Студеният вятър духа от протока Оресунд и се удря в стените замъка Кронборг в Хелзингьор в Дания. Но не усещенето и гледката към океана е толкова вълнуваща, а призраците.

Това ветровито място е точното място за началната сцена на "Хамлет", най-известната трагедия на Шекспир. Тук двама пазачи, Франсиско и Бернардо, си разменят постовете посред нощ и говорят за призрака на бащата на Хамлет. Замъкът , величествена ренесансова сграда, построена през 1574 г., с приказни кули, ров и голяма банкетна зала, е мястото, където се развива останалата част от зловещата драма, разказва Би Би Си.

Тази година Кралската шекспирова  компания представя не по-малко от три варианта на историята: радикална адаптация, използваща за музика албума на Radiohead "Hail to the Thief" ; "Fat Ham" - комична постановка, която пренася историята на Хамлет в дълбокия Юг (от 15 август); и традиционен вариант в постановката на Рупърт Гулд с участието на Люк Талън (от 8 февруари). За контекст, последният път, когато RSC постави "Хамлет", беше през 2016 г.

"В момента има нещо във въздуха, което казва, че пиесата има резонанс", казва Тамара Харви, артистичен директор на RSC (Кралска шекспирова компания), като отбелязва, че и тримата продуценти са се обърнали към RSC, за да поставят постановките си през същата година.

Като пиеса, която засяга темите за различията между поколенията и променящите се световни порядки, без да споменаваме усещането, че "има нещо гнило в държавата Дания" - идеята, че основите на обществото вече не се чувстват сигурни - е трудно да пропуснем нейната привлекателност.

Днес в Хелзингор - съвременното име на Шекспировия град Елсинор - няма нищо гнило. Небето е синьо, а слънцето блести от златното знаме, развяващо се на върха на една от кулите. Няма доказателства Шекспир да е посещавал замъка Кронборг - но със сигурност го е познавал добре.

Снимка: iStock by Getty Images

"Имаме документи, които ни казват, че колегите на Шекспир са посещавали замъка", казва тя. "Знаем, че актьорите Томас Поуп, Джордж Брайън и Уилям Кемп са били тук за един сезон, като са играли пиеси за датския крал. Когато се завръщат в Англия, те създават трупата на Шекспир - Lord Chamberlain's Men."

Възможно е те да са донесли разкази за това, което се е случило в стените му. В пиесата се споменава характерно празненство: тост, последван от "взрив" на тъпан, тръба и оръдие - и то идва от традиция, спазвана в замъка по онова време.

В слабо осветена стая в съседство с балната зала са изложени гоблени от онази епоха, на които с позлатени нишки са изобразени митологизирани крале. Дълги завеси висят около спалнята на кралицата и около замъка, като "омекотяват" каменните стени, заглушават звука и го правят малко по-топъл - както и предоставят възможности за драматични интриги.

Посещавайки замъка, се чувствате като потопени в пиесата, разхождайки се по голямата галерия, където копринените рокли на придворните дами биха шумолили, в красиво запазената църква. Сякаш самата пиеса е оживяла, а замъкът се вписва в тази театралност. През лятото специални турове канят гостите да участват в обиколки в стил "Хамлет", вдъхновени от загадките на убийствата, а през есента в страховитите мазета се провеждат обиколки по време на Хелоуин. Досега никой не е виждал призрака на бащата на Хамлет - но в замъка са срещани други призраци. 

Но какво е значението на замъка за Шекспир? Джеймс I се жени за тийнейджърката принцеса на Дания, Анна, през 1589 г. Когато кралица Елизабет I умира през 1603 г. и крал Джеймс се възкачва на трона, Англия има датска кралица.

"Действието на първата четвъртина - написана много рано през 1603 г. - се развива в Дания", казва Стефенсен, "но в нея няма конкретни места. След като Анна става кралица на Англия, получаваме препратки към самия замък".

Снимка: iStock by Getty Images

Крал Джеймс става покровител на Шекспировата компания и през 1603 г. името ѝ се променя от "Хора на лорд-камердинера" на "Хора на краля". Замъкът на кралица Анна в Дания се превръща във важно място за кралското семейство и така получава главна роля в пиесата.

От върха на оръдейната кула - голямо плоско пространство в ъгъла на замъка, гледката се простира през рова към жълтите казармени сгради около нея и към града отвъд. Именно в една от тези казармени сгради, бившия лазарет, който сега е седалище на Шекспировия фестивал в града, посетителите научват повече за наследството на "Хамлет" в Хелзингьор.

Ларс Роман Енгел, главен изпълнителен директор и артистичен директор на HamletScenen, професионалната театрална структура на замъка, посреща гостите в коридор-галерия на актьорите от Хамлет през десетилетията - черно-бели снимки на Джуд Лоу, Кенет Брана, сър Джон Гилгуд, Дерек Джакоби, Дейвид Тенант, Ричард Бъртън и Кристофър Плъмър покриват стените и стълбището.

Хамлет изиграва важна роля за превръщането на този град в културен център след срива на корабостроителната му индустрия през 80-те години на миналия век, тъй като общината измисля начин да създаде театър в замъка, включен в списъка на ЮНЕСКО. Енгел създава Шекспировия фестивал в града, който се провежда в замъка всяка година през август и показва адаптации на "Хамлет" в различни форми; предишните представления включват версии на спагети уестърни, мрачни немски варианти на експерименталния театър Schaubüne и разпродадена постановка с участието на Джуд Лоу.

Освен "Хамлет" фестивалът обикновено представя и по-леки шекспирови произведения, често с музика и други събития. И двете пиеси се играят на открито на фона на замъка; билетите се резервират много предварително, а публиката обикновено идва с пикник.

Самият Енгел е дипломиран театрален режисьор и през 2008 г. режисира много успешна адаптация на "Хамлет", чието действие се развива в двора на замъка с порутени стени и рушаща се зидария, с участието на младия Клаес Банг в ролята на Розенкранц, а след успеха на тази адаптация, по взаимно съгласие с местната община, създава фестивала. Той ръководи и режисира събитието през последните 17 години.

"Когато видите Хамлет тук, знаете, че влизате в мита", казва Енгел. "Сега се намирате в епицентъра на всичко това. Това е нещо специално: той всъщност е написан за това място."

Снимка: iStock by Getty Images

Обиколката завършва в Лапидариума - помещението за съхранение на скулптури в замъка, където скулптура на Шекспир в цял ръст се намира до спящия викингски воин Холгер Данске. Данске е друга значима фигура за замъка: според легендата, когато Дания има нужда от него, той ще се събуди и ще ѝ се притече на помощ. Репродукция на този оригинален модел се крие в мрака на замъчните изби.

Енгел е в процес на организиране на тазгодишния фестивал, който ще се проведе от 6 до 24 август и ще включва "Дванайсета нощ" и "Хамлет" в изпълнение на The Lord Chamberlain's Men, които прилагат класически елизабетински подход към произведенията и се представят с изцяло мъжки състав.

"Тази година избрахме по-класически подход", казва Енгел, "защото в момента светът е нервен. Когато сме малко уплашени, не ни харесва да е обърнат с главата надолу и искаме да е повече такъв, какъвто го познаваме."

Снимка: iStock by Getty Images

В доказателство на безкрайните начини, по които пиесата може да бъде преоткрита, обаче, Енгел планира да постави на сцената тази година и едноличния "Хамлет" на Еди Изард. Често се казва, че всяка минута от всеки ден някъде по света се играе "Хамлет". Най-популярната пиеса на Шекспир приживе има живот след 425 години, който надминава всички очаквания.

"Това е едно от най-великите произведения на английски език, което се занимава със самата природа на човешкото съществуване", казва Харви. "Една пиеса, която се занимава с този фундаментален въпрос с такава сложност, винаги ще означава различни неща за различните хора."

Посещението на замъка Кронборг, където "декорът" на пиесата се намира в реалния живот, със сигурност я оживява.