Масаите са едни от най-прочутите традиционни африкански племена, населяващи Източна Африка. По-конкретно можете да ги откриете в Южна Кения и Северна Танзания. Известни са с това, че и до днес пазят множество от обичаите си, които до голяма степен са обвързани с грижата за огромни стада от добитък. Масаите се заселват в района на Източноафриканската рифтова долина преди четири века и оттогава усвояват полуномадския начин на живот, като се местят заедно с животните си. Отговорността за запазване на сигурността на животните имат обикновено младите мъжки представители от племената и по-опитните пастири, които пазят стадата от хищници и ги водят до водни басейни и ливади за пасища.

Снимка: iStock by Getty Images

А масаите имат история във воюването с хищни котки като лъвове. В миналото, за да докажат, че са готови за войни, мъжете е трябвало да оцелеят в пустошта или да убият дадено диво животно. С настъпване на новия сезон пастирите вкупом със стадата мигрират към нови неотъпкани земи, което позволява на старите им пасища да се възстановят и тревата да порасне отново. От своя страна, жените имат задължението да доят кравите, както и да се грижат за децата и дома.

Добитъкът като средство за оцеляване

Масаите считат земята за общ природен ресурс, който трябва да бъде споделян и съхраняван устойчиво и внимателно. Природата за тях е всичко - извор на храна, дрехи, подслон и парична валута. В историята си те винаги са разчитали на добитъка да покрие най-основните им нужди, като например да ги нахрани и да ги облече. Съвсем логично, основната им храна са млякото и млечните продукти, телешкото и други меса, животинските мазнини и кръв, които им набавят необходимия прием на сол.

Снимка: iStock by Getty Images

Оскъдните на брой принадлежности за готвене и пиене също са направени от кости и рога. Докато телешката кожа често служи за постелки, завивки или като стени и покрив на временните им убежища, по-постоянните им колиби са измазани с тор и животинска урина. Що се отнася до облеклото, някои масаи все още носят "шука"- традиционни одежди, изработени от животинска кожа, която се използва за направата и на сандали. Днес "шука" се среща в различни текстилни цветове, най-често под формата на червено наметало.

Добитъкът служи и като основна валута в традиционното общество на масаите. Семействата се стремят към добиването на големи стада, за да демонстрират сила и висок материален статус. Добитъкът се продава и разменя в замяна на многоженство стоки и услуги. В обществото на масаите няма политическа структура, така че животните често се дават при дипломатически отношения и сделки между отделните племена и родове. Това се практикува почти задължително при откупуването на булка. Колкото повече добитък притежават, толкова повече съпруги ще могат да си позволят, тъй като масаите са многоженци. А когато млад масай демонстрира извънредна храброст, той се превръща във войн и може също да бъде награден с говедо, коза или овца. От друга страна, при престъпни или нечестни деяния на някой масай, той може да бъде глобен, като му се отнеме животно.

Снимка: Цветана Игнатова

Комерсиализмът заплашва масаите

Масаите са водили дълга битка, за да защитят независимостта, свободата и уникалното си културно наследство. Това важи за годините на великобританския колониализъм, прехода към независимостта на Кения и Танзания в началото на 60-те години на миналия век чак до днес. В последно време най-голямата заплаха произлиза от пазарната икономика. Разменната търговия и номадството започват да отстъпват пред световна монетарна икономика и притежанието на земя, които са доста чужди като концепции за културата на масаите.

Снимка: iStock by Getty Images

Частната имотна собственост има наистина огромно въздействие върху традиционния им метод на отглеждане на добитъка. Широката савана, която някога е била обща, днес е разделена на територии. Те биват използвани за частно животновъдство и земеделие. Краят на обществената земя слага началото на икономическо разделение на обществото. Така невъзможността на масаите да мигрират свободно с добитъка си, води до изчерпване на пашата и намаляване броя на стадата.

Туристическото натрапване

Малко по малко глобализацията оставя своя отпечатък и у най-независимите общества, каквито са масаите. Към днешна дата те са прогонени от голяма териториална част, която е усвоена като национални паркове и резервати за опазване на дивата природа. Още повече, че в последните години районът на масаите става предпочитана дестинация за сафарита и туризъм в дивото. В резултат на това, на пастирите им е забранено да прекрачват територии богати на водни ресурси и паша през по-голямата част от годината. Подобни ограничения наистина нарушават ритъма им на скитничество със стадата.

Снимка: iStock by Getty Images

Бъдещето на едни от най-свободните и ярки представители на неподправената африканска култура е в сериозна опасност. Заплашени да бъдат лишени от основния си поминък, много представители на масаите се приспособяват, като се преориентират в нови начинания като селското стопанство и туризма. В туристическите райони като Занзибар и Найроби ще откриете също търговци сред масаите, които привличат посетителите с автентичната си визия и сезонно продават местни стоки като цветни накити от мъниста и различни съдове. Няма да ви е трудно да ги разпознаете. Обикновено са с обръснати глави, стройни и атлетични, носят роби и дървени тояги със себе си и често са обсипани с бижута. Все пак не всичко е изгубено. На въпроса "Защо носите у себе си тояги и нож на плаж в Занзибар", двама млади масаи отговарят съвсем в племенния стил: "Ако трябва да си проправим път през храсти или да се борим с диво животно".