След всяко по-съществено облекчаване на мерките през последните месеци се чуваха предупреждения за предстоящ транспортен хаос. Този път те се сбъднаха.

Зажаднелите за пътешествия туристи заляха европейските летища в началото на летния сезон и предизвикаха опашки на проверките за сигурност, достигащи до 1 км на летище "Схипол" в Амстердам. През последните дни социалните медии бяха заляти от снимки на извиващи се опашки извън терминалите на летищата в Лондон, Дъблин и Лисабон, а много пътници дори не успяха да влязат в сградата на терминала, преди полетът им да излети.

Причините за хаоса по европейските летища са комплексни и повечето са резултат от пандемията, макар тя отдавна вече да не е тема номер едно сред туристите.

Отмяната на зелените сертификати, тестовете, маските и специалните режими за допускане до заведения и хотели, както и ниските нива на заболеваемост в голяма част от Европа мотивираха хората да се завърнат към ваканциите в чужбина.

Бурното завръщане на британските туристи по европейските курорти също създаде затруднения на много летища. Доскоро пътуващи само с лична карта, британците подлежат на паспортен контрол след Брекзит и забавят преминаването през граничен контрол. Забавянето, предизвикано от проверките на документите на пътници извън ЕС на мадридското летище "Барахас" около Великден, е причина над 3000 пътници да изпуснат полетите си.

В същото време голяма част от наземния персонал, който обслужва летищата, напусна заради липсата на пътници по време на пика на коронавируса. По информация на Международната асоциация за въздушен транспорт "хиляди служители на летищата напуснаха авиацията по време на пандемията", като оттам допълват, че най-голям проблем са проверките за сигурност, където много хора се струпват, а персоналът не достига. Процедурата по наемане на нови служители на много места е бавна и включва продължителни обучения, което предвещава още няколко месеца на проблеми.

На парижкото летище "Шарл дьо Гол" опашките започнаха да се увеличават значително още в началото на май и летищните власти препоръчват на пътниците да пристигат повече от два часа преди полета си, докато на "Орли" ситуацията е все още сравнително спокойна. На някои датски летища предупреждават пътниците, пътуващи извън ЕС, да пристигат поне три часа по-рано.

Чакането на опашка при проверката на багажа на някои летища в Швеция, Германия и Дания надвишава един час, а на летище "Хийтроу" в Лондон, както и на летищата в Манчестър и Дъблин забавянията през последните дни надвишават два часа.

Една от най-драстичните ситуации беше на летище "Схипол" в Амстердам, Нидерландия, където чакането достигна до три часа. След заснетата от изнервените пътници опашка от 1 км от чакащи за проверка на багажа на амстердамското летище, авиокомпания KLM беше принудена да отмени редица полети и да спре да продава билети за полети, излитащи от Амстердам.

Италия отмени всички ограничения по границите си от 1 юни и също очаква рязко увеличение на пътуващите - както чужденци, така и италианци.

Как да се справите с летищния хаос

Ако ви предстои пътуване със самолет в Европа това лято, подгответе се психически за по-дълго чакане и хаос в различни размери. Най-доброто, което можете да направите, е да следите сайтовете на летището и авиокомпанията за актуална информация за забавяния, както и да увеличите с поне 50% препоръчаното време преди полета, в което трябва да сте на летището.

Много от летищата имат информация в реално време за времето за преминаване през паспортен контрол и проверка на багажа, така че е добра идея да свалите приложението за телефон на летището, от което ще пътувате.

Заредете напълно батерията на телефона си, за да можете да следите ситуацията, без да се притеснявате, че екранът с билета ви ще угасне точно когато дойде вашият ред.

Ако забавянето е сериозно, може да имате право на различни обезщетения, гарантирани от ЕС. В зависимост от конкретния случай може да ви се полагат обезщетение, ваучери за храна или безплатен трансфер.