Наредбата ще замени досегашната, която е от края на седемдесетте години на миналия век. Това предаде БТА, като се позова на Юлиан Иванов, главен директор на главна дирекция "Инспекция за държавен технически надзор" в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, която разработи проекта на наредбата.

На своя сайт Министерството на икономиката, енергетиката и туризма предлага наредбата за обществено обсъждане. Новата наредбата се отнася за пътническите висящи въжени линии - седалкови и кабинкови, ски-влековете, наземните въжени железници (фуникуляри) и товарните въжени линии. Наредбата е към Закона за техническите изисквания към продуктите. Тя е съобразена с практиката на европейските държави и по-специално на Италия и Австрия.

В наредбата не са заложени специални изисквания към пътниците, което не налага да си носим джобен екземпляр от нея преди да се качим в планината. В проекта на нормативен акт обаче са завишени коефициентите и изискванията за сигурност и безопасност, отбеляза експертът. На всяка станция се предвижда да има информационна табела, на която ще бъдат записани изисквания, които трябва да бъдат спазвани от пътниците.

Наредбата ограничава творчеството в областта на правенето на знаци, защото в проектодокумента вече са регламентирани 32 указателни, забранителни и упътващи знаци. Те ще да бъдат разположени по трасето и в станциите на въжената линия. Част от знаците и сега се използват, а други са заети от Италия. Един от тези знаци забранява деца с височина под 1,25 м да ползват въжените линии без придружител. Досега имаше забрана за деца за самостоятелно пътуване, без обаче да е посочена височината, коментира експертът. Новост е текстът в наредбата, според който превозването на пътници, чието състояние и поведение заплашва безопасността на другите хора или на въжените линии, няма да бъде допускано от обслужващия персонал.

Няма да ни се налага вече да висим повече от един час при авария на въжената линия, предвижда проектонаредбата. Срокът за евакуиране на пътниците чрез връщане на превозните средства обратно в станциите трябва да бъде не по-продължителен от 1 час за евакуиране на пътниците от въжените линии с открити превозни средства и не по-продължителен от 1,5 часа - за евакуиране на пътниците от въжените линии със закрити превозни средства, пише в наредбата. Ако се окаже, че аварията е доста сериозна и операторът не може да ни превози обратно, тогава ще трябва да чакаме спасител, който да ни помогне да се спуснем от кабинката с въже. Когато сме в открит лифт, спасителят има време да се добере до нас за не повече от 2,5 часа и до 3 часа при закритите. Въпреки че са минали близо четиридесет години, без промяна остава и скоростта, с която се движат седалковите и кабинковите лифтове.

Максималната скорост за седалковите е 6 метра в секунда, а за кабинковите - 7 метра в секунда. С новата наредба се увеличава честотата и обемът на проверките, които персоналът на въжените линии трябва да прави. Без промяна е периодичността на проверките на държавните инспектори - в зависимост от спецификата им - всяка година те извършват технически преглед, а веднъж на четири години извършват и изпитания на въжената линия. Без промяна са и глобите за операторите на неизправни въжени линии, които са регламентирани в Закона за техническите изисквания към продуктите. Те варират от 100 до 2 000 лева, а при по-сериозни нарушения може да достигнат и до 10 000 лева. В регистъра на "Инспекцията за държавен технически надзор" са включени 29 седалкови и четири кабинкови лифта с обща дължина близо 80 километра.

От 4 февруари инспекторите са започнали проверки в големите курорти на въжените линии, котлите, газовите уреди и асансьорите в хотелите, която ще продължи до края на месеца. Миналата година по същото време бяха проверени около 100 ски-влека и бяха спрени от експлоатация близо 30 от тях. Нужен ли е втори кабинков лифт в Банско - Анкета