Чрез фотодокументални пана и исторически паметници експозицията разказва историята на християнството във варненския край от приемането му, както се смята с идването на апостол Андрей Първозвани по тези земи, до наши дни. Всички артефакти са публикувани в научните издания, но не са били изложени пред широката публика, както се прави сега, разказва пред БТА главният уредник на Аладжа манастир Горан Стефанов.

Снимка: БТА

Експозицията се намира в музейната сграда в обекта, която е изградена през 70-те години на миналия век. Тя не е била обновявана повече от 25 години и е имало нужда от преразглеждане на концепцията й. Идейният проект съществува от 6-7 години, негов двигател е д-р Васил Тенекеджиев, който стои зад архитектурното изграждане на експозицията. В обновяването, осъществено с финансова подкрепа от Министерството на културата, са участвали пряко или косвено всички служители на Регионалния исторически музей.

Снимка: БТА

По думите на главния уредник всичко, показаното в музейната сграда, е ценно и интересно, защото идва от време "когато сърцата бяха златни, а потирите дървени", както е в думите на св. Кирил Философ. Аладжа манастир, който е бил духовен център през ХІІІ и ХІV век, е представен с живописни умалени копия на фреските от стените в параклиса, които са прерисувани от оригиналите от Милен Сакъзов в началото на ХХ век. Впоследствие тези фрески са били унищожени от атмосферните условия.

Снимка: БТА

Може да се види възстановка на стенописа от тавана "Пророческо видение", най-голямото богатство на комплекса, запазено до наши дни. В експозицията са още макет и първата скица на манастира, направена от братя Шкорпил, както и единственият съхранен елемент от духовното средище - дръжка за окачване на кандило. Средновековието присъства в музейната сбирка още с ръкописи и пръстени с пентаграм, който в този период е бил символ на Иисус Христос.

Снимка: БТА

Разходката в експозицията започва с оригинални документи и печати за учредяването на Варненското археологическо дружество от братята Карел и Хермин Шкорпил, които са първите, описали манастира, изиграли роля той да бъде обявен за "народна старина". Присъства фотос на икона на Света Троица, дарена от братята на манастира през 1910 г., която в момента се реставрира и по-късно ще бъде изложена в музея.

Снимка: БТА

Подробно е представен манастирският комплекс от местността Джанавара в квартал Аспарухово чрез реконструкция на храма, стилизирани мозайки от него в умален вид, артефакти, най-интересният от които е фрагмент от лицето на император или светец от III-IV век и фотоси на реликвариите, които са изложени в Археологическия музей. Много интересни са и калъпи за лампи, върху които са изписани имената на майсторите, които са ги изработвали в Одесос.

В експозицията присъства и Марцианопол в Девня, който е бил епископско седалище, както и плоча с имената на трима светии. Не по-малко любопитни са и керамиката и фрагментите от стенописи от манастира в Караач теке. Гостите могат да се осведомят от показаните карти за всички свети места и храмове в Одесос.

На втория етаж на музея има изложени оригинални мозайки от християнски светилища. Възраждането е представено с каменни пластики, надгробия, щампи и рисунки, йерусалимия, експонати от гръцката и българската църква.

Аладжа манастир е най-известният средновековен скален манастир по Българското Черноморие, обитаван от монаси-отшелници през XIII-XIV век. Няма данни кога е основан, но оцелелите в параклиса стенописи свидетелстват, че там е кипял богат духовен живот по време на Второто българско царство (ХІІІ-ХІV век). През 1927 г. е обявен за "народна старина", а през 1968 г. за архитектурен паметник на културата от национално значение.

Манастирът привлича многобройни посетители. Всеки ден поне 500 души посещават музейния комплекс, предимно чужденци от Румъния, Полша и други страни, уточнява Горан Стефанов.

Снимка: БТА