Марсилия е едно от най-натоварените круизни пристанища в Европа, привличащо близо 2 милиона пътници годишно. Но тъй като замърсяването на въздуха е изключително тревожен проблем, местните жители настояха за спешно решение, съобщава Euronews.

През юли кметът Беноа Паян стартира петиция за забрана на най-замърсяващите кораби.

"Средиземно море бавно умира, но лобистите на гигантските круизни кораби искат да продължат да го оскверняват", написа той в Туитър миналия месец. "В Марсилия, независимо дали им харесва или не, ние ще продължим да се борим." Към днешна дата повече от 52 000 души са подписали петицията за прекратяване на "задушаването" на Средиземно море.

 Замърсяват ли въздуха круизните кораби?

 През 2018 г. проучване на групата за мониторинг на качеството на въздуха Atmosud разкрива, че емисиите от круизните кораби надвишават емисиите от автомобилите в града.

"Кораб, акостирал за един час в Марсилия, е еквивалентът на 30 000 превозни средства, пътуващи с 30 км/ч в Марсилия за един час", предупреждава Дамиен Пига, мениджър в Atmosud.

Въздействието на замърсяването е различно в зависимост от климатичните условия. Токсичните концентрации на серен диоксид, азотен оксид и прахови частици могат да имат коварни последици за здравето.

 Ще бъдат ли забранени круизните кораби в Марсилия?

 Марсилия не е единственият град, който настоява за решение.

През 2021 г. Венеция забрани големите круизни кораби в своята лагуна. По-рано тази година Барселона обяви, че ще наложи "данък замърсяване" на круизните туристи.

Но в Марсилия местните морски синдикати имат опасения относно кампанията за регулиране на индустрията. Икономиката на града е силно зависима от круизните кораби.

 Преди пандемията круизната индустрия допринася за местната икономика с около 350 милиона евро годишно.