Ако си поръчате кутия замразени крокети от говеждо месо Кобе от Asahiya, семейна месарница в град Такасаго, префектура Хього в Западна Япония, ще минат30 години, преди да получите поръчката си. Това не е печатна грешка. Тридесет. Години.
Основана през 1926 г., Asahiya продава месни продукти от префектура Хього - включително телешко месо от Кобе - в продължение на десетилетия, преди да добави телешки крокети на рафта в годините след Втората световна война.
Но едва в началото на 2000 г. тези пържени крокети от картофи и говеждо месо се превръщат в интернет сензация, което води до епичното 30-годишното чакане, с което купувачите се сблъскват, но с радостно вълнение.
Причината е легендарното качество на месото от японската порода говеда Кобе, което е изключително ценно. 200 евро за килограм плащат ценителите в Европа.
Вагю /WAGYU/ Kobe style beef е най-доброто от най-доброто говеждо месо в света. Говедата от порода WAGYU се отглеждат сред тучни зелени ливади върху вулканична почва, която им осигурява ценни минерали. Месото е с равномерна фина мазнина и е толкова крехко, че се топи в дланите. Никоя друга порода в света няма генетиката на това райско мраморно месо, превърнало се в един от най-търсените деликатеси в света. В България 200 гр от месото струват 106 лв., а месото за бургер се предлага за 39 лв. В Япония се приготвя по три основни начина Шабу-Шабу, Якинику, Тепанияки.
Защо чакането си струва?
Изключително желаните Extreme Croquettes са един от четирите вида крокети от телешко месо Кобе, които се предлагат в Asahiya. Не можете да чакате три десетилетия? За крокетите от говеждо месо "Премиер" на магазина в момента се чака четири години.
"Започнахме да продаваме продуктите си онлайн през 1999 г.", обяснява Шигеру Нита, трето поколение собственик на Asahiya, пред CNN. "По това време предлагахме Extreme Croquettes като пробен продукт.."
Израснал в Хього, Нита посещава местните ферми и търгове за говеждо месо с баща си още от малък. Поема магазина през 1994 г., когато е на 30 години. След като експериментира с електронната търговия в продължение на няколко години, той осъзнава, че клиентите се колебаят дали да платят голяма сума за първокласно говеждо месо онлайн.
Тогава той взема смело решение. "Продадохме Extreme Croquettes на цена от 270 йени (1,8 долара) за брой... Само говеждото месо в тях струва около 400 йени (2,7 долара) на парче. Направихме достъпни и вкусни крокети, които демонстрират концепцията на нашия магазин като стратегия клиентите да се насладят на продукта и след това да купят говеждо месо Кобе ", казва Нита.
За да ограничат финансовите загуби в началото, Asahiya произвеждат само 200 крокета в собствената си кухня до магазина всяка седмица.
"Продаваме говеждо месо, отгледано от хора, които познаваме. В нашия магазин се предлага само месо, произведено в префектура Хього, независимо дали става въпрос за говеждо месо Кобе, свинско месо Кобе или пилешко месо Таджима. Това е стилът на магазина още преди да стана собственик", казва Нита.
Производството се увеличава, но расте и популярността.
Евтината цена на екстремните крокети е в разрез с качеството на съставките. Те се приготвят ежедневно, без консерванти. Съставките включват тригодишно женско говеждо месо от Кобе с ранг А5 и картофи от местна ферма.
В крайна сметка уникалната му концепция привлича вниманието на местните жители и медиите. Когато в началото на 2000 г. излиза репортаж за крокетите на Asahiya, тяхната популярност рязко нараства.
"Спряхме да ги продаваме през 2016 г., защото времето за чакане стана над 14 години. Мислехме да спрем поръчките, но получихме много обаждания с молба да продължим да ги предлагаме", казва Нита. През 2017 г. Asahiya възобновява приемането на поръчки за тези крокети, но повишава цената им. Увеличава се и производството - от 200 крокети на седмица на 200 крокети на ден.
"Чуваме, че трябва да наемем повече хора и да правим крокетите по-бързо, но мисля, че няма собственик на магазин, който да наеме служители и да произвежда повече, за да направи по-голям дефицит... Съжалявам, че ги карам да чакат. Наистина искам да правя крокетите бързо и да ги изпращам възможно най-скоро, но ако го направя, магазинът ще фалира."
Половината от хората, които опитват крокетите, в крайна сметка поръчват говеждо месо Кобе, така че това е добра маркетингова стратегия.
Всяка кутия Extreme Croquettes, която включва пет парчета, се продава за 2700 японски йени (18,40 долара).
Магазинът редовно изпраща информационен бюлетин на чакащите клиенти, в който ги информира за последната прогноза за доставка. Седмица преди датата на доставка магазинът потвърждава доставката на търпеливите клиенти още веднъж.
Клиентите, които получават крокети в наши дни, са направили поръчките си преди около 10 години.
Да имаш 30-годишен списък с нерентабилни поръчки за изпълнение може да бъде стресиращо, особено след като цената на говеждото месо Кобе и на работната ръка продължава да расте. Но нещо по-важно насърчава Нита да продължи да работи.
"Когато започнах да продавам крокети в интернет, получих много поръчки от отдалечени изолирани острови. Повечето от тях бяха чували за говеждото Кобе по телевизията, но никога не бяха го яли, защото трябваше да отидат до градовете, ако искаха да го опитат. Осъзнах, че има толкова много хора, които никога не са яли говеждо месо Кобе. Поради тази причина продължих да предлагам крокети като проба и да получавам повече поръчки за говеждо Кобе, ако им хареса. Това беше причината, поради която започнах да го правя.", казва Нита.
Един от най-запомнящите се моменти е, когато получават поръчка от онкоболен пациент, на когото предстои операция, докато чака техните екстремни крокети. "Чух, че нашите крокети са били мотивацията на пациента да премине през операцията. Това ме изненада най-много", казва Нита. Пациентът оцелял и оттогава направил няколко поръчки.
Нита дори получава обаждане от него: "Надявам се да живея дълго, без ракът да се върне", след като опитва крокетите му. "Все още си спомням това. Бях трогнат от коментара", споделя Нита.
Като позволява на повече хора да се насладят на говеждото месо Кобе, той се надява, че славата на тези крокети ще помогне за популяризирането на местната индустрия.
"Благодарен съм. Като стана известен, мисля, че мога да помогна на цялата индустрия, не само на моя магазин, като накарам хората, които не са се интересували от говеждо месо Кобе, да се заинтересуват. Искам колкото се може повече хора да опитат говеждо месо Кобе - не само от моя магазин", казва Нита.
Въпреки че Asahiya работи предимно като месарница, Нита казва, че пътниците могат да посетят магазина им в Кобе, където се продават два вида готови за консумация крокети наречени Tor Road и Kitanozaka, кръстени на близките улици.
В Kitanozaka се използва нетлъсто говеждо месо, а цената на всеки от тях е 360 йени (2,5 долара). За Tor Road се използва бут, а цената му е 460 йени (3,1 USD).
Що се отнася до бъдещето, 58-годишният собственик казва, че мислят за разширяване.
"Бих искал да направя малко пространство, където хората да могат да се хранят. Нашият магазин в Кобе е туристическо място. Но ако се превърне в заведение, съседните ресторанти може да се разсърдят, защото ние доставяме месо и за тях", казва той.