е смятал, че ще успеем да се справим“, е цитирана да казва Мариана Чолакова, която има огромна заслуга за това кандидатурата на Пловдив за културна столица на Европа да се увенчае с успех. Чолакова, защитила в Германия докторска титла по философия, в момента е германски почетен консул в Пловдив. Но усилието си е заслужавало, защото в крайна сметка тази кандидатура не само успя да сплоти етническите малцинствени общности в града, но и да доближи България до Западна Европа, убедена е тя. „Кандидатурата за културна столица на Европа ни даде повече самочувствие. Но най-вече хората научиха, че стига да се ангажират, могат да променят нещо“, казва още Чолакова.

Под материала си „Зюддойче Цайтунг“ предлага различни полезни информации за желаещите да пътуват със самолет до България и Пловдив, както и препоръки за хотели, ресторанти и цени.

Още новини »

Изпрати на приятел




ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ