Когато първата вълна на ковид пандемията превърна струпването на много хора на закрито в невъзможно и дори опасно, много градове реагираха, като бързо преосмислиха концепциите, по които може да изглежда животът навън.
Някои създадоха улици само за пешеходци, превърнаха част от местата за паркиране в ресторанти и добавиха още велосипедни алеи, преобразявайки някога пълните с автомобили райони в места, подходящи за пешеходци и велосипедисти.
И докато в много държави вече са отменили тези инициативи, след като животът се връща към нормалния си ритъм, някои градове се придържат към подобренията за пешеходците и настояват за още повече места без автомобили.
Представяме ви четири града по света, които направиха някои от най-смелите и бързи промени, благоприятстващи пешеходците по време на пандемията, но и запазиха много от тези инициативи, за да насърчат жителите и посетителите да се придвижват пеша.
Париж
Като част от усилията за намаляване на броя на автомобилите, зоните покрай река Сена, бяха превърнати в напълно пешеходни в края на 2016 г., ход, който стана постоянен през 2018 г. През 2020 г. кметът Ан Идалго беше преизбрана и благодарение на нейната подкрепа за "15-минутният град" - нова концепция за градско планиране, която позволява на жителите да изпълняват всичките си ежедневни задачи - от пазаруване до училище и работа - на разстояние от 15 минути пеша или придвижване с велосипед. Пандемията, в комбинация с многобройни стачки в обществения транспорт преди блокирането, само засили популярността на тези екологично устойчиви инициативи. Вече са създадени и допълнителни велоалеи за облекчаване на автомобилния трафик. Всъщност градът планира да добави допълнителни 180 км велосипедни алеи и 180 000 места за паркиране на велосипеди до 2026 г. Основните пътни артерии като Rue de Rivoli в центъра на Париж са намалени до една лента, докато велосипедните алеи са разширени.
Мостът между Айфеловата кула и Трокадеро също ще бъде напълно пешеходен
Снимка: iStock by Getty ImagesГрадът планира да засади 170 000 дървета до 2026 г., с намерението да охлади Париж, за да го направи по-удобен и приятен за пешеходците. В очакване на домакинството на града на Олимпийските игри през 2024 г. мостът между Айфеловата кула и Трокадеро също ще бъде напълно пешеходен.
Парижани оценяват промените и и очакват още повече. Така градът е по-спокоен, освен че и въздухът е по-чист.
Богота
В града, а и като цяло в Колумбия, придвижването с велосипед е като национален спорт. Пандемията обаче ускори някои промени. През 2020 г. кметът Клаудия Лопес определи допълнителни 84 км временни велоалеи към съществуващата мрежа от 550 км велоалеи в града Ciclorruta - вече една от най-големите в света - и оттогава те станаха постоянни. Богота бе сред първите градове в света, които добавиха "изскачащи" велосипедни алеи по време на пандемията. Градът напомня на Амстердам и Копенхаген през последните няколко години с велосипедистите си по всяко време на деня.
В неделя и на официални празници автомобилите са напълно забранени по определени маршрути в програма, известна като Ciclovia, която привлича повече от 1,5 милиона велосипедисти, пешеходци и джогинг ентусиасти всяка седмица.
Новите градски автобуси SITP, на електричество и газ, също са подобрили значително системата за обществен транспорт, според местните жители.
Ciclovia в Богота привлича повече от 1,5 милион велосипедисти, пешеходци и джогинг ентусиасти всяка седмица
Снимка: iStock by Getty ImagesНо и туристите са доволни, защото могат да се придвижват бързо до забележителностите на града. Сред тях са историческия квартал Ла Канделария, където градът е роден преди повече от 400 години, изпъстрен с музеи разказващи за богатата култура на Богота, както и ресторанти, разположени във вековни сгради. Usaquén Park пък е забележителен с пазара си на открито през уикенда, където посетителите могат да опитат местни колумбийски ястия, да разберат повече за занаятите или да се насладят на музикални събития.
Милано
Италия беше една от страните най-силно засегнати от пандемията. Нейните градове трябваше да се адаптират бързо, за да осигурят алтернативи на винаги препълнения обществен транспорт. През лятото на 2020 г. Милано се зае с амбициозен план за разширяване на тротоарите и велосипедните алеи по протежение на 35 километра пътни артерии, които преди това бяха със засилен автомобилен трафик. Промените преобразиха града. Появиха се повече заведения за хранене на открито, пазари и градски градини.
Милано също предлага концепцията на "15-минутният град", която развива градската инфраструктура, като дава приоритет на хората пред автомобилите. Според жителите на Милано в града се е завърнало чувството за общност от "стария свят", тъй като има повече причини да бъдат на открито и да се срещат.
Новият квартал CityLife е не само най-голямата зона без автомобили в Милано, но и една от най-обширните без автомобили изобщо в Европа. Зелени площи, широки велосипедни алеи предлагат поглед към бъдещето на Милано като устойчив град.
Милано предоставя прекрасни възможности за туризъм в зоните без автомобили
Снимка: iStock by Getty ImagesСега местните много по-лесно, а и гостите на града, могат да се разходят покрай каналите на Навили и да се насладят на заведенията за хранене на открито, както и нощния живот в квартала. От индустриален район "Изола" е превърнат в пешеходна и велосипедна зона, пълна с модерни кафенета, галерии и бутици. Туристите също могат да се придвижват из града с велосипед. Градската услуга за споделяне на велосипеди, BikeMI, има 300 станции в целия град.
Сан Франциско
Преди малко повече от три години в града стартира проектът "Бавни улици" - програма, която използва знаци и бариери, за да ограничи автомобилния трафик и скоростта по 30 коридора в опит да ги направи по-удобни за пешеходци и велосипедисти.
Програмата бележи успех с 50% намаление на трафика на превозни средства, 17% увеличение на пешеходния трафик през делничните дни и 65% скок в делничния трафик на велосипедисти.
Въпреки че много от улиците, от началото на пандемията, бяха върнати в предпандемичен статус, жителите настояха четири участъка да бъдат постоянни, включително тези на Golden Gate Avenue, Lake Street, Sanchez Street и Shotwell Street. До края на септември ще се проведе гласуване за бъдещето на другите коридори.
До края на септември в Сан Франциско ще се проведе гласуване за създаването на още пешеходни зони
Снимка: iStock by Getty ImagesЖителите на Сан Франциско настояват пешеходците и велосипедистите да могат да споделят улиците и да се чувстват като общност, а децата да могат да играят. Велосипедните маршрути са сред най-предпочитаните и удобните, за да бъде разгледан града. Долината Хейс, Outer Sunset със своята спокойна сърфистка атмосфера и прекрасен плаж с бял пясък, или North Beach с оживените улични кафенета.
Въпреки че все още има много какво да се направи, за да се промени Сан Франциско в наистина благоприятен за пешеходците град, историята показва, че това може да бъде сторено. Една от най-красивите и предпочитани за разходки зони в града - Embarcadero, някога е била магистрала, докато земетресение от 1989 г. не я прави неизползваема за превозни средства.