С наближаването на отпускарския сезон милиони европейци правят планове за почивки из Европа и по света. Ето няколко съвета как да действате в случай на проблем.

Пътувам за страна извън Европа, в която няма нито посолство, нито консулско представителство на моята държава. С кого да се свържа, ако ми е необходима помощ?

Като гражданин на страна от ЕС вие автоматично се ползвате със статут на гражданин на ЕС и съответно имате право на консулска помощ, ако се намирате извън ЕС (дори ако вашата собствена държава няма представителство там). Можете да се обърнете за помощ към което и да е консулство или посолство на друга държава от ЕС, в случай например на арест, тежка катастрофа или загуба на важни документи. Също така имате право на помощ в кризисни ситуации - в случай на евакуация държавите от ЕС са длъжни при необходимост да помогнат на всеки европейски гражданин така, както биха го направили за собствените си граждани.

Към кого да се обърна, ако по време на почивката си имам проблем с авиолиния, фирма за коли под наем или туроператор?
А ако има закъснение или отмяна на пътуването ми със самолет, влак, автобус или кораб?


Съгласно правилата на ЕС, ако вашият полет или пътуване закъснее с няколко часа, фирмата превозвач следва да ви предложи адекватна компенсация. Ако поради отмяна се наложи да отседнете в хотел далеч от крайната ви дестинация, фирмата превозвач следва да заплати за престоя ви. Преди да тръгнете на път, проверете как да потърсите правата си на летищата, пристанищата и автобусните и железопътни гари в Европа или свалете приложението за смартфони.

Резервирах туристически пакет, но туроператорът фалира. Може ли да си получа парите обратно?


Директивата за пакетните туристически пътувания осигурява защита на европейските потребители, отиващи на почивка, и се прилага за предварително договорени туристически пакети, които включват най-малко две от следните услуги: 1) транспорт, 2) настаняване, 3) други туристически услуги, като например посещения на забележителности (продавани в пакет, включващ всички разходи).

Целта на директивата е потребителите да бъдат защитени по отношение на информацията в брошурите, правото на отказване от пътуване без санкция, отговорността за услугите (напр. хотели, които не отговарят на стандартите), както и защита, в случай че туроператорът или авиокомпанията фалира. Съгласно новите предложения на Европейската комисия, подкрепени от Европейския парламент, в бъдеще ще бъдат защитени и почиващите, закупили персонализирани туристически пакети онлайн без значение дали са били резервирани директно или посредством търговски партньор. По този начин около 120 млн. души ще получат допълнителна защита.

Как да намаля разходите си за телефон при пътуване в чужбина?

Това лято се очаква нов спад в цените, най-вече в цената на мегабайт за пренос на данни в роуминг - от 45 на 20 евроцента, таксувани на използван килобайт. Нещо повече, от 1 юли някои мобилни оператори в Европа ще ви дадат възможността да избирате отделен договор за роуминг преди да пътувате и, когато е възможно, ще ви позволят да изберете местен мобилен оператор при използването на пренос на данни в роуминг. Така можете да сравнявате офертите за роуминг и да се възползвате от по-атрактивни предложения по време на почивката си.

Ако имам проблеми при пазаруване по време на почивка в чужбина, към кого да се обърна при завръщането си, за да ми се помогне да получа компенсация?

Може да ви се съдейства безплатно, когато се завърнете у дома, ако живеете в ЕС, Норвегия или Исландия. Свържете се с Европейския потребителски център (ЕПЦ) във вашата страна, ако по време на пътуването си в ЕС, Норвегия или Исландия сте имали проблем при наемането на кола, резервирането на туристически пакет или самолетен билет. Екипът му може също да ви съдейства, ако сте имали проблеми при онлайн поръчката на принадлежности за почивката ви от друга държава от ЕС.

А ако се наложи да отида на лекар в чужбина?

Ако се разболеете или претърпите злополука по време на пътуването си в държава от ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия или Швейцария, имате право на спешна медицинска помощ. За тази цел ви е необходима Европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК). С нея предоставеното ви лечение ще бъде на същите цени и условия като за хората, които са здравно осигурени в страната, която посещавате. Така че не се колебайте да поискате такава безплатна карта от вашата национална здравноосигурителна институция.
В специалното приложение за смартфони ще откриете номерата за спешни случаи, а също и повече информация за обхванатите медицински услуги, цените и за процедурите за възстановяване на разходите, както и за това с кого трябва да се свържете, в случай че изгубите картата си. Приложението е достъпно на 24 езика и не замества ЕЗОК.