Те висят с главата надолу, плъзгат се в канали, търкалят се по хълмове или действат като мобилни нощни клубове, но в крайна сметка най-уникалните видове обществен транспорт в света отвеждат пътуващите там, където трябва. От шейни през триколки до тобогани, много от тези превозни средства са се превърнали в национални икони, обичани от местните и харесвани от туристите.

Вземете филипинското джипи. Тези многоцветни автобуси, направени от стари военни джипове на САЩ, са били основата на системата за обществен транспорт на страната от десетилетия. Подобно на разходката с тришоу (или тук-тук) в Тайланд, разходката с джипи е типична филипинска туристическа атракция. Сега обаче страната премахва своите джипита, наброяващи поне 150 000, и ги заменя с по-модерни, ефективни и екологични автобуси и миниванове.

От Азия до Африка, Европа, САЩ и Южна Америка, това са 10 от най-интригуващите форми на обществен транспорт в света.

Джипита във Филипините

Снимка: iStock by Getty Images

Те може да се движат бавно, да бълват дим и да задръстват пътя, но джипитата остават изключително популярни. Декорирани във впечатляващи цветове и мотиви, тези превозни средства са толкова вездесъщи, че са се отпечатали в народопсихологията на филипинците. Откакто се появяват на улицата през 50-те години на миналия век, те се оказват не само полезни, но и горди примери за филипинска изобретателност и креативност. Те са модифицирани от военни превозни средства, изоставени след Втората световна война от САЩ, които имали няколко бази в тази страна в Югоизточна Азия. За да придадат на джипитата местна идентичност, хората ги украсили с ярка живопис.

Тришоу в Малака

Снимка: iStock by Getty Images

Можете да видите и чуете триколесните автомобили на Малака от изненадващо далече. Докато броят на рикшите, задвижвани с педали, намалява от десетилетия в Азия, в този малайзийски град тези малки превозни средства продължават да се движат, благодарение на социалните медии, като Instagram. Украсени с неонови светлини, изрисувани с мотиви от анимационни филми и излъчващи музика от стерео уредби, те са като мобилни нощни клубове. 

Висящ монорелс в Ухан

Той плава над Ухан, докато виси с главата надолу. Следващата туристическа атракция на този китайски град е хипермодерен монорелс, който премина последното си изпитание през май и скоро ще бъде пуснат в експоатация. Окачен под релсова греда, влакът Optics Valley Photon има два вагона, които могат да поберат 200 пътници и да им предложат 270-градусова гледка към околния пейзаж. Първата фаза на тази висяща монорелсова система ще обслужва линия от 10,4 км, ще спира на шест станции и ще пътува с до 69 км/ч.

Е-шейни в Лапландия

Снимка: iStock by Getty Images

В дивите ледени полета на Финландска Лапландия, един от най-северните региони на Европа, автомобилите нямат достъп до много места, така че моторните шейни излизат на преден план. Но отскоро тази живописна ивица се обслужва от екологични версии, наречени "е-шейни". Докато местните жители използват тези електрически превозни средства, за да пътуват до работа или да доставят поръчки, туристите могат да ги използват, за да достигат замръзнали езера, великолепни гори и първокласни места за леден риболов.

Ръчно теглени рикши в Колката

Снимка: iStock by Getty Images

Колката е един от малкото градове, където ръчно теглените рикши остават стандартна форма на обществен транспорт, а не нещо необикновено. В началото на XIX век китайски имигранти въвеждат тези двуколесни колички в този исторически град в Североизточна Индия. Слабите, здрави уолове с рикши, както ги наричат, използват само силата си, за да теглят тези разклатени, остарели превозни средства през гъмжащия трафик на гигантския метрополис.

Тобогани в Мадейра

Снимка: iStock by Getty Images

Седенето на плетено кресло и плъзгането по хълм може да бъде незабравимо ваканционно изживяване. Но в продължение на десетилетия, от средата на XIX век, тези тобогани се използвали като обществен транспорт на остров Мадейра, Португалия. В днешно време туристите са тези, които се спускат по хълмистите улици на град Фуншал, с двама пъргави "шофьори", които тичат отзад, за да бутат шейната в най-безопасната посока.

Рапиди в Дакар

Снимка: iStock by Getty Images

Те са създадени във Франция през 70-те години на миналия век, преди да се преместят в Африка, където се превръщат в известен вид транспорт. В Сенегал са известни като "кола рапид" (car rapide), макар че не са нито коли, нито бързи. Вместо това представляват доста обемисти автобуси, които пръхтят по претъпканите улици на столицата Дакар. Точно като филипинските джипита, колите рапиди съществуват в големи количества, имат крещяща украса и силна сантиментална стойност, и също така се премахват постепенно, за да се подобри движението по пътищата.

Буш план (Bush Plane) в Аляска

Снимка: iStock by Getty Images

Части от този огромен американски щат са толкова изолирани, че е невъзможно или отнема много време да се стигне до тях с кола или снегомобил. За щастие, небето на Аляска предлага чист път за нейните храстови самолети, ключова местна форма на обществен транспорт. Повечето от тези самолети са малки, така че да могат да кацат на тесни, груби писти, понякога на вода. Те превозват стоки и жители между отдалечени общности и водят туристи в пустошта.

Автобуси амфибии в Нидерландия

Никой не се паникьосва, когато холандският Амфибус (Amfibus) излиза от пътя и се пльосва в канал. Това е така, защото той незабавно започва да се носи и движи по водния път, преди да се присъедини отново към трафика на улиците. Повече от десетилетие холандските градове се обслужват от тази амфибия, която е отчасти автобус, отчасти лодка. Построен от Dutch Amphibious Transport, Амфибус може да развива 96,5 км/ч по асфалт и 6,5 възела по вода.

Пилешки автобуси в Гватемала

Старите училищни превозни средства в САЩ намерили нов живот като "пилешки автобуси" в Гватемала. Често срещаната практика пътници да носят на борда си кудкудащи птици вдъхновява името им. В продължение на десетилетия тези ярко оцветени превозни средства се движат по често неравните пътища на тази страна в Централна Америка, където натикването на борда на претъпкания пилешки автобус се е превърнало в туристическо преживяване.

Снимка: iStock by Getty Images