Три Балтийски страни обмислят идеята за създаване на високоскоростна влакова мрежа до 2030 г. Плановете на Литва, Латвия и Естония, беше насрочен за 2025 г. и трябва да свързва трите страни с други точки в Европа, пише Euronews. Участниците в проекта не са се отказали, страните възнамеряват да подпомогнат финансово изграждането на бърза влакова линия.

До края на това десетилетие, столиците Талин, Рига и Вилнюс ще бъдат свързвани с пътнически влакове, развиващи скорост от 250 км/ч. Предложението за създаването на тази линия идва още през 2014 г. и основното финансиране трябваше да дойде от Европейския съюз.

Предвид някои финансови трусове на континента, процесът по изграждането се забавя, но Владимир Сет - естонския министър на инфраструктурата - обяви, че проектът се изпълнява и през 2030 г. трите страни ще имат бърз и надежден достъп до Европа. Стратегията се променя и сега ще има по-сериозен надзор относно повишаването на цените на някои определени ресурси, както и върху запазването на качеството.

През 2010 г. изчисленията на новата жп линия посочват, че цената за изграждането ще е близо 3.5 милиарда евро, през юни, тази година, трите страни посочват, че инфлацията е дала сериозно отражение върху необходимия финансов ресурс. Сега са необходими близо 19 милиарда евро.

Европейският съюз не е посочил каква е значимостта на жп линията Балтика за Европа, което поставя под въпрос и самото финансиране в бъдеще. Линията ще е с дължина от 870 километра от Талин до Каунас в Латвия, а след това продължава към полската граница. Проблеми могат да бъдат открити и в избора на самия маршрут.

Освен пътнически влакове, жп Балтика ще бъде използвана и за транспортни влакове. Критиките към тази идея идват и с още проблеми - близо 6 милиона души живеят в Литва, Латвия и Естония. Икономически погледнато, този проект може и да не се смята за рентабилен.

Наследството от времето на Съветския съюз идва с още един проблем. Старите руски линии са с дължина от 1,520 мм релси, които остават след 90-те години. Жп линията Балтика трябва да се преоборудва и да използва 1,435 мм релси. В началото на новото хилядолетие, повечето жп линии са свързани с Русия и продължават да използват старата линия.

След приключването на проекта, пътуването от Талин до Вилнюс ще отнема 3 часа и 38 минути. След изграждането на това трасе, страните ще се опитат да се свържат с линиите на Полша и евентуално се стремят да стигнат до Берлин.

Другият елемент, който се отразява на Балтийските страни, е инвазията на Русия в Украйна. Осъзнавайки заплахата от общата граница с Русия, трите страни виждат изграждането на жп линията като възможност за бърза доставка на необходимите ресурси за военно време. Финландия също е готова да подпомогне подобен проект, тъй като основната ѝ връзка с Естония е предимно по вода.