Самолет на American Airlines с 64 пътници и екипаж се сблъска във въздуха с военен хеликоптер, докато приближаваше националното летище "Роналд Рейгън" край Вашингтон, само на пет километра южно от Белия дом и Капитолия. В резултат на падането в река Потомак има многобройни жертви, въпреки че броят им все още не е потвърден.
Това е една от няколкото авиокатастрофи през последните месеци, но според експертите летенето все още е най-безопасният вид транспорт.
Как се е разбил самолетът на American Airlines - и каква е била реакцията?
Диспечерите са поискали от полет 5342 на American Airlines да кацне на по-къса писта само няколко минути преди самолетът да се приземи, с което пилотите са се съгласили и са коригирали подхода си.
Минути по-късно самолетът се сблъсква с хеликоптер UH-60 "Блекхоук", който превозва екипаж от трима войници, потвърди представител на армията.
В момента властите провеждат мащабна издирвателно-спасителна операция. В реката са спуснати надуваеми лодки, а първите спасители издигат от брега светлинни кули, за да осветяват района.
Не е обявен официален брой на загиналите, но американският сенатор от Канзас Роджър Маршал намекна, че той ще бъде висок. "Когато загине един човек, това е трагедия, но когато загинат много, много, много хора, това е непоносима скръб", каза той.
Фаталните катастрофи на американски търговски авиокомпании са рядкост
Разследващите вече се опитват да сглобят последните моменти на самолета, като разговарят с ръководителите на полети и преценяват защо пътническият самолет е загубил височина преди да се разбие.
През 1982 г. по подобен начин полет на Air Florida се разбива в река Потомак, при което загиват 78 души, а причината е лошото време.
Последната катастрофа с фатален край на пътнически самолет в Съединените щати е през 2008 г., когато 49 пътници и екипаж загиват близо до Бъфало, Ню Йорк, когато витлов самолет Bombardier DHC-8 се блъска в къща.
Най-смъртоносната самолетна катастрофа в историята на САЩ продължава да бъде тази от 11 септември 2001 г., когато четири самолета са отвлечени от Ал Кайда и два самолета се забиват в Световния търговски център в Ню Йорк, един - в Пентагона във Вирджиния, а четвъртият - в поле в Западна Пенсилвания. Загиват близо 3 000 души и този инцидент остава най-смъртоносната терористична атака в историята.
2024 г. е смъртоносна година за пътуванията със самолет
Последната самолетна катастрофа във Вашингтон разпали пламъците на неотдавнашните опасения относно летенето: в края на 2024 г. повече от 200 души загубиха живота си в два отделни инцидента само в разстояние на няколко дни.
38 души загинаха през декември, когато самолет на азербайджанските авиолинии се разби в Казахстан; четири дни по-късно 179 души загинаха, когато полет на Jeju Air се приземи аварийно в Южна Корея.
В началото на януари огнена катастрофа в Токио шокира света, при която загинаха петима членове на японската брегова охрана, въпреки че пътниците в самолета на Japan Airlines се спасиха.
Дни по-късно част от самолет падна при излитане от Портланд, Орегон, оставяйки зееща дупка в страничната част на фюзелажа. И в този случай всички 177 пътници оцеляват при аварийното кацане, но последиците от събитието поставят основния производител Boeing в центъра на вниманието през цялата година. През лятото трагичната загуба на полет на Voepass в Бразилия отне живота на 62 пътници и екипаж.
Освен това многобройните съобщения за самолети, които попадат в силна турбуленция и раняват хора, включително един смъртен случай при полет на Singapore Airlines, дават основание на пътниците да се притесняват за своята безопасност.
По данни на Мрежата за авиационна безопасност през миналата година при инциденти със самолети са загинали общо 318 души, което прави 2024 г. най-смъртоносната година в авиацията от 2018 г. насам.
Но дали наистина полетите стават все по-малко безопасни и трябва ли да се притесняваме, ако имаме резервирано предстоящо пътуване?
Летенето става все по-безопасно
Д-р Хасан Шахиди, президент и главен изпълнителен директор на Фондацията за безопасност на полетите, организация с нестопанска цел, занимаваща се с всички аспекти на авиационната безопасност, представи нещата в перспектива за Euronews Travel.
"През цялата 2023 г. е имало нула смъртни случая с търговски самолети", казва той. "До края на 2024 г. авиационната индустрия е превозила 5 милиарда пътници по целия свят. И допреди няколко дни 2024 г. беше на път да повтори този рекорд по безопасност."
Според изследване на Масачузетския технологичен институт (MIT) днес летенето е по-безопасно от всякога.
През периода 2018-2022 г. рискът от смърт при пътуване със самолет е изчислен на 1 на всеки 13,7 милиона качвания на пътници. Това е по-малко в сравнение с 1 на 7,9 млн. качвания в периода 2008-2017 г. и значително по-малко в сравнение с 1 на всеки 350 000 качвания в периода 1968-1977 г.
Изследване на авиационната академия "Ембри-Ридъл" показва, че до 80% от авиационните произшествия се дължат на човешка грешка. Смята се, че грешка от страна на пилотите е причина за 53 % от инцидентите, докато механичната повреда е виновна само в 21 % от случаите.
Airbus проучи коя част от полета е най-опасна и установи, че при излитане и кацане вероятността от инциденти е най-голяма. И двете катастрофи от декември 2024 г. са станали при кацане, въпреки че са действали и други фактори.
При катастрофата на Jeju Air например имаше съобщения за повреден двигател след удар с птица, а самолетът по все още неизвестна причина не е имал разгънат колесник при кацането си. Разследването ще бъде дълго и сложно и вероятно ще мине известно време, преди да разберем какво точно се е случило.
"Това произшествие е свързано с множество фактори - от удар от птица до кацане без колесник и клапи", добавя Шахиди. "Всичко това ще бъде задълбочено разследвано, ще бъдат определени факторите, които са допринесли за него, и ще бъдат предприети стъпки, за да се гарантира, че това няма да се повтори."
Jeju Air проверява флота си от самолети 737 "следващо поколение" (NG), но от излишна предпазливост. Досега нищо не подсказва, че има по-широко разпространен проблем с този тип самолети.
На авиокомпаниите се препоръчва да избягват военни зони
Катастрофата на авиокомпания Azerbaijan Airlines е нещо малко по-различно. Въпреки че разследването продължава, първоначалните оценки сочат, че самолетът може да е бил ударен от руската противовъздушна отбрана, което е довело до намаляване на налягането и загуба на контрол.
Тази оценка ще напомни за подобна ситуация отпреди десет години. През юли 2014 г. самолет на Malaysia Airlines беше свален от подкрепяните от Русия сили с помощта на ракета земя-въздух, докато летеше над Източна Украйна. Всички 283 пътници и 16 членове на екипажа загинаха.
Разследването препоръча на държавите, участващи във въоръжени конфликти, да затворят въздушното си пространство, а операторите да направят задълбочена оценка на риска, когато маршрутите преминават над зони на конфликт.
Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕААБ) публикува информационни бюлетини за конфликтни зони, за да предупреди въздушните оператори за потенциални заплахи за безопасността.
Въпреки това, както обяснява Джанет Норткот, говорител на ЕААБ, пред Euronews Travel, "ЕААБ не затваря въздушно пространство и няма право да налага избягване на въздушно пространство. Но предоставената тук информация се влива в собствените оценки на безопасността на отделните авиокомпании и създава осведоменост за всяка заплаха за авиационната безопасност."
И така, защо азербайджанските авиолинии са летели над зона на конфликт? Въпреки че много западни авиокомпании прекратиха полетите до и над руското въздушно пространство, множество авиокомпании от Близкия изток и Азия продължават да оперират в този район.
Превозвачи от Турция, Китай, ОАЕ и други държави не избягват въздушното пространство, въпреки риска.
"Пътуването със самолет в известни зони на конфликт е свързано със значителен риск", казва Шахиди. "Авиокомпаниите трябва да извършат оценка на риска за своите маршрути, за да се уверят, че рисковете са намалени, и да изберат алтернативен маршрут."
Въпреки това в момента нито една европейска авиокомпания не лети до Русия или през нейното въздушно пространство, като се е вслушала в съветите на EASA и други агенции.
Всеки въздушен инцидент прави пътуването със самолет по-безопасно
Положителният момент в ужасната година, която преживя авиацията, е, че всеки инцидент допринася за по-голяма безопасност на въздушния транспорт в бъдеще.
Както пише Саймън Колдър, кореспондент по въпросите на пътуванията на британския вестник Independent: "Всички драматични авиационни събития през 2024 г. - с фатален край и други - ще бъдат анализирани подробно, за да се разбере какво може да се научи за повишаване на безопасността в бъдеще."
В случая с катастрофите на Jeju Air и Azerbaijan Airlines "черни кутии" бяха възстановени и изпратени за разпит.
Тези две кутии, които всъщност са яркооранжеви на цвят, са записващото устройство за данни за полета (FDR) и записващото устройство за глас в пилотската кабина (CVR) и би трябвало да хвърлят известна светлина върху това, което се е случило преди катастрофата.
Разследващите произшествието са на терен в Казахстан и Южна Корея и събират още доказателства - процес, който може да отнеме известно време. След това събраните данни ще бъдат анализирани в лаборатория, за да се определи причината за катастрофата.
Предварителен доклад вероятно ще бъде оповестен през следващите седмици, въпреки че окончателният доклад ще отнеме повече време. На базата на тези доклади ще бъдат направени различни препоръки, за да се избегне подобна ситуация в бъдеще.
"Една от силните страни на процесите за безопасност в авиацията е, че когато се случи някаква трагедия, ние анализираме случилото се и предприемаме подходящи действия, за да гарантираме, доколкото е възможно, че подобен вид произшествие няма да се повтори", обяснява Норткот.
Разгледайте всяко голямо авиационно произшествие и е възможно да видите дългосрочния положителен ефект, който то е имало върху безопасността на полетите.
Например сблъсъкът над Гранд Каньон през юни 1956 г. между самолет TWA Super Constellation и DC-7 на United Airlines доведе до усъвършенстване на формите за контрол на въздушното движение.
След като полет 800 на TWA се взриви във въздуха през 1996 г., бяха направени промени, за да се гарантира, че горивото не може да се възпламени от заблудена искра.
Без трагедията от 11 септември никога нямаше да бъде създадена Администрацията за сигурност на транспорта (TSA). А благодарение на (все още) изчезналия MH370 на Малайзийските авиолинии всички самолети вече се проследяват в реално време.
"Този постоянен цикъл на усъвършенстване е от основно значение за поддържане на високи резултати в областта на авиационната безопасност", казва Норткот.
"Ние работим с други регулаторни органи, например с Федералната авиационна администрация (FAA) в САЩ и с Международната организация за гражданска авиация (ICAO), за да гарантираме, че стандартите за авиационна безопасност са високи в световен мащаб, а не само в Европа."
Докато производителите, авиокомпаниите и регулаторните органи работят усилено за поддържане на безопасността в небето, Норткот подчертава, че безопасното пътуване е екипно усилие.
"Като цяло авиацията има отлични резултати в областта на безопасността, но това не е причина за самодоволство", казва тя. "Тези добри резултати в областта на безопасността могат да бъдат поддържани само от много отделни хора, които изпълняват ролята си всеки ден, за да гарантират, че операциите са безопасни."