2022-а се оказа годината на невротичното желание да бъдем отново "нормални" и да се държим като туристи (право, което ни бе отнето за дълго време), дори в собствения ни хабитат. Обяснимо туризмът бе най-засегнатата от пандемията индустрия, но и през 2022 г. не успя да се справи с предизвикателствата.

Оптимизмът и песимизмът летят заедно

Анализът на пътуванията през 2022 г. рисува противоречива картина, в която оптимизмът по отношение на очевидното завръщане към "нормалното" след пандемията се компенсира от песимизма по отношение на други заплахи, включително ескалиращо геополитическо напрежение и различни предизвикателства в индустрията.

Появата на новия подвариант на Covid-19 - Omicron, първоначално предизвика загриженост и правителствата въведоха отново някои ограничения за пътуване, за да ограничат разпространението му. Въпреки това, тъй като новият щам в крайна сметка се оказа по-малко опасен от предишните варианти, тези ограничения скоро бяха отменени и пътуванията бързо се възстановиха. Реакцията на Omicron показа, че пазарите и властите се учат да се справят с пандемията и да се адаптират. Тя отразява общото приемане, че обществото ще трябва да живее с Covid-19 още известно време, но че поне на западните пазари пандемията вече не е сериозна пречка за пътуване.

Новините за епидемията бързо бяха заменени от тези за войната между Украйна и Русия. Въпреки че ситуацията в Украйна имаше краткотрайно въздействие върху пътуванията до Европа, тя все пак има дълготрайни последици, чиито пълни мащаби все още ще се установяват.

В краткосрочен план пренасочването на въздушния трафик, за да се избегне руското въздушно пространство, увеличи разходите за пътуване до Азия в момент, когато няколко азиатски дестинации отново се отварят за посетители. В средносрочен план инфлацията, изострена от конфликта, намалява покупателната способност на потребителите, а повишаващите се цени на горивата увеличават разходите на авиокомпаниите. Междувременно потенциалът за по-нататъшно разпалване на насилието представлява висяща заплаха за доверието на европейските потребители.

iStock by Getty Images/Guliver Photos

Не след дълго съобщенията за конфликта в Украйна отстъпиха място на нова история - значителни закъснения и отменени полети на летищата на големите западни пазари. Хаосът възникна през май, в навечерието на летния сезон, когато търсенето на пътувания започна да превишава предлагането, като последица от пандемията, по време на която много летища и авиокомпании съкратиха значителен брой служители. За хората, които планираха почивки в чужбина, картините, които доминираха в новинарските емисии в разгара на смущенията, бяха обезпокоителни и много от тях се оказаха възпрепятствани да резервират полети.

Летищата в азиатско-тихоокеанския регион не преживяха същия хаос като тези в Европа - до голяма степен защото регионът предприе по-предпазлив подход към повторното отваряне след световната здравна криза и следователно неговият туристически пазар се възстановява с по-бавни темпове. Въпреки че продължаващото отсъствие на Китай от туристическия пейзаж в азиатско-тихоокеанския регион представлява значителна пречка за цялостното му възстановяване, други пазари направиха смели стъпки към пълно възобновяване на дейността си въз основа на по-малко строги политики. Примери за това са Австралия, която започна да посреща посетители на 6 юли; Индонезия, която отвори врати за ваксинирани пътници на 4 февруари; и Тайланд, който премахна тестовете като изискване за влизане на 1 април. Индия, която отвори врати за всички ваксинирани пътници на 27 март, има значителен принос за възстановяването на регионалните пътувания, като се възползва от забавеното търсене, както от страна на туристите с цел бизнес пътуване, така и от страна на туристите за почивка.

По скалата на предизвикателствата

Само през 2020 г. секторът на пътуванията и туризма загуби 4,5 трилиона долара и 62 милиона работни места в световен мащаб. Макар възстановяването да започна още през 2021 г., секторът плахо пристъпи и в 2022 г. Световният съвет за пътувания и туризъм (WTTC) разкрива в годишния си доклад, който обхваща 185 държави/икономики и 26 региона на света, степента на възстановяване. Преди пандемията пътуванията и туризмът (включително прякото, непрякото и предизвиканото от тях въздействие) беше един от най-големите сектори в света, на който се дължи 1 от 4 от всички новосъздадени работни места в света, 10,3% от всички работни места (333 млн.) и 10,3% от световния БВП (9,6 трлн. щатски долара). Междувременно, разходите на международните посетители възлизат на 1,8 трилиона щатски долара през 2019 г. (6,8% от общия износ). Но дори и през 2022 г., макар и с ентусиазъм, не успя да се справи напълно с предизвикателствата.

Снимка: iStock by Getty Images

Повече от 121 милиона работни места в областта на пътуванията и туризма и около 3,4 трилиона щатски долара глобален БВП могат да бъдат загубени в резултат на COVID-19, според базовия сценарий на Световния съвет за пътувания и туризъм (WTTC), но числото може да достигне 197 милиона работни места, според други експертни прогнози. Макар че през 2021 г. се наблюдаваше началото на възстановяването на глобалния сектор на пътуванията и туризма, през тази беше по-бавно от очакваното.

Въпреки това бъдещите перспективи са положителни, прогнозите на Световния съвет за пътувания и туризъм сочат силно десетилетие на растеж. БВП в областта на пътуванията и туризма ще нарасне със средно с 5,8% годишно между 2022 и 2032 г. Проучването показва, че БВП на туризма може да се върне към 2019 г. до края на 2023 г. Нещо повече, очаква се секторът да създаде близо 126 милиона нови работни места през следващото десетилетие.

През 2022 г. секторът на пътуванията и туризма в Европа ускори темпа си на възстановяване до 31,4% и се очаква почти да достигне предпандемичното си ниво до края на 2023 г. Между 2022 г. и 2032 г. се очаква секторът да нараства със среден годишен темп от 3,3% - изпреварвайки прогнозирания за регионалната икономика растеж от 1,5%.

Преди COVID-19 приносът на пътуванията и туризма към икономиката на Европа е бил 9,2%. В европейски държави като Гърция, Турция, Италия и Испания се наблюдава силно възстановяване. Ограниченията за пътуване по време на пандемията са довели до намаляване на броя на работниците мигранти, които са жизненоважни за сектора. Докато през 2021 г. недостигът на персонал е бил концентриран в сегментите на сектора на настаняването и хотелиерството, през 2022 г. недостигът на работна ръка се разпространи и в транспортния сегмент.

И все пак - важно е желанието, а Европа печели за първи път след пандемията

Снимка: Pixabay

Недостигът на персонал е оказал незначително влияние върху удовлетвореността по време на летните почивки. 94% са доволни или много доволни от европейската си почивка през лятото на 2022 г. Въпреки че 54 % от анкетираните са били засегнати от недостига на работна ръка, малцина от тях смятат, че доверието им в доставчиците на туристически услуги е било засегнато, докато повечето изразяват разбиране на проблемите, пред които е изправен туристическият сектор след световната здравна криза. Добрата новина е, че Европа за първи път, след здравната криза, е възприемана като една от най-добрите туристически дестинации. Пътуващите оценяват културното разнообразие на региона, туристическите атракции и географската близост на дестинациите. Въпреки това респондентите изразяват опасения, свързани с войната в Украйна, като почти двама от всеки петима споменават, че ще избягват да посещават страни, съседни на зоната на конфликта. Само 7 % заявяват, че ще се въздържат от пътуване до Източна Европа като цяло.

Кои са големите победители

Снимка: iStock by Getty Images

Класацията на най-добрите държави се оглавява от Доминиканската република, а списъкът с най-добрите градове - от Анталия. Между 1 януари и 18 октомври (последните налични данни за самолетните билети) Доминиканската република е посрещнала с 5% повече посетители, отколкото през 2019 г. Тя е следвана от Турция, Коста Рика и Мексико, които са посрещнали същия брой посетители.

Силното присъствие на дестинации от Централна Америка и Карибския басейн в първите позиции на списъка отразява относителната сила на изходящия пазар на САЩ и подхода, възприет от много силно зависими от туризма страни от Карибския басейн и Мексиканския залив, които по време на пандемията наложиха по-малко строги ограничения за пътуване, и по този начин запазиха икономиките си. С напредването на годината те затвърдиха лидерската си позиция и започнаха да надвишават обемите отпреди пандемията.

Какво не достигна?

ForwardKeys, една от най-влиятелните световни компании за анализи и статистика в туризма, определя няколко основни тенденции, които характеризират пътуванията през 2022 г. Най-силната от тях е възстановяването, тъй като ограниченията за пътуване, свързани с пандемията, постепенно се облекчават и се освобождава натрупаното търсене на пътувания, подпомогнато от неотдавнашното съживяване на бизнес пътуванията и събитията на годината като Световното изложение в Дубай и Световното първенство по футбол в Катар.

Пътуванията до Южна Европа, особено до Гърция, Португалия и Турция, както и до Исландия се запазиха. Въпреки това ForwardKeys очаква, че вторичните последици от войната между Русия и Украйна, като например нарастващите цени на горивата и инфлацията, ще имат забавящ ефект върху възстановяването на пътуванията.

Азиатско-тихоокеанският регион, който се характеризираше с по-строги ограничения на пътуванията, най-вече в Китай с неговата политика на "нулев Ковид", най-накрая започна да се възстановява. В този регион хората, пътуващи с цел посещение на приятели и роднини, са движещата сила, като в Пакистан и Бангладеш спадът е само 5 % и 8 % спрямо нивата от 2019 г. Пътуванията до Малдивите и Фиджи, предпочитани дори в кризата тропически островни райски места, възстановяват добре икономиките си. Потребителското търсене на плажни ваканции е водещо в процеса на съживяване, докато градският туризъм изостава до началото на есента.

Наблюдава се и тенденция към пътуване в бизнес класа, отчасти подхранвана от така нареченото "пътуване за отмъщение", при което потребителите харчат повече за туристически услуги с добавена стойност. Този синдром, както и нарастващите разходи за гориво, доведоха до увеличение на цените на билетите.

Изненадата

Снимка: iStock by Getty Images

Сред градовете с топ дестинации най-добре се представя Анталия, най-големият град на Турската ривиера, който е посрещнал 66% повече посетители, отколкото през същия период на 2019 г. Но още по-голямата изненада идва от неочакван регион. Анталия е следвана от Сан Хосе дел Кабо (Mексико), Пуерто Валярта (Mексико), Пунта Кана (Доминикана), Сан Салвадор (Салвадор), Канкун (Mексико), Лахор (Пакистан), Аруба, Монтего Бей (Ямайка) и Исламабад (Пакистан)

Изключителното представяне на Анталия беше подпомогнато от няколко фактора -  слабата турска лира и политиката на правителството да остане относително отворено за туризма по време на пандемията, както и да продължи да посреща руски туристи. Анализите на специалистите обаче сочат, че страните от Карибския басейн най-бързо и категорично са се справили с предизвикателствата пред туризма. Близкият изток също се откроява, чрез домакинството на големи събития като Световното изложение в Дубай, Гран при на Формула 1 в различни места в Персийския залив и най-вече Световната купа по футбол в Катар. В Персийския залив се наблюдава и сравнително силно завръщане на бизнес пътуванията - сегмент, чието скорошно съживяване беше изненада за мнозина...

Походът на луксозните пътници

Снимка: iStock by Getty Images

Бързото съживяване на туристическата индустрия се дължи на пътуващите в първа и бизнес класа. Данните на ForwardKeys за продажба на самолетни билети не само показват увеличение на броя на пътуващите в премиум класа в сравнение с времето преди пандемията, но данните сочат, че тази тенденция е валидна за целия свят. От Африка и Близкия изток до Европа и Карибския басейн, резервациите на полети обслужват нарастващия сегмент на луксозните пътници. И те не летят сами - обикновено са семейства и двойки, чиито бизнес позволява да пребивават за известен период и като дигитални номади. През 2019 г. близо 1,3 трилиона щатски долара са похарчени за бизнес пътувания по света - 21% от общите разходи за пътувания и туризъм изобщо.

С прогнози, сочещи по-нататъшен ръст от 41,1% през тази година и средногодишен ръст от 5,5% между 2022 и 2032 г., бизнес пътуванията ще останат важна част от пътуванията.

И още една полза от този тип пътувания, анализирана в Харвард. Изследване разкрива пряка връзка между входящите бизнес пътувания в дадена страна и растежа на нови и съществуващи отрасли. Бизнес пътуванията водят до пренасяне на идеи и ако се използват ефективно, могат да подпомогнат организациите в изграждането на надеждни взаимоотношения и партньорства, които от своя страна подпомагат икономическия растеж.

От САЩ са най-ухажваните и желани туристи

Снимка: iStock by Getty Images

През 2022 г. се появи пазар, който има не само апетит за пътуване, но и достатъчно силна валута, за да покрие нарастващите разходи поради инфлацията, цените на петрола и самолетните билети - изходящият пазар на САЩ. Първите облагодетелствани бяха съседите от Мексико и Карибския басейн, но с укрепването на валутата им и облекчаването на ограниченията за пътуване, се засили интересът към културните центрове в Европа, но и Тайланд и Фиджи.

Китай все още се определя като "жизненоважен изходящ пазар за туристическия и хотелиерския сектор, както и за луксозните марки", но докато ситуацията не се стабилизира, предприятията и дестинациите трябва да помислят как могат да се възползват по-добре от многобройните пътуващи американци.

В Доклада за най-посещаваните дестинации общата нишка между отделните дестинации, независимо от региона и целевата им аудитория, е да бъдат лесно достъпни. От Малдивите до Танзания, Албания и Фиджи - всички дестинации са увеличили броя на международните си пристигания благодарение на умелото използване на данни за пътуванията за определяне на най-добрите маршрути на полетите, авиопревозвачите и пазарите. За разлика от други дестинации, които намалиха броя на полетите или промениха конфигурацията на самолетите, тези разшириха своите мрежи от полети и връзки. Урокът, извлечен от кризата COVID-19 от много дестинации, се свежда до нещо просто - какво говорят данните? Или както винаги се оказва - в кризата се крият най-големите възможности - само трябва правилно да се изчислят.

Лятото на нашето недоволство

Рекордно добър летен сезон за Гърция и Турция!

Снимка: iStock by Getty Images

Въздушните пътувания до югоизточния район на Европа значително надхвърлят нивата отпреди пандемията, през пиковите летни месеци юли и август. Двете най-големи дестинации, Турция и Гърция, надхвърлиха предпандемичните нива на пристигащите международни посетители съответно с 9 % и 2 %. Въздушните пътувания до Албания (сравнително малка дестинация с по-малко от 1% пазарен дял от европейските пристигания с полет) също се увеличиха с 28%. Макар че нито една от другите основни дестинации в страната не се е възстановила до стойностите, наблюдавани през 2019 г., близо до тях са Словения, Исландия и Португалия.

Снимка: iStock by Getty Images

Най-добрите градски дестинации

Класацията с най-добре представящите се градски дестинации се оглавява от Истанбул, който отбелязва 2% увеличение на пристигащите с полет. Следват го Атина, Рейкявик, Порто и Малага. Европейските дестинации можеха да привлекат повече посетители през летните месеци, ако авиоиндустрията беше в състояние да се справи по-добре с рязкото нарастване на търсенето на пътувания в края на пролетта и началото на лятото. Ако нямаше смущения, ForwardKeys изчислява, че възстановяването на резервациите за вътрешноевропейски полети щеше да бъде с пет процентни пункта по-високо. Анализът показва, че в рамките на Европа Гърция се е оказала най-устойчива, като заминаванията за европейски дестинации през юли и август са достигнали нивата от 2019 г. Тя е следвана от Полша, Испания , Обединеното кралство, Дания и Португалия. Като цяло заминаванията в рамките на Европа са намалели с 22 %.

Снимка: iStock by Getty Images

Най-силният извъневропейски пазар е САЩ, където е регистриран спад от едва 5% спрямо 2019 г. Следват го Колумбия и Израел, Южна Африка, Мексико, Канада и Кувейт. Пазарите с извъневропейски произход отбелязват спад от 31%.

Какви са перспективите?

Макар че рецесията и инфлацията заплашват перспективите за възстановяване на пътуванията след пандемията, тенденцията остава положителна. През юли и август самолетните пътувания в цяла Европа са намалели с 26%, но прогнозата за следващите три месеца показва, че към 31 август резервациите за полети изостават с 21% от еквивалентния период през 2019 г., като резервациите за Турция и Гърция са съответно с 20% и 5% повече. Следващите най-добре резервирани дестинации в момента са Португалия, Исландия и Испания.

Предизвикателства пред авиацията - облачно със стачки и екоактивисти

На фона на събитията и тенденциите, които оформиха туристическата индустрия през 2022 г., по-дългосрочните предизвикателства пред авиацията са мрачни. Сред тях е инфлацията, която освен че заплашва да унищожи натрупаното търсене, поставя под въпрос устойчивостта на модела на нискотарифните въздушни пътувания. В един момент пазарът на бизнес пътуванията също изглеждаше застрашен. Въпреки това възстановяването на този сегмент се ускори през 2022 г., като през четвъртото тримесечие на годината той настигна този на туристическите пътувания. След като първо се възстановиха туристическите пътувания за свободното време, а сега и бизнес сегментът следва подобен модел, изглежда, че туристическата индустрия като цяло - с изключение на азиатско-тихоокеанския пазар - се приближава към нормалността. Независимо от това, предвид другите предизвикателства, пред които е изправена индустрията, се препоръчва предпазливост.

Снимка: Getty Images

Вероятно най-голямата заплаха за авиацията е изменението на климата, тъй като много потребители предпочитат да се откажат от пътувания със самолет, за да намалят до минимум въглеродния си отпечатък. Тъй като движенията на природозащитниците набират скорост и общественото съзнание отдава все по-голямо значение на екологичните ценности и практики, авиационната индустрия трябва да работи по-усилено, за да привлече туристите с екологично съзнание.

Няколко причини за оптимизъм -  очаква се завръщането на Китай на туристическата карта

Въпреки че тази туристическа година постави многобройни предизвикателства пред индустрията, има причини за оптимизъм през 2023 г. Възстановяването е особено силно на западните пазари, а няколко държави от азиатско-тихоокеанския регион изглежда следват подобни модели. Постепенното възстановяване на азиатско-тихоокеанския регион е положителна новина за индустрията като цяло и ако правителствата, дестинациите и авиокомпаниите могат да работят заедно, за да вдъхнат доверие на потребителите, е само въпрос на време всеки регион да посрещне подобен брой международни туристи като през 2019 г. Всички погледи са обърнати към Китай - ако той печели, печели и туризмът.

Снимка: iStock by Getty Images