Пандемичните ограничения поставиха милиони в изолация. Употребата на алкохол се увеличи, депресивните и тревожните разстройства също. Но и търсенето на възможност да върнем здравословния начин на живот, за да продължим като пълноценни хора.
Independent представя една нова тенденция, която се очаква да определи и бъдещето на туристическата индустрия. След като в началото на 2022 г. веган туризмът отбеляза своя възход, сега се открива една нова ниша, която ще остави своя отпечатък в света на пътуванията - живот без алкохол.
Но как се реализира на практика и има ли бъдеще? Вероятно да, дори само, за да тествате волята и вкусовете си.
Преди няколко месеца швейцарският курорт Grand Resort Bad Ragaz започна да предлага безалкохолни дегустации, които не се различават от тези на вино например, но ще опитате не отлежала алкохолна напитка, а комбуча или черен чай с дюля и алпийски билки. Дегустациите за трезвеници са приключение, отбелязва Independent.
Швейцарският курорт не е единственото място, в което на новата тенденция е отделено специално внимание. Няколко луксозни алпийски имота на компанията Bramble Ski също предлагат креативни безалкохолни напитки.
На фона на традиционно богатият на алкохол туристически сектор, този начин на почивка, привлича все повече хора. Доклад на изследователската агенция CGA от 2019 г. показва, че продажбите на безалкохолни напитки са се увеличили с 418% само за една година.
Не е изненадващо, че и в Осло следват новата тенденция.
Sommerro, забележителна сграда от 30-те години на миналия век, бе превърната това лято в модерно място с басейн на покрива и сауна, но не това бе толкова изненадващо, колкото амбициозното и специално коктейлно меню без алкохол за премиерата. Наричани The Prohibitionists, напитките от селекцията носят имената на ключови фигури от Сухия режим в САЩ, въведен през 20-те години на миналия век.
Миксологът на Sommerro коментира: "Гостите ще могат да намерят безалкохолни напитки, които са направени със същото внимание като останалата част от менюто. Вкусът, сложността и качеството на съставките са гарантирани за всяка една напитка, независимо от алкохолното съдържание. Наш приоритет е и винаги ще бъде предвиждането на нуждите на нашите гости, а наличието на безалкохолни варианти е нарастваща потребност."
Изглежда, че диетичната кола или джинджифиловата бира вече не са достатъчни - търси се различно изживяване.
През пролетта на 2023 г. се планира и "Sober Safari" (Трезво сафари) със специалисти на Safari Guru. Обиколките с осем нощувки в Кения ще бъдат отворени за резервации през февруари и март. Алкохолът ще бъде напълно изключен.
Основателката на компанията Сюз Лок взима решението си, след като избира да остане трезва, преживявайки тежка загуба и пандемията от Ковид-19. "Вече е клише да се заяви, че вирусът и блокирането бяха труден период за мнозина", казва тя пред Independent. "Аз определено имах труден период, както в личния си живот, така и в бизнеса. Осъзнах, че притъпявам проблемите си с алкохол. Записах се в рехабилитационен център в Южна Африка, където срещнах много фантастични хора, съмишленици, авантюристи, които търсеха дейности и интереси, в които алкохолът не участва. Така се роди идеята за Sober Safari", обяснява тя и допълва: "Сафарито ви дава фантастична връзка с природата, дивите животни, други култури и, което е по-важно, с други хора - и то такава, при която няма истинска нужда от алкохол"
Пътешествията, които Сюз организира, са подходящи както за самостоятелно пътуващи, така и за двойки, групи и семейства. Маршрутът започва в Найроби и преминава през еко лагери в северната част на страната, а йога сесиите и спа процедурите допринасят за усещането за благополучие.
Този нов здравословен начин на почивка носи категорично послание към следващото поколение. Проучване на DrinkAware от 2019 г. установява, че поколението Z (родено от средата на 90-те до началото на 2010 г.) или изобщо не пие, или пие по-рядко от по-старите поколения, като 15 % от тях имат твърда позиция да не пият алкохол. Същевременно в проучване от 2021 г. на American Addiction Centers, проведено сред 3400 представители на милениалите и поколението Z, 57% заявяват, че предпочитат да отидат за час във фитнеса, вместо в бара.
Умерената консумация на алкохол също е нарастваща тенденция. Приятел на Лок, който взима решение да спре алкохола преди осем години, споделя: "Не мога да ви опиша радостта си от промяната. Вълнението, което изпитвам сега, когато опознавам нов град, ресторант или хотелски бар, където ще мога да опитам нов коктейл или да празнувам с безалкохолно просеко, промени цялото преживяване от пътуването. Чувствам, че мога да се отдам на луксозни възможности, точно както и консумиращите алкохол."
Ако здравето наистина е богатство, появата на безалкохолни барове и хотели може да се окаже новият лукс, като приобщаващо, креативно и допълнително предимство при пътуванията.