Хаштагът #vanlife (живот на каравана) шества из социалните мрежи с все по-изкусителни снимки и видеосрещи с живота, пълен със свобода и безгрижие.

Кемперът не е откритие на пандемията, но тя определено засили интереса към пътуването със собствена къщичка на колела, където няма нужда от непрекъсната дезинфекция и спазване на социална дистанция.

2020-а беше годината, в която пътуването с кемпер беше преоткрито на много места по света, а кемперът се превърна в дом и хоум офис за мнозина, решили да извлекат максимума от една несигурна ситуация.

През 2020 година превозните средства за свободното време са регистрирали исторически рекорд с 234 000 продажби в Европа (12 процента ръст на годишна база), по данни на Европейската федерация за караванинг.

В САЩ караваните продължават да са най-предпочитаните превозни средства за ваканционно пътуване, като през март бе поставен нов рекорд на продажбите. По данни на американски компании, между 50 и 80 процента от закупените през 2020 г. кемпери са били от хора, които за пръв път в живота си правят такава покупка, докато в предишни години този процент е бил между 25 и 35.

В Австралия, където къмпингите също са много популярни, има регистрирани близо 750 000 превозни средства за свободното време на 25 милиона жители.

Въпреки усилената ваксинация и факта, че много държави отвориха границите си за летния сезон, е вероятно част от ограниченията заради коронавируса да се върнат заради новите варианти (тази тенденция вече започна в някои европейски държави), а кемперът да остане най-сигурната опция за пътуване с минимален риск.

View this post on Instagram

A post shared by Elise Cook ◈ AUSTRALIA (@elisecook)

Луксозен или самоделка

Както и когато си купуват дом, при кемперите купувачите също могат или да изберат нещо обикновено, или да заложат на лукс. За мнозина пътуването с каравана е синоним на хипи живота от миналото, но не и днес, когато на пазара има кемпери с джакузи и отделни стаи, обзаведени с кожени дивани и плоски телевизори.

От другата страна са самоделките. Тези, които не разполагат с много средства, често избират втора ръка кемпер или микробус (а в САЩ може и стар училищен автобус), който сами реновират и обзавеждат по вкуса си.

Има хиляди видеа с инструкции за ремонтиране и обновяване на кемпери в Ютуб, толкова са и Инстаграм профилите, в които ентусиасти заснемат процеса, в който закупените от тях грозни патенца се трансформат в красиви кемпер-лебеди, които след това биват подлагани на фотосесии на фона на изгреви, залези, морета и планински върхове.

Сам си готвиш, спиш в собственото си легло

Пътуването с кемпер намалява риска от пътуването по време на пандемия или поне създава такова усещане у туристите.

Те спят в собственото си легло, готвят си сами храната, прекарват повечето време със семейството си (избягват срещите с други хора във фоайето на хотела например).

Дори и ходенето на кино може да не им липсва, ако си вземат проектор и се възползват от топлите летни вечери.

Освен дом, кемперът става и офис на колела

В САЩ продажбите на кемпери и каравани се увеличават рязко през 2020 г., като се откроява една специфична тенденция - новите покупки вече често вървят с кът, предназначен за хоум офис.

Преминаването към дистанционна работа накара много хора да се възползват максимално от тази свобода и да работят от любимите си диви места.

В наши дни човек може да има добра интернет връзка почти навсякъде, а възможността да вижда през прозореца си планина, езеро или плаж вместо терасите на съседния блок може да е по-освежаващо от двойно кафе.

@sebastian_schieren

##vanlife ##foryou ##coffee

♬ Originalton - Sebastian Schieren