Древните мъдреци и философи казват, че е важен пътят, а не крайната цел. А по отношение на пътуването този мъдър съвет би могъл да звучи и като - много по-интересно е не къде отиваш, а как пътуваш. Може ли самият акт на придвижване да е истинската същност на почивката ни? По света има влакове, чиято цел отдавна не е само придвижване на пътниците от точка А до точка В. Те са се превърнали в скъпа туристическа атракция, която предлага на своите гости почти медиативно съзерцание на красиви гледки навън в удобството на петзвезден лукс - преживяване, което оставя спомен за цял живот. Освен прочутият Orient Express, увековечен в романите на Агата Кристи и Брам Стокър, който и до днес очарова туристите с изтънчен вкус с шикозно пътешествие от Париж и Лондон до Истанбул, друг такъв дворец на колела е британският влак Belmond British Pullman.

Снимка: belmond.com

Влакът потегля от лондонската гара "Виктория" и има няколко маршрута във Великобритания - за еднодневна екскурзия или уикенд, в които пътниците се наслаждават на изтънчени храни и напитки, поднесени с петзвездно обслужване и лукс. Един от най- впечатляващите маршрути на луксозния влак е до замъка Хайклиър в графство Хампшир, където се развива действието от популярния английски сериал "Имението Даунтън". Друга предпочитана от туристите екскурзия е до градовете Кентърбъри и Бат, известни с добре запазената си средновековна архитектура. Повечето еднодневни пътувания с Belmond British Pullman варират между 250 и 520 паунда на човек, в зависимост от услугите, включени в пътуването. С около 200 паунда отгоре ще платите, ако решите да се възползвате от предложението да се насладите на храната на шеф готвач.

Снимка: belmond.com

Вагонът "Одри" разполага с 20 места и е произведен през 1932 г. Преди години той е бил част от влака Brighton Belle и в него са пътували кралица Елизабет II, принц Филип и Кралицата майка. През 1985 г. в него е заснет "Убийство в Ориент експрес" по бестселъра на Агата Кристи.

Снимка: belmond.com

Вагонът "Сигнъс" има 26 места и очарова с австралийските си орехови панели, огледалата и старинната мозайка в тоалетната. Строителството му започва през 1938 г., но завършването му се отлага до 1951 г. заради войната. Вагонът е бил част от влака Golden Arrow и се използвал от кралски особи и при официални посещения на държавни глави. "Дебютира" в киното във филма "Агата" (1976) с Дъстин Хофман.

Снимка: belmond.com

Haй-cтapият вaгoн, чието име е "Ибис", e построен през 1925 г. и изпoлзвaн зa пъpви път като част от прочутия влак Ѕymрlоn Оryеnt Ехрrеѕѕ в пътyвaнe oт Mилaнo дo Beнeция. Toй e бил чacт и от Dеаuvillе Ехрrеѕѕ и e бил пpeднaзнaчeн дa извозва бoгaтитe пapижaни до кaзинo Dеаuvillе нa Pивиepaта. "Пенсиониран" е през 1968 г. и преди да тръгне отново на път, е бил в музей. 

Снимка: belmond.com

Първокласният вагон с 24 места "Зена" е построен през 1928 г. Той е бил част от най-много влакове в сравнение със своите събратя - Bournemouth Belle (1929-1946), Queen of Scots и Yorkshire Pullman (1946-1955), Golden Arrow (1955-1960), отново Queen of Scots (1960-1961) и Tees-Tyne Pullman (1961-1965). Използван е като декор във филма "Агата" за Агата Кристи.

Снимка: belmond.com

Baгoнът "Вера" e бил ударен при германските бомбардировки над гара "Виктория" през 1940 г., заради което покривът му е бил основно ремонтиран и през 1947-а става част от влака Brighton Belle, като винаги е бил сдвоен с вагона "Одри". Използва се от кралското семейство при преглед на флота. Принц Чapлз и пpинцeca Aн се наслаждават именно на нето зa пъpвoтo си пътyвaнe c eлeктpичecки лoкoмoтив пpeз 50-тe гoдини.

 "Феникс" е бил любим на Кралицата майка, освен това е използван от генерал Дьо Гол и други гостуващи държавни глави. Последното му пътуване е като част от влака Golden Arrow през 1972 г., като на следващата година става ресторант в Лион.

Каква е историята на този неустоим дворец? През юли 1908 г. в Лондон е открита новата реконструирана гара "Виктория". Събитието съвпада с пускането на новия влак Pullman express, наречен "Южната красавица", който извършвал пътуването от Лондон до Брайтън за един час. Любопитно е, че Джордж Мортимър Пулман, чиято компания през 1867 г. започва серийното производство на спални вагони, а същата година той изобретява и първия вагон-ресторант, всъщност е американец. Характерни за вагоните Pullman са седалките, които, поставени лице в лице през деня, през нощта се сгъват, за да се превърнат в легло, а над тях излиза рафт, на който се разполага вторият етаж за спане. Освен това вагоните Pullman били първите за времето си, оборудвани с климатична система.

Снимка: belmond.com

Компанията не продавала вагоните, които произвежда, а ги отдавала под наем на железниците. Благодарение на високото ниво на комфорт марката се превърнала в синоним на изтънченост във влаковия транспорт. Влаковете Pullman във Великобритания са основните, които предлагали от 19-и до средата на 20 век луксозни железопътни услуги, използвало ги кралското семейството, на тях се возели държавници на официални посещения от други страни. От 1982 г. някои компании на Острова започнали да използват вагони Pullman от 20- те до 50-те години на 20 век до определени дестинации, опитвайки се да пресъздадат уникалния ретро шик на пътуването от близкото минало. Именно такива са вагоните и на влака Belmond British Pullman.

Те са грижливо реставрирани, с модерни подобрения, като електрическо отопление и закалени стъкла, без да се нарушава ретро обликът им. Единадесетте вагона с марката Pullman от 20-те и 30-те години побират общо 226 пътници на маси за един, двама или трима. Има и частни отделения за четирима.

Снимка: belmond.com