Харесвате или не, колелото има свой международен ден - 3-ти юни. Това е датата, в която се смята, че повечето велосипедисти празнуват и се радват на една различна форма на свобода.

Мнозина дори не подозират, че карането на колело всеки ден, може да се смята за изключителна форма на тренировка, удължава живота и е особено благоприятно за сърцето. Колоездачите са известни като много по-щастливи, тъй като всекидневното каране подобрява и настроението, освен това са и перфектен вариант за пътуване в града, без абсолютно никакви вредни емисии.

Международният ден на колелото е известен по цял свят, но същевременно е един от много новите празници. Приет е официално през 2018 г. Идеята се ражда от професор Лешек Сибилски - експерт по социални науки и адвокат на колоезденето. Той води кампания за промотирането на живот на колело със своя клас по социология. Резолюцията се приема от 193 страни, изразяващи своята подкрепа за този вид пътешествия и начин на живот. Този продукт е тук от близо 2 века и най-вероятно ще продължи да се подобрява.

Тъй като все повече страни обръщат внимание на велосипеда като добър и основен начин за пътуване в градовете и извън него, трябва да се запознаем и със статистиките.

Снимка: БТА

На година в света се продават между 130 и 150 милиона велосипеда - това включва планински, шосейни, електрически и детски велосипеди. Най-големите пазари се намират в Китай и Индия. Скандинавските страни и Германия са други страни с голям пазар.

Страната с най-много колоездачи в света е Китай. Твърди се, че около 500 милиона души все още използват това средство за транспорт и се нареждат на първо място в света.

Една от причините е, че колелото продължава да е предпочитан транспорт за милиони жители, а в миналото е бил и често единствен. Китай печели сериозно от споделеното предоставяне на колела, а градските региони се променят, за да дадат път на колоездачите.

Най-дългият маршрут, който може да бъде изминат с колело, е EuroVelo 13 - Пътят на Желязната завеса. Той е с дължина от близо 10 400 километра. Маршрутът стартира от Баренцово море на границата с Норвегия и Русия и продължава до Черно море на границата на България и Турция.

Снимка: БТА

Преминава се през 20 държави, включително Норвегия, Финландия, Русия, Естония, Литва, Латвия, Полша, Германия, Чехия, Австрия, Словакия, Унгария, Словения, Хърватска, Сърбия, Румъния, България, Гърция и Турция. Пътят на Желязната завеса е изпитание за мнозина, включвайки температурни промени, сложен терен и много исторически забележителности. Няма особена награда за завършването му, но е историческа ценност и предизвикателство за всеки истински колоездач.

Рекордът за най-много изминати километри с велосипед, принадлежи на Арманда Кокър. Дамата е изминала близо 139 326.82 километра за година. Започнала е да засича своите километри от 15 май 2016 г. до 14 май 2017 г. Предимно е карала в Тампа, Флорида, но е участвала и в по-сериозни вело маршрути. Нейният рекорд е признат от Гинес.

Най-високата скорост, постигната на велосипед, е тази на Денис Мюлер-Коронек. На 16 септември 2018 г. Денис достига скорост от 296.009 км/ч. Трябва да отбележим, че рекордът е постигнат с помощта на автомобил, който осигурява по-сериозна защита от вятъра, докато самият велосипед е специално разработен за скорост.

Най-добрата балканска страна за колоездачите е Словения. Страната може да се похвали с перфектна инфраструктура за градско и извънградско каране. Словения подпомага най-различни състезания, подкрепя хората, които искат да се движат така, освен това има и най-различни туристически дестинации.

Снимка: iStock by Getty Images

Въпреки факта, че няма точно определена статистика за изминатите километри на годишна база от световното вело общество, трябва да обърнем внимание на статистиката и допускането, че при близо 250 милиона колоездача в света и средно разстояние от 2000 километра на ден, общият резултат е 500 милиарда километра. Ако обърнем статистиката във вредни емисии, световното вело общество пести близо 60 милиона метрични тона въглероден диоксид.

Това е еквивалента на вредните емисии от 13 милиона автомобила, за поглъщането на такова количество са необходими около 242.81 милиона декара. За информация, това е въглеродния отпечатък от електричеството на град с 8 милиона домакинства или изгарянето на 21 милиона метрични тона въглища. А като въздушен въглероден отпечатък, това са около 60 милиона пътешествия от Ню Йорк до Лондон. Надаваме се, че с този материал ще оцените положителните страни на велосипедистите.

Да, понякога можем да открием, че не са най-културните или бързи пътници в градски условия, но правят нещо положително, а и нека бъдем откровени, вело културата продължава да се развива със сериозна скорост в Европа и света.