Бъдещето е на корабите без екипажи, казва за БТА ръководителят на Морския квалификационен център към Техническия университет във Варна капитан далечно плаване Петър Гембешев. Центърът разполага с няколко тренажора, където във виртуалната реалност студентите се обучават как се управлява кораб, как се влиза в най-натоварените пристанища по света и как се застава на рейд.

Технологиите навлизат все повече в нашата професия, заявява Гембешев. Като пример той посочи електронната карта, която е едно към едно с тази на корабите, и която дава пълна информация за местоположението на плавателния съд без навигаторът да гледа хартиени карти и да прави изчисления. На въпрос как се процедира, ако картата изгасне, Гембешев уточни, че на кораба задължително има резервни източници на ток, а самото устройство може да работи до 36 часа на батерии.

Няма вече SOS, казва с усмивка капитанът. Той все пак е категоричен, че и съвременните моряци знаят коя е Полярната звезда и разполагат на борда с не чак толкова високо технологична апаратура, с която да потърсят помощ чрез честотите на радиовръзките. Да, старото поколение офицери може да води кораба, само като вижда хоризонта, днес е нормално младите да не искат да го правят, защото е трудоемко, допълва Гембешев.

На въпрос дали моряшката професия умира, след като романтиката на пътуванията вече я няма, капитанът уверено отговаря, че това няма как да се случи, при положение, че близо 90 на сто от стоките се превозват по море. Технологиите обаче ще навлизат все повече и бъдещето е на корабите, на борда на които няма да има хора. Може би най-скоро това ще се случи в машинните отделения, допълни Гембешев. Той разказа, че целта е машинен инженер да наблюдава от брега в реално време движението на плавателния съд. Когато някоя част се повреди, новите машини позволяват този сектор да се изолира и корабът да се отправи за ремонт към най-близкото пристанище, обясни Гембешев. По думите му това не е проблем, дори плавателният съд да е по средата на Атлантика.

В по-далечно бъдеще на корабите изобщо няма да има хора, допълни капитанът. Според него вече се работи активно в това отношение, има и серия разработки за управление на кораб от брега чрез сателитна връзка. Той обаче признава, че новите морски пирати може да се окажат хакерите, макар че би било трудно да отклониш съда от курса му, без това да стане видно.

Според Гембешев тренажорите на Центъра създават пълна илюзия, че си на борда. Изживяването в симулатора обаче може да е неприятно за хора с по-чувствителен вестибуларен апарат. На въпрос по колко кораба "потапят" дневно студентите, капитанът обяснява, че и това се случва, но само в началото на обучението. Иначе тренажорът позволява те да маневрират, да влизат в пристанища, да подават команди. В симулатора са заложени и екстремни ситуации - лоши метеорологични условия, силно вълнение, внезапно излизане на други кораби в рамките на портовете или протоците и каналите. Най-ценното е, че по този начин обучаващите се преодоляват страха си, те го превъзмогват тук, а после, в реалността, знаят как да действат и го правят, обясни Гембешев.

Той разказа, че съвсем отскоро в центъра имат нов софтуерен продукт, който взема сигнал от истинския трафик в пристанище "Варна". Реалните кораби са на екрана-стена и обучаващият се маневрира покрай тях, обясни Гембешев.

Сега екипът на Центъра иска да направи и симулатор на машинно отделение на кораб. Когато той бъде свързан с настоящите тренажори, вече Центърът ще разполага с истински виртуален плавателен съд. Тогава, ако искат, обучаващите се ще могат да дават и вахти и да закарат своя кораб където пожелаят по целия свят.

За жалост през последните години има отлив от морската професия, каза още Гембешев. По думите му младите хора се стремят по-скоро към висшите офицерски длъжности, но не всички имат търпението да извървят пътя, за да станат капитани. Те искат всичко да се случва от днес за утре, нямат търпение, а и добро заплащане се предлага и в други сектори, като предимството е, че са на брега, при семействата си, обясни Гембешев.

Интерес към обучение в Центъра проявяват много чуждестранни фирми и организации. Последният договор е с компания от Хамбург, която управлява луксозни яхти. Кадрите й - от моряците до капитаните, ще преминат обучение във Варна. А причината е, че Центърът издава сертификати, признати по международните конвенции.

В момента в университета се разработват специален софтуер и очила, които ще помагат за навигация във Варненското пристанище при мъгла. Проектът, наречен ILIAD, се готви съвместно с партньори от други държави, а финансирането му е с европейски средства. Идеята е както при "сляпото" кацане на самолет, обясни Гембешев. Той припомни, че през пролетта и есента, когато има мъгла, има проблеми корабите да преминават през канала до пристанище "Варна Запад", а това води до сериозни загуби на време и пари. В други пристанища, например Ротердам и Антверпен, корабите влизат и при мъгла чрез насочващ сигнал, който води кораба. Принципът ще е същият, само че мъглата ще бъде "изчиствана" чрез софтуера и очилата.

Гембешев допълни, че работата по проекта трябва да приключи до една година, а интегрирането му би отнело не повече от 5-6 месеца.