Българският туристически продукт става все по-конкурентоспособен, а България се развива като все по-устойчива дестинация. Всички институции в страната, заедно с туристическите организации, имаме амбицията да създадем един привлекателен туристически продукт в България като целогодишна туристическа дестинация. Това каза Мая Никовска, директор на дирекция "Туристическа политика" в Министерството на туризма, която участва днес в кръгла маса на тема "Пътуване, почивка, потребители", организирана от Европейския потребителски център в България. Събитието е посветено на предизвикателствата и решенията пред туристическия сектор и се провежда всяка есен, събирайки на едно място заинтересованите страни в лицето на държавните институции, туристическия бранш и потребителските организации.

"Летен сезон 2023" се очаква да бъде по-силен спрямо прогнозите на Министерството на туризма, стана известно още от думите на Мая Никовска, която се позова на наличната статистическа информация към август. Картината ще се допълни днес и с данните за септември според календара на публикуване на информация от Националния статистически институт (НСИ).

"Прогнозата ни беше да надхвърлим 4,5 милиона туристически регистрации за периода от юни до септември тази година. Имаме всички основания да считаме, че с данните за септември те ще се окажат над прогнозните", обяви Никовска. "За по-краткия период от юни до август регистрациите са 3,957 милиона. Отчетен е ръст на туристите с 8,6 на сто спрямо юни - август 2022 г., а в сравнение със силния сезон на 2019-а ръстът е от 4,3 процента", допълни тя.

Мая Никовска информира, че има редица пазари, които вече надхвърлиха предпандемичните си нива, постигнати през силната за българския туризъм 2019 година. Има и втора категория от пазари, които са на крачка от връщането си на предпандемичните равнища. Но има и трета категория, в която попадат ключови за българския туризъм пазари преди ковид пандемията, намиращи се наполовина или малко над средата по пътя им на възстановяване.

А ето и подробности по разделените в три категории пазари, като сравнението е на база данните за периода юни-август 2023 година спрямо същия период на 2019-а.

В първата група, при които ситуацията се развива успешно и вече е преминато предпандемичното равнище, влизат вътрешният пазар (27,1 процента), Румъния (51,2 на сто), Сърбия (21,6 процента), Чехия (16,8 процента), Турция (15,5 на сто), САЩ (9 процента), Словакия (8,1 процента), Швеция (7,6 процента).

Следващата категория се състои от пазарите, на които има сериозен напредък и възстановяването на туристопотока е около или над 90 на сто до предпандемичното равнище: Полша (97,7 процента равнище на възстановяване), Унгария (95 на сто), Израел (94 процента), Литва (93 на сто), Нидерландия (89 процента).

Третата група са пазари, на които има напредък, но резултатите са значително по-ниски от преди 2020-а. Това са Германия (53,7 на сто равнище на възстановяване), Великобритания (65 на сто), Норвегия (84 процента), Испания (69 процента), Италия (76 на сто), Гърция (76 на сто), Австрия (66 процента).

Представителката на Министерството на туризма изнесе и данни от актуално проучване за промяната в нагласите на туристите. По думите ѝ потребителите имат все по-голяма нужда от почивка, като безопасността за тях придобива все по-голямо значение. Освен това те се насочват към обогатяващи преживявания, важни са качеството на предоставяните услуги и на обслужването. Все по-съществени стават и модерните канали и способи за достъп до информация.

На базата на тези данни от туристическото министерство виждат ясно очертала се положителна тенденция, за която заслуга имат както държавните институции, така и самите икономически субекти и организации в бранша.

ИЗБРАНО