Страхът от аерофобията е популярен в цял свят, но има ли причина да продължаваме да се страхуваме? Ново изследване посочва, че живеем във времето, в което самолетите са един от най-безопасните начини за транспорт, пише Euronews. Около 25 милиона души в САЩ са изпитали страх от летене или друг дискомфорт, но защо? Статистика на Stratosjet посочва, че самолетът е около 19 пъти по-безопасен от автомобилите.

Изследването посочва, че 1 на 13.7 милиона пътници може да умре на борда на самолет. Проучването е на Института по технологии в Масачузетс, анализирайки черната авио статистика от 2018 г. до 2022 г. За този период се оказва, че фаталните случаи падат със 7% за всяка година. Резултатите продължават да се подобряват отдавна, спрямо 1968 г. - една от най-опасните години, където смъртните случаи са около 7.5% от всички полети на година. Учените посочват, че именно тогава са излетели повече самолети, отколкото са кацнали.

Направеното изследване идва във време, в което американската компания Boeing изпитва най-различни технически проблеми, докато провежда своите тестови полети с нови модели. Федералните власти официално правят инспекция върху 787 Dreamliner заради оплаквания от пилотите, че седалката им се движи по време на полет, както и редица други странни аномалии.

Рейтингът на инцидентите е различен в различните страни. Учените посочват, че всичко се определя от разстоянията, които един самолет трябва да премине, както и от стартовата и финалната точка. За да представят своите данни, изследователите са разделили различните територии по степен по риска. В 1-ва категория попадат някои от най-безопасните региони. Това включва ЕС, Австралия, Канада, Китай, Израел, Япония, Черна гора, Нова Зеландия, Норвегия, Швейцария, Великобритания и САЩ.

В страни във 2-ра категория са Бахрейн, Босна и Херцеговина, Бразилия, Бруней, Чили, Хонконг, Индия, Йордания, Кувейт, Малайзия, Мексико, Филипини, Катар, Сингапур, Южна Африка, Южна Корея, Тайван, Тайланд, Турция и Обединени Арабски Емирства.

В тези две категории ще открием, че рискът от смърт на борда на самолета е 1 на 80 милиона пътници. На тази територия летят повече от половината хора в света. За да имаме по-ясна представа относно риска, учените посочват, че в период от 220 хиляди години, един пътник може да избира случаен полет на тази територия, преди да последва фатален инцидент.

Страните от 3-тата категория крият рискове, под формата на 36% по-високи шансове за смъртност. Дори за тях ще е необходимо много време, преди да се стигне до фатален инцидент. Изследването не включва фаталните случаи от терористични атаки. Това означава, че атентатът в Кабул не е отчетен в проучването. Именно там загиват 130 афганистанци и 13 американски военни.

Изследването включва пандемичната обстановка, когато полетите бяха по-малко, но рисковете за пасажерите останаха.

В същият период, учените откриват още една сериозна изненада - в началото на пандемията, повечето авиокомпании посочваха, че коронавирус не може да бъде разпространен в самолетен полет. Американските лекари обориха това твърдение и дадоха друга статистика - 96% от полетите са превозвали поне един пасажер с положителна проба. И дори в този момент, изследването е категорично, че рискът от заразяване е много по-голям, отколкото проблем в самолета, водещ до фатален край. Извън пандемията, самолетите продължават да подобряват нивото на безопасност.

Заключението на проучването е, че близо 4760 души са починали в следствие на зараза с ковид по време на полет между март 2020 г. и декември 2022 г. От друга страна, самите самолети са достатъчно безопасни.