Понякога наричани "тайнствени ваканции", пътуванията с изненада са точно такива, каквито звучат. Вместо да планирате сами пътуването си, няколко туристически агенции ще вземат решения, ще направят резервации и ще планират вместо вас - и след това ще ви изненадат с дестинацията, когато пристигнете на летището.
Това е идеалното решение на "парализата" при вземането на решения на мнозина: да оставят някой друг да планира вместо тях. Но докато меденият месец с изненада отдавна е нещо обичайно за младоженците, 2024 г. може да е годината, в която пътуването с изненада ще се превърне в основна тенденция.
Booking.com наскоро анкетира 27 000 пътници в 33 държави, за да обяви своите седем прогнози за пътуванията през 2024 г. Тъй като 52 % от анкетираните са заявили, че "желаят да резервират пътуване с изненада, при което всичко до дестинацията е неизвестно до пристигането", компанията прогнозира, че 2024 г. ще бъде годината на "търсачите на неизвестното".
"Да влезем в 2024 г. с план, който не е план, противоречи на нашето често строго планирано ежедневие", казва Райън Пиърсън, регионален мениджър на Booking.com за Великобритания и Ирландия. "За мнозина спонтанността на това да се отправят към непозната дестинация е достатъчно вълнуваща и всичко е свързано с ново преживяване и начин на пътуване."
През последното десетилетие се появяват все повече компании за изненадващи пътувания. Винаги е изглеждало, че планирането на почивката е част от вълнуващото пътуване, но може би елементът на мистерия изкушава пътуващите да търсят нов начин да видят света.
Ето как обикновено се случва това: Първо, избирате ценови пакет в зависимост от това колко далеч искате да отидете и колко дни искате да пътувате. След това попълвате въпросник, в който се посочват неща като предишни пътувания, интереси, кулинарни предпочитания. След това екип от изследователи започва да планира вашето пътуване.
Около седмица преди заминаването ви пристига имейл със загадъчни намеци за мястото, на което отивате, като например прогнозата за времето, така че да знаете какво да опаковате и в кой ден и час да пристигнете на летището.
След това няколко дни преди заминаването получавате писмо по пощата, съдържащо две неща: по-малък плик и писмо, в което изрично се казва да не отваряте втория плик, докато не стигнете до летището. Във втория плик се съдържа вашата изненадваща дестинация, както и маршрут, който включва резервации за ресторанти и предложения за музеи, разходки и други забележителности.
Лилиан Рафсън стартира Pack Up + Go през 2016 г. Била в Рига, когато осъзнала: пътувала е толкова далеч от родния си град Питсбърг, но никога не е била дори в Бостън или други близки американски градове. "Питсбърг и други пренебрегвани американски градове могат да предложат толкова много", казва тя. "Исках да изпратя хора на тези места и да помогна за подпомагането на малкия бизнес в тези градове."
Днес тя е планирала над 20 000 изненадващи пътувания в САЩ. Рафсън казва, че резервациите за нейните изненадващи пътувания са се увеличили с 30% през 2023 г. в сравнение с годините преди пандемията.
Туроператорът Black Tomato предлага на клиентите си разнообразни планирани пътувания. Но през 2017 г. те започват да предлагат мистериозни пътувания "Да се изгубиш". Пътуващите могат да избират между пустиня, джунгла и планина, а дестинацията им се разкрива на летището, без да се дават други подробности. "Искахме да създадем пътуване, при което клиентът да живее точно в момента, докато пътува", казва съоснователят Том Марчант.
Понякога могат да се случат неочаквани неща. Марчант изпраща няколко клиенти на многодневен поход в Атласките планини в Мароко. Имали координати и сателитен телефон, а от Black Tomato им приготвили вечеря в къмпинга вечерта. Но пътешествениците се натъкнали на номадско бедуинско племе и в крайна сметка седнали и разговаряли с тях в продължение на няколко часа и споделили, че това било невероятно преживяване. "Мислеха си, че сме им уредили това, но това беше просто истинският свят", казва той.
Лондонският туроператор Brown & Hudson стига още по-далеч от идеята за изненадващи пътувания. "Помислихме - а може би хората пътуват не за да отбележат неща от списъка, а за да решат конкретен проблем или въпрос, който имат", казва Филип Браун, основател на компанията. "Ако този проблем е във фокуса на пътуването, трябва ли всъщност да знаят къде отиват? Ако целта е да станат по-малко тревожни или по-свързани с хората, тогава искаме те да се съсредоточат върху това." Според Браун, ако пътуващите знаят дестинацията си, това може да се превърне в разсейване на целта на самото пътуване.
По време на пътуванията с изненади на Brown & Hudson(с марката "Пътуване без цел") те организират изненади по пътя. Приключението започва с попълване на въпросник от 20 страници, създаден от психолог. "Изненадата предизвиква "кратки мозъчни сривове", които ви принуждават да се съсредоточите върху случващото се, а след това се появява и известна доза любопитство", казва Браун.
Жена, която страдала от загуба на краткосрочната памет, резервирала изненадващо пътуване. Дамата обичала да свири на пиано. Когато тя и съпругът ѝ предприели "Пътуване без цел" до Исландия, от Brown & Hudson организирали изненадващо посещение на музикалната зала на Рейкявик, и уредили пиано на сцената. Изненадата се състояла в това, че екскурзоводът я призовал да се качи и да свири на пианото за съпруга си, а също така организирал изявата й да бъде заснета, за да не забрави никога това преживяване.
Това е един по-обмислен подход към пътуването. "Когато си спомням за пътуванията от времето на "Гранд тур", основната структура не се е развила, с изключение на технологии като Airbnb и нискотарифните авиокомпании", казва Браун. "Като индустрия можем да бъдем много по-креативни в това да покажем на хората как могат да съществуват в различни места по света, така, че да получат по-добри резултати. Бихме могли да отидем на място, където да пътуваме за терапия. Пътуването може да реши куп проблеми, ако индустрията е готова да го обмисли".
Но въпреки че може да е изкушаващо да отдадем възхода на изненадващите пътувания на технологиите и евтините полети, според компаниите, които организират тези пътувания, той надхвърля това.
Веднъж клиентка разказала на Кейти Трюсдел, собственик на "Магически тайни обиколки", че била толкова потисната от процеса на вземане на решения при планирането на пътуванията си, че решила да не ходи никъде - докато не открила пътуванията с изненада. "Това е уникален начин за пътуване", казва Трюсдел. "Това, което го прави привлекателен, е, че хората са заети и стресирани. Дори когато искат да избягат, някои хора нямат време да планират почивка".
Емили Томас, автор на книгата "Смисълът на пътуването", се съгласява, че елементът на изненада е основен фактор за привлекателността на тези пътувания, но тя го оприличава на нещо по-дълбоко. "Процесите на пътуване - било то със самолет, влак или кола - и дестинациите се чувстват все по-хомогенизирани в наши дни", казва тя. "Трудно е да отидеш някъде, където няма McDonalds, да не говорим за стотици отзиви в TripAdvisor. При пътуването с изненада поне е гарантирана някаква неочакваност."
"Живеем в епоха, в която всичко е незабавно и достъпно", казва Марчант. "Да излезеш от зоната си на комфорт от ежедневието си... и да отидеш на място, в което не знаеш какво ще се случи, предлага много по-различно преживяване при пътуване. Това е антидот на предписаното ни ежедневие, което водим. Това е и носталгична перспектива. Ако се върнем далеч назад, преди векове пътуването е било свързано с това да навлезеш в неизвестното, с това, което не знаеш, че ще видиш, и да опознаеш света. Това предизвиква вълнение."
Туризмът не е просто пътуване от точка А до точка Б - то е изследване.