Неслучайно в този град са създадени Microsoft, Amazon, Boeing и Starbucks. Дори Pike Place Market - известен днес колкото с броя на туристите, толкова и със сергиите си - е основан тук през 1907 г. като начин фермерите да продават продуктите си директно на клиентите.

"Сиатъл е град на бум и срив - имало е златен бум и срив, технологичен бум и срив", казва Райън Рийз, съсобственик на рибния пазар "Пайк Плейс", известен със своите "рибохвъргачи" - работници, които подхвърлят (често тежките) стоки помежду си, докато събират поръчките. "Този град винаги се завръща", добавя той пред CNN.

Снимка: iStock by Getty Images

"Изумруденият град" на северозападното тихоокеанско крайбрежие на Северна Америка, какъвто го познаваме, е сравнително нов. Градът е основан през 1869 г. и е наречен на името на вожда Сиахъл, водач на местните племена Duwamish и Suquamish. Селището, разбира се, е построено върху земите на коренното население.

Снимка: iStock by Getty Images

Само 20 години след основаването му целият централен бизнес район - 25 квартала - е изравнен със земята по време на "Големия сиатълски пожар" през 1889 г. Но Сиатъл се възстановява. В рамките на една година в централната част на града се издигат високи сгради и животът отново тържествува.

Десетилетия по-късно Сиатъл го прави отново. Градът се подготвя за своето време в светлината на прожекторите като домакин на Световното изложение в Сиатъл, което през 1962 г. привлича близо 10 милиона посетители.

Космическата игла, която се извисява на 182 метра над града с въртяща се палуба на върха, е построена само за една година. Тя все още е емблематична забележителност не само на Сиатъл, но и изобщо на САЩ.

"Винаги има някой в Сиатъл, който може да го направи още по-добре", казва Леонард Гарфийлд, изпълнителен директор на сиатълския Музей на историята и индустрията (MOHAI), където сред експонатите са оригиналният ръчно изписан знак на Starbucks и първият търговски самолет, произведен някога от Boeing. "Не е задължително да изобретяваме неща - ние ги правим по-добри", добавя той.

Да отпиеш от магията

Жителите на повече от 80 държави по света всеки ден се наслаждават на иновацията от Сиатъл. Това е броят на страните, в които има над 32 000 заведения на Starbucks. Независимо дали сте почитатели на компанията, тя е направила това, което се удава на малко фирми - превърнала е своя продукт в глобален. В никакъв случай не става дума за това, че кафето в Сиатъл е само за Starbucks. Жителите на "Изумрудения град" се редят на опашка за своята доза кофеин в десетки по-малки заведения, като Cone & Steiner. Това, което сега е елегантен "магазин на ъгъла" с кафе-бар, първоначално е основано през 1915 г. от Сам Коун, нов имигрант в града, и неговия зет.

Снимка: iStock by Getty Images

Универсалният магазин - в днешния район SoDo на Сиатъл - се превръща в място, където хората от квартала се събират и следят какво се случва. Всъщност, по силата на съдбата на Сиатъл, оригиналното местоположение на Cone & Steiner сега е централата на Starbucks. Междувременно правнучката на Коун, Дани Коун, отваря отново общия магазин в квартал Capitol Hill през 2014 г. Сега тя има два обекта. "Мисля, че този район е плодородна почва за идеи, за иновации и за обмисляне на възможното", казва тя. "Просто има нещо в ДНК-то на това място."

Да летиш високо

Тук е домът на Amazon, на Microsoft, и на Boeing. Новаторите, казва Гарфийлд, виждат възможности за подобрение там, където другите виждат съвършенство. "Те са като Бил Боинг. Виждат лодката, тя плава прекрасно. Но той може да я накара да лети." Компанията достави последния си 747 на 31 януари на церемония, която отбеляза края на една ера за "Кралицата на небето", дебютирала през 1969 г.

Снимка: iStock by Getty Images

Докато Amazon и Starbucks може да са променили ежедневието ни, Boeing промени планетата - за добро или лошо. Сиатъл също. "Ако се замислите за нашето ДНК, то е на Боинг, на компютърните инженери на Майкрософт, на Амазон", казва Гарфийлд.

"История на културата" от старата школа

Снимка: atlasobscura

Едно от местата в Сиатъл, които не се поддават на иновациите, е Scarecrow Video, където се намира най-големият частен видео и "физически медиен" архив в САЩ. По рафтовете са разположени видеоклипове, DVD, Blu-ray и лазерни дискове. Според Мат Линч, директор на магазина, в него са изложени около 145 000 заглавия. Защо толкова много? Това е ужасен въпрос, казва Линч. "Вие не бихте влезли в Лувъра и не бихте казали: "Защо имате толкова много картини?". Някой трябва да поддържа тези неща живи и достъпни за хората, които искат да ги видят." Той го нарича "културна история, която няма да намерите никъде другаде".

Усещането е като в магазин за видеокасети под наем от старата школа. Един раздел е обозначен като "Малки гадове" - "за всичко дребно, което иска да ви убие, като "Чъки" или "Леприкон", казва Мат Линч. "Това не е носталгия, това е история - културна история", казва той за магазина. "Всички ние имаме общи преживявания. Всички гледаме едни и същи филми, преживяваме едно и също изкуство. Тези филми събират всички тези преживявания за нас."

Снимка: Getty Images

И това е другата страна на Сиатъл - тази, която отказва да върви с тълпата. От 5-метровата скулптура на трола Fremont, който стиска автомобил в ръката си в подлез на магистралата, до гръндж музиката, която се превърна в саундтрак на едно поколение, историята на Сиатъл, свързана с иновации, означава, че той винаги  има какво ново да създаде. Историята още се пише. 

Снимка: iStock by Getty Images