Ъсъри купува стар Боинг 727, който е предназначен за скрап, изпраща го на парцел, който вече притежава, и прекарва шест месеца в ремонтиране, като извършва по-голямата част от работата сама. Накрая тя има напълно функционален дом с над 1500 квадратни метра жилищна площ, три спални, две бани и дори хидромасажна вана - там, където е била пилотската кабина. И всичко това за по-малко от 30 000 долара, или около 60 000 долара сега.

Ъсъри - козметичка от Беноа, Мисисипи - няма професионална връзка с авиацията и следва нестандартното предложение на своя зет, ръководител на полети. Тя живее в самолета от 1995 г. до 1999 г., когато той е непоправимо повреден, след като пада от камиона, който го пренася на друго място наблизо, където би могъл да бъде изложен за публичен показ.

Въпреки че не е първият човек, който някога е живял в самолет, нейното безупречно изпълнение на проекта има вдъхновяващ ефект. В края на 90-те години на 20 век Брус Кембъл, електроинженер с лиценз за частен пилот, бил поразен от нейната история: "Карах към вкъщи и слушах радиото. Чух историята на Джо Ан и беше невероятно, че не излязох от пътя, защото вниманието ми се насочи изцяло към нея. А на следващата сутрин вече звънях по телефона и подготвях проекта си", казва той пред CNN.

727 в гората

Вече повече от 20 години Кембъл живее в собствения си самолет - също Боинг 727 - в горите на Хилсбъро, Орегон.Той не съжалява: "Никога не бих живял в конвенционален дом. Няма шанс."

Проектът му струва общо 220 000 долара (около 380 000 долара сега), от които приблизително половината са за закупуване на самолета. Самолетът е принадлежал на гръцката авиокомпания Olympic Airways и дори е бил използван за транспортиране на тленните останки на магната Аристотел Онасис, собственик на авиокомпанията, през 1975 г.: "По онова време не знаех историята на самолета. Не знаех, че има стар интериор в стил 707. Той беше наистина, наистина ужасен в сравнение със съвременните стандарти. Беше функционален, но просто изглеждаше стар и груб. Може би най-лошият избор за дом."

 

Кембъл трябва да работи по самолета няколко години, преди да може да заживее в него. Интериорът е без излишни удобства, с примитивен душ, направен от пластмасов цилиндър, и диван за легло. По време на най-суровата част от зимата Кембъл традиционно се оттегля в Миядзаки, град в Южна Япония със субтропично време, където притежава малък апартамент. Но пандемията затруднява това и през последните три години той живее в 727 целогодишно.

Възнамерявайки да създаде и самолетен дом в Япония, през 2018 г. той е готов да купи втори самолет - 747-400, но сделката се провалила в последния момент, защото авиокомпанията (която Кембъл не разкрива) решила да запази самолета в експлоатация по-дълго от очакваното: "Трябваше да спрем проекта и той е в този си вид и до днес", казва той.

Кембъл често има посетители и дори предлага безплатно настаняване в самолета, а през лятото е домакин на по-големи публични събития с атракциони в увеселителния парк: "Артисти изнасят концерти на дясното крило, гостите танцуват пред или зад крилото в гората, която за големите концерти се изпълва с всевъзможни места за отдих. Те не са от класата на Дисниленд - просто преносими щандове с различни любопитни предмети и малки възстановки, но са забавни."

По две

Ако смятате, че животът в самолет е достатъчно екстравагантен, какво ще кажете за живот в два? Това е планът на Джо Акслайн, който притежава MD-80 и DC-9, разположени един до друг в парцел в Брукшир, Тексас. Акслайн живее в MD-80 повече от десетилетие - след като се развежда в Деня на шегата - 1 април 2011 г. - и планира да ремонтира DC-8 и да го оборудва със зони за отдих като киносалон и музикална зала. Той нарича грандиозния си план "Проект свобода".

"Целият проект е на стойност по-малко от четвърт милион долара", казва Акслайн, който има много малко текущи разходи, тъй като притежава земята и е изградил собствен кладенец и канализационна система: "Единственото, което ми остава, е електричеството", добавя той.

Снимка: airplanehome.com

В продължение на години той дори споделя самолета с децата си: "Децата вече ги няма, така че останах само аз. Живеейки в къща, имаш много пространство, но всичко това е разхищение. Основната ми спалня е много малка, но имам два телевизора в нея. Дневната ми е с добри размери, трапезарията е удобна за четирима, мога да приготвя достатъчно храна за цял куп хора, ако дойдат на гости. Имам и душ и тоалетна. Единственото нещо, което нямам тук и което бих имал в къща, са отварящи се прозорци", обяснява той и добавя, че просто отваря вратите на самолета, за да влезе свеж въздух.

Самолетите се виждат от близките пътища и Акслайн казва, че много шофьори, които са любопитни, спират до тях: "Всеки ден идват по трима-четирима души. Наричам ги моите туристи", казва той. "Минават покрай него и си мислят, че е толкова готино. През повечето време им махам с ръка. Казвам, че ако имат време, ще ги разходя из "къщата". И ако този ден не съм оправил леглото, на кого му пука? Нека да видим как живеят истинските хора."

Снимка: airplanehome.com

Акслайн също се интересува от Боинг 747 - животът в "Кралицата на небето" е най-голямата мечта на собственика на самолет - но се отказва, когато се сблъсква с разходите за доставка: "Самият самолет струваше около 300 000 долара, но транспортните разходи бяха 500 000 долара. Половин милион долара за преместването му? Не можеш да го караш по пътищата, ще трябва да го разглобиш и след това отново да го сглобиш."

Направи си сам

Има и други забележителни примери за самолети, превърнати в домове. Един от най-ранните е Boeing 307 Stratoliner, принадлежал някога на милиардера, режисьор и продуцент Хауърд Хюз, който похарчил цяло състояние за преустройство на интериора, за да го превърне в "летящ пентхаус".

След като е повреден от ураган, той е превърнат в екстравагантна моторна яхта и в крайна сметка е закупен през 80-те години на миналия век от Дейв Дримър, жител на Флорида, който го ремонтира основно и преименува на "Космически кекс". Той живее в хибрида между самолет и лодка в продължение на 20 години, преди в крайна сметка да го дари на Музея на авиацията във Флорида през 2018 г.

Американският кънтри певец и член на Залата на славата в Нашвил Ред Лейн, който в миналото е бил самолетен механик, живее десетилетия наред в преоборудван самолет DC-8, който спасява от скрап в края на 70-те години на миналия век. Лейн, който почина през 2015 г., разкрива в телевизионно интервю през 2006 г.: "Никога не съм искал да бъда някъде другаде".

Снимка: Costa Verde

Онези, които искат да изживеят подобно приключение за една или две нощи, имат няколко възможности, но в хотели. В Коста Рика хотел Costa Verde разполага с напълно реновиран Боинг 727 - с две спални и тераса с изглед към океана. В Швеция Jumbo Stay е хотел, построен изцяло в Боинг 747, разположен на територията на летище Арланда в Стокхолм. А ако просто искате да се забавлявате, на летище Котсуолд във Великобритания, на около 160 км западно от Лондон, има още един Боинг 747, който може да бъде нает за събития с до 220 души.

Снимка: Costa Verde

Ако обаче искате да се впуснете изцяло в живота в самолет, бъдете готови за предизвикателства: "Трябва ви страст, за да пожелаете да правите това, защото ще има толкова много проблеми, които ще трябва да решавате, може да стане непосилно", казва Джо Акслайн, който посочва сред най-големите препятствия осигуряването на подходящо място.

Може би затова няколко от посетителите на Брус Кембъл през годините са проявявали интерес към този начин на живот, но никой от тях не е превърнал мечтата си в реалност: "Мисля, че това е доста трудно за хората - няколко от моите гости си тръгнаха убедени, че искат да го направят. Изпратих им ясно формулирани инструкции, за да им помогна стъпка по стъпка, но никой от тях не направи нищо повече, казва той.

Но не позволявайте това да ви обезкуражи, добавя Кембъл: "Не давайте шанс на никого да разклати увереността ви. Разработете цялата логистика и просто го направете. Животът в самолет е приключение."