Ако можем с няколко думи да обобщим ситуацията в туризма през 2023 година те ще звучат така: "Стойте си у дома, вече сте нежелани". През миналата година "пътувахме за отмъщение", през тази, макар че тенденцията продължи, към нея туристите добавиха "пътуваме на всяка цена, за да рушим и да ни запомните". Никой не ги забрави. Оставихме и българска следа, разбира се.

Китайците обаче не тръгнаха по света, въпреки прогнозите, а най-популярните дестинации предприеха рестриктивни мерки, за да опазят градовете от наказателния поход на туристите. Нищо не можеше да ги възпре - нито високите цени на самолетните билети, нито най-горещото лято в историята, нито горските пожари в Гърция.  

И след обобщението, нека видим, глава по глава, как туристите се завърнаха и как едновременно светът ги прие и пожела никога повече да не ги срещне. 

Глава първа: Възстановяването

Международният туризъм приключва 2023 година с близо 90 процента от нивата преди пандемията от Covid-19. Според последните данни на Световната организация по туризъм (UNWTO) около 975 милиона туристи са пътували в международен план между януари и септември 2023 г., което представлява увеличение от 38% спрямо същите месеци на 2022 г.

Снимка: iStock by Getty Images

Най-новият Световен туристически барометър на UNWTO показва също: Световните дестинации са посрещнали 22% повече международни туристи през третото тримесечие на 2023 г. в сравнение със същия период на миналата година, което отразява силния летен сезон в Северното полукълбо.

Пристиганията на международни туристи достигнаха 91% от нивата преди пандемията през третото тримесечие, достигайки 92% през юли, най-добрият месец досега от началото на пандемията.

Като цяло туризмът възстанови 87% от нивата преди пандемията през януари-септември 2023 г. Приходите от международен туризъм достигнаха 1,4 трилиона щатски долара през 2023 г., около 93% от 1,5 трилиона щатски долара, спечелени от дестинациите през 2019 г.

Генералният секретар на UNWTO Зураб Пололикашвили заявява: "Последните данни на UNWTO показват, че международният туризъм почти напълно се е възстановил от безпрецедентната криза на Covid-19, като много дестинации достигат или дори надвишават пристигания и приходи преди пандемията. Това е изключително важно за дестинациите, бизнеса , и общности, където секторът е основен спасителен пояс."

Глава втора: Близкият изток, Европа и Африка водят класацията

Близкият изток продължава да води възстановяването по региони в относително изражение, с пристигания с 20% над нивата отпреди пандемията през деветте месеца до септември 2023 г. Близкият изток остава единственият регион в света, който надминава нивата от 2019 г. през този период. Мерките за облекчаване на визовия режим, разработването на нови дестинации, инвестициите в нови проекти, свързани с туризма, и организирането на големи събития спомагат за това забележително представяне.

Европа, най-големият дестинационен регион в света, прие 550 милиона международни туристи през периода, 56% от общия брой в света. Това представлява 94% от нивата преди пандемията. Възстановяването беше подкрепено от силното вътрешнорегионално търсене, както и от силното търсене от страна на Съединените щати.

Африка възстанови 92% от посетителите преди пандемията през този деветмесечен период, а пристиганията в Северна и Южна Америка достигнаха 88% от броя за 2019 г. през този период, тъй като регионът се възползва от силното търсене в САЩ, по-специално към карибските дестинации.

Азия и Тихия океан достигнаха 62% от нивата преди пандемията през този период поради по-бавното повторно отваряне за международни пътувания. Въпреки това резултатите сред подрегионите са смесени, като Южна Азия възстановява 95% от нивата преди пандемията, но Североизточна Азия само около 50%.

Глава трета: Увеличаване на разходите за туризъм

Силно търсене на изходящи пътувания беше отчетено от няколко големи пазара, като много от тях надхвърлиха нивата от 2019 г. Германия и Съединените щати са похарчили съответно 13% и 11% повече за изходящи пътувания, отколкото през същите девет месеца на 2019 г., докато Италия е похарчила 16% повече до август.

Снимка: iStock by Getty Images

Устойчивото възстановяване е отразено и в представянето на индустриалните показатели. Въз основа на данни от IATA (Международната асоциация за въздушен транспорт) и STR, програмата за проследяване на възстановяването на туризма на UNWTO описва силно възстановяване на броя на пътниците във въздушния транспорт и нивата на заетост на туристическите места за настаняване.

На този фон международният туризъм е напът да възстанови напълно нивата отпреди пандемията през 2024 г. въпреки икономическите предизвикателства като висока инфлация и по-слаб глобален добив, както и важни геополитически напрежения и конфликти.

Глава четвърта: Гърция и Турция  - отличниците

Не е изненадващо, че именно тези две държави бележат туристически възход и през тази година. През първите девет месеца на годината Гърция е спечелила от туризъм 17,91 милиарда евро, което е значително повече от 2022 г. - 15,5 млрд. евро, и от 2019 г. - 16,1 млрд. евро. Само през септември страната се е сдобила с 3,2 млрд. евро от туристически дейности в сравнение с 2,88 млрд. евро през 2019 г. Дори горските пожари през това лято не повлияха на притока на туристи.

Снимка: iStock by Getty Images

Приходите на Турция от туризъм през първите девет месеца на тази година възлизат на 42 милиарда долара, като увеличението на годишна база е 20,1%. Страната е посрещнала 44,6 милиона посетители през първите девет месеца на тази година, с 13,2% повече спрямо същия период на миналата година. Средният разход за нощувка на всеки посетител възлиза на 103 долара през третото тримесечие. Средните общи разходи на посетителите възлизат на 902 долара на човек.

Снимка: iStock by Getty Images

Министърът на културата и туризма на Турция Мехмет Нури Ерсой обяви, че страната има грандиозен план - до 2028 година приходите от туризъм да възлизат на 100 милиарда долара, а пристигащите международни туристи да достигнат 90 милиона души.

Глава пета: Китайските туристи останаха у дома

През 2019 г. китайските туристи бяха най-голямата група пътуващи до дестинации в чужбина, с осъществени близо 155 милиона пътувания в други страни и принос за световната икономика от близо 250 млрд. долара или около една пета от общите разходи, направени от туристи в чужбина.

Мнозина експерти очакваха, че потокът от китайски туристи ще се нареди на опашка, за да излезе извън страната след продължилата три години политика на "нулев Covid". Въпреки това много от китайците си останаха у дома - или по собствено желание, или защото беше прекалено трудно и скъпо да напуснат страната.

Липсата на достъпни полети и продължителното време за изчакване на визи за пътувания в чужбина забавиха възстановяването на китайския международен туризъм. Капацитетът на вътрешните авиолинии в Китай се възстанови напълно, но този на международните полети все още е на по-малко от половина от нивата отпреди пандемията, като намалява с близо 5 милиона места, според доклад на Skift Research.

Снимка: БТА

В същото време вътрешният туризъм възстанови престижа и качеството си. Войната в Украйна изостри допълнително проблемите, защото северноамериканските превозвачи не могат да преминават през руското въздушно пространство, което удължава и оскъпява полетите между Китай и Северна Америка. "Въпреки че обичат да пазаруват, очакваме, че пътуващите от континентален Китай ще харчат повече за преживявания, а не за вещи", се казва в доклад на Morning Consult. Китайските туристи няма да се повяват отново по улиците Рим и Париж нито толкова бързо, нито ще харчат толкова нашироко, колкото се надява туристическият бранш.

Глава шеста: Те отново са тук, но защо

Китайците останаха у дома, но туристите, решени на всичко, за да видят свят, а и той тях - не. И това предизвика освен свръхпосещаемост на популярни дестинации и невиждан досега вандализъм. Иван бе един от онези, които се разписаха за историята, буквално. На 23 юни световните медии гръмнаха с новината, че мъж е изчегъртал с ключове е "Ivan + Hayley 23" на стената на Колизеума в Рим. Няколко дни по-късно стана ясно, че това е Иван или Айвън, както би се произнесло името му на английски. Той е фитнес инструктор от Бристол, но родом от Ловеч. Полицията дори изпрати писмо на адреса на заподозрения, за да го информира, че срещу него се води разследване. 

Няколко дни по-късно Иван се извини, като заяви, че не знаел колко древен е Колизеума. И сякаш това отприщи вълна. Малко след това френска туристка изписа инициалите си на кулата в Пиза. В средата на август пияни американци се промъкнаха в затворената част на Айфеловата кула и просто прекараха нощта в блажен сън над Париж, канадски тийнейджър оскверни 1200-годишен японски храм. А кой би могъл да забрави германския турист, който нахлу на представление в свещен храм в Бали и се съблече гол - след като преди това дори не платил сметката си в няколко местни хотела? Преди него рускиня реши да се съблече гола до свещено дърво в Бали - за специална фотосесия. 

Снимка: iStock by Getty Images

Сякаш целият свят е забравил как да се държи в чужд дом. Но въпреки че изминалото лято бе под властта на туристите вандали, то всъщност се оказа потвърждение на една доста неприятна истина - откакто хората пътуват, ние се държим непочтително. От Помпей до египетските пирамиди - някои от най-известните чудеса на света, създадени от човека, са белязани от хилядолетни графити, издълбани по стените им от древни туристи. А през тази година бяха повредени и счупени няколко скулптури и паметници.

Глупостта не може да бъде възпряна. Да вземем за пример така наречения "опасен турист" Майлс Раутлидж, който през април беше задържан от талибаните заедно с още двама мъже. Докато другите двама са имали основателна причина да бъдат в страната, Раутлидж просто "ходи на най-опасните места на Земята за забавление", като наскоро е бил в Южен Судан и Украйна. За да се влошат още повече нещата, Раутлидж е бил евакуиран от страната от въоръжените сили по време на талибанския преврат през 2021 г.

Различното е, че сега вече има нетърпимост. С всеки нов доклад за неуважително поведение, достойно за порицание, нашето колективно възмущение изглежда се увеличава, което води до разплата с лошите туристи. Мнозина са убедени, че след като са преживели блокирането на света заради пандемията, сега имат право да приемат дестинациите като едно голямо парти, на което са специални гости.

Глава седма: Ще си платите

Отговорът не закъсня. Венеция стана първият град в света, който въведе такса за посещение, за да се справи с туристите. Всеки, който иска да посети града, ще плаща 5 евро през следващата година.  Планът, който се обсъждаше за първи път през 2019 г., първоначално бе отложен заради пандемията и свързаните с нея локдауни, които възпрепятстваха туризма, а по-късно поради технически и процедурни причини.

Снимка: iStock by Getty Images

Междувременно туристите се завърнаха във Венеция, като често броят им значително надвишава броя на живеещите в старата част на града приблизително 50 000 души, а това води до стълпотворение по тесните улички.  Свръхтуризмът от дълго време е сериозен проблем и за "крехката" венецианска лагуна. През юли експерти на ЮНЕСКО препоръчаха Венеция и лагуната й да бъдат добавени в списъка на застрашеното световно наследство, обосновавайки се, че Италия не прави достатъчно, за да защити града от влиянието на климатичните промени и масовия туризъм.

iStock by Getty Images/Guliver Photos

Туристически горещи точки като Бали и Исландия вече официално изискват от туристите да обещаят, че ще уважават културата и околната среда, след като ги посетят. От 14 февруари 2024 година всеки турист в Бали ще плаща такса от 10 долара. Палау изисква от посетителите да подпишат екологично обещание при пристигането си. Посетителите на Австралия вече не могат да изкачват Улуру (Айрес Рок), тъй като страната го признава за свещено място за аборигените. Барселона затвори центъра на града за круизни кораби. Гигантските кораби вече нямат право да акостират в северните докове на града Muelle Barcelona Norte или в Световния търговски център. Австрийското градче Халщат дори издигна бариери срещу туристите, любители на селфитата. Жителите на градчето са едва 750, но то е посещавано всяка година от един милион туристи.

Снимка: Pixabay

В същото време Амстердам вече активно работи по кампанията си, насочена към пияните британци. От забраната за круизни кораби, ограниченията за пушене на марихуана на обществени места, увеличаването на туристическия данък, и кампаниите "не се приближавай" и "поднови гледката си", Амстердам е твърдо решен да се превърне в по-приятно място за живеене за местните жители и по-малко привлекателно за туристите. Скоро и кварталът на червените фенери ще си има ново място в покрайнините на града.

Глава осма: На крилете на инфлацията

Световните авиокомпании постигат рекордни печалби тази година. Международната асоциация на въздушния транспорт (IATA) удвои прогнозата си за печалбите на сектора за 2023 г. на почти 10 млрд. долара. Генералният директор на асоциацията Уили Уолш отхвърля обвиненията, че цените на билетите са прекомерно високи, заявявайки, че печалбата на компаниите е "тънка колкото вафлена коричка". Според него причина за високите цени са огромните разходи, налагани от контракторите.

Снимка: iStock by Getty Images

След като загуби 183 млрд. долара през пандемичните години, секторът очаква "печелившо, безопасно, ефективно и устойчиво бъдеще", казва Уолш. IATA отчита годишни приходи от 803 млрд. долара тази година и нетна печалба от 9,8 млрд. долара - повече от двойно увеличение спрямо прогнозите. Броят на пътниците в глобален мащаб е достигнал 4,35 млрд. души, което е около 96% от последните нива преди пандемията през 2019 г. От асоциацията изчисляват, че средната печалба от един пътник е едва 2,25 долара.

Нискотарифните компании отчитат рекорди. За пръв път в историята си Ryanair отчете 18 милиона пътници, превозени за месец. Трафикът й през юли се увеличи с 11% до 18,7 милиона пътници. Wizz Air съобщи, че че малко над 5 милиона души са летели с техните самолети през май, което е 22,1% увеличение спрямо май 2022 г. 

Глава девета: Войната с Airbnb

Компанията бе подложена на ожесточена атака заради свръхпредлагане, свръхпечалби и стимулиране на свръхтуризма. Чрез Airbnb се предлагат под наем общо около 7 милиона жилища. В началото на съществуването си компанията търсеше начин да свърже туристите с предлагащите места за настаняване местни жители.

Снимка: iStock by Getty Images

Компанията стартира през 2007 г., когато основателите й превръщат апартамента си в импровизирано място за настаняване, предлагащо "легло и закуска", за да задоволят търсенето, след като всички хотели се оказват напълно разпродадени заради провеждаща се конференция.

"Гостите ни дойдоха като напълно непознати и си тръгнаха като приятели", посочват създателите на Airbnb Брайън Чески, Джо Гебия и Нейтън Блехарчик в бележка, прикачена към заявлението за първоначалното публично предлагане на акциите на компанията през 2020 г. Все пак приятелствата между домакини и гости са рядкост в наши дни и това е най-малкият проблем на Airbnb.

В Ню Йорк краткосрочните наеми, предлагани от компанията, са строго ограничени по силата на регулация, която влезе в сила през миналата година. Местата за краткосрочно отдаване под наем станаха и обект на сериозни и основателни критики заради скрити разходи, като такса почистване. Едва от тази година Airbnb въведе инструмент, който показва на сайта наличието на такива такси.

Фактор е и сериозното поскъпване на нощувките във всички места за настаняване - от хотелите през ваканционните жилища до хостелите. Цените достигнаха рекордни нива през юни, сочат данни от Службата по трудова статистика на САЩ и макар че спаднаха леко впоследствие останаха над предпандемичните равнища.

Снимка: Hotel Danieli, a Luxury Collection Hotel, Venice/Marriott International

За хотелите има и други негативи. Съкращаването на някои услуги, като например ежедневното почистване и смяна на спалното бельо и кърпите, съчетано с вдигането на цените ги прави в очите на туристите просто по-скъпи, но за сметка на това с по-ниска стойност.

Airbnb се радва на добри резултати, включително ръст на приходите за третото тримесечие на годишна база от 18 на сто, което показва, че пътуванията вече са се възстановили във всички сегменти от пазара. Чрез онлайн платформата са реализирани 113,2 милиона нощувки и събития.

Снимка: iStock by Getty Images

Но пък Италия не се радва. Флоренция забрани разширяването на мрежата на компанията в историческия център на града. А в средата на декември стана ясно, че Airbnb ще плати 576 милиона евро на италианските власти, за да сложи край на дългогодишен данъчен спор. Рим обвини компанията, че не е плащала данък върху краткосрочните наеми за период от пет години. Наемодателите в Италия трябва да плащат данък от 21 на сто върху приходите от краткосрочни наеми от 2017 година.

Airbnb подаде тогава иск срещу въвеждането на тези правила. Съдът на ЕС отхвърли аргументите на компанията преди почти година и потвърди задължението за събиране и плащане на данък.

Глава десета: Светлото бъдеще през 2024 година

Веднага след пандемията експертите заявиха, че това ще е годината, в която туризмът ще отбележи триумфално своето завръщане на сцената на световната икономика. Подготвят се нови инициативи, но не за привличане, а за превъзпитаване на туристите. Вече няма да бъде важно просто да прелетите от точка А до точка Б, а как ще се държите там и колко ще похарчите. Онлайн резервациите ще бележат бум, разбира се. През 2020 г. пазарът на онлайн резервации е бил на стойност 432 млрд. долара. До 2025 г. се очаква той да нарасне до 833 млрд. долара. 

Индустрията ще трябва да се съобразява повече от всякога с индивидуалните предпочитания на туристите. Според проучване на McKinsey 71% от потребителите очакват от компаниите да предоставят персонализирани взаимодействия. А 76% се разочароват, когато това не се случва. 

Размиването на границите между пътуването по работа и свободното време продължава да е тренд.  През 2023 г. популярността на този тип ваканция започна да нараства и се очаква да завладее бизнес пътуванията, като над 89 % от хората планират да добавят лична почивка към служебните си пътувания.

Според доклад на Световния съвет за пътувания и туризъм (WTTC) 69% от пътуващите активно ще търсят устойчиви възможности за пътуване през 2024 г. - и няма признаци тази тенденция да се забави.

Още една тенденция генерира огромен интерес и съответно печалби - уелнес ваканция или пътувания за трансформация. Много от пътешествениците не искат да се върнат от почивката си по-малко здрави и във форма, отколкото когато са тръгнали - те искат да се върнат като по-добра версия на себе си.

В резултат на това се наблюдава нарастваща тенденция за търсене на почивки и пътувания, които съчетават преживявания, повишаващи здравето и благосъстоянието ни и дори знанията ни.

Илюстрация: iStock by Getty Images/Guliver Photos