След официалното присъединяване на България към Шенген по въздух и вода, онлайн платформата "Ние, потребителите" напомня основните права на пасажерите при пътуване със самолет.
"Когато полетът закъснее с два над два часа или бъде отменен, съгласно европейския регламент за въздушния транспорт, имаме право на обезщетение в размер на до 250 евро за полети на разстояние до 1500 км, като за по-дългите може да достигне до 600 евро", посочва пред телевизия Euronews Bulgaria Габриела Руменова от "Ние, потребителите".
Тя напомня още, че има произнасяне на Съда на Европейския съюз относно въпроса форсмажорно обстоятелство ли са стачките при авиокомпаниите.
"Съдът счита, че не са, защото превозвачите знаят предварително, че служителите им подготвят стачни действия. Понякога те опитват да избягат от отговорност и се позоват именно на "форсмажорно обстоятелство", но това е неправомерно", обяснява Руменова.
И добавя, че освен обезщетението, при забавяне или отмяна на полет, включително и заради стачки, самолетната компания също така има задължението да положи определени грижи за пасажерите.
Да им осигури храни и напитки, а при необходимост от настаняване в хотел - да поеме разходите за нощувките и трансфера до мястото за настаняване и обратно до летището.
Ако пасажерът изпусне следващия си полет с друг авиопревозвач заради първия си полет, който е закъснял или е бил отменен, той може да заведе дело за материални и нематериални щети срещу виновната компания, разяснява още експертът.
За да се възползват от правата си, хората трябва да предприемат максимално бързо необходимите за това действия, както и да пазят бордните си карти, кореспонденция с търговеца и всички други доказателства.
Ако се е наложило да си купят храна и напитки или да ползват хотел за своя сметка, да съхранят платежните документи, за да ги представят за възстановяване на средствата.