Непреходна е магията и привлекателността на империята, процъфтяла преди около 2000 години. А има малко градове по света, които са по-подходящи за изследване на наследството ѝ от Рим - caput mundi на самата Римска империя.
Повечето туристи, които посещават града, търсят най-известните древни забележителности - но Рим е много повече от Колизеума и Пантеона. Столицата е изпълнена със скрити съкровища, много от които са също толкова очарователни, ако не и повече, от най-популярните забележителностите на града, пише BBC.
Нещо повече, тези обекти могат да разкрият и други интригуващи аспекти от историята на града, освен Римската империя: помислете за връщане назад във времето към Средновековието, когато войната между италианските градове-държави е била толкова безпощадна, че е изглеждало подходящо дори една църква да бъде укрепена... или към епохата на фашизма, когато Мусолини е мечтал да покаже на света своята "нова" италианска империя с цял квартал, построен за тази цел. Представяме ви скритото наследство на Рим.
Domus Aurea
Познат като "Златната къща на Нерон", археологическият обект Domus Aurea не се радва на най-голяма популярност сред туристите на нивото, да речем, на Колизеума, Форума или Пантеона. Но би трябвало.
Древният дворец, който някога се е простирал на 300 акра площ, е построен от император Нерон през 64 г. - същият император, който е останал в историята като "свирил, докато Рим горял". Макар че това едва ли е точно, знаем, че той се е възползвал от огромния пожар през 64 г., като е използвал разчистената земя, за да построи мечтания дворец. Според древния историк Светоний дворецът е бил обсипан със злато, скъпоценни камъни и раковини; имал е кръгла банкетна зала, която се е въртяла, за да радва гостите му. Много от тези пищни детайли са изчезнали, но са останали удивително много - от таваните до цветните фрески. Днес посещението на обекта включва и изживявания с виртуална реалност и прожекции, които вдъхват още живот на великолепието му.
Поради уязвимостта на обекта - Domus Aurea е затварян няколко пъти след наводнения и проблеми с отводняването, като през 2010 г. след проливни дъждове дори е загубена част от тавана с площ 645 кв. м - той е достъпен за посетители само при предварително заявени обиколки с екскурзовод, водени от археолог. Те се провеждат на италиански или английски език и могат да бъдат резервирани чрез уебсайта на Domus Aurea.
Съвет: Температурата вътре е едва 10 градуса, затова се облечете подходящо. Адрес: Viale della Domus Aurea 1, Colle Oppio Park, Via Labicana side
Quartiere Coppedè
Това, което Гауди е за Барселона, архитектът Джино Копеде е за Рим, въпреки че днес малцина посетители на италианската столица знаят нещо за Копеде. Това може би се дължи на факта, че за да се запознаете с творчеството му, трябва да посетите малък квартал, разположен северно от историческия център на Рим. Въпреки това си заслужава да се направи кратко пътуване (намира се само на 1 км или 15 минути пеша от галерия Боргезе или на 2 км, 15 минути с автобус от жп гара Термини).
Проектиран изцяло от Копеде между 1915 и 1927 г., Quartiere Coppedè не прилича на други части на Рим. Обикновено се описва като Art Nouveau, но по-точно е смесица от фантастичните виждания на Копеде за барок, маниеризъм, средновековие и дори древногръцки стилове, които се обединяват в един възхитителен, причудлив миш-маш. Помислете за дворци във венециански стил, средновековни кули и дори арка, напомняща за Древен Рим, и всичко това в район с площ по-малко от половин квадратен километър.
Адрес: Piazza Mincio, Trieste
Catacombs of Santa Priscilla
Повечето посетители на Рим се насочват към известните катакомби по протежение на Апианския път. Далеч по-малко известни, но също толкова, ако не и по-завладяващи, са катакомбите на Санта Присила, разположени на север от историческия център по Виа Салария (недалеч от квартала Копеде).
Използвани за погребения от III до VI в., катакомбите са били място за почивка на многобройни мъченици и на не по-малко от седем различни папи, което ги прави едно от най-важните места за поклонение в Рим - всъщност някога те са били известни като "Кралицата на катакомбите" заради тяхното значение.
Днес подземните тунели и сводове са украсени с впечатляващо раннохристиянско изкуство и иконография, включително изображение на Дева Мария, датиращо от III в., което често се тълкува като най-старото намерено някога. Още по-интересно е колко много от тези фрески са предизвикали дебати относно ранното участие на жените в Църквата. На една от тях например изглежда, че е изобразена жена, която води церемония - доказателство, че жените са участвали в раннохристиянската църква повече, отколкото мнозина са предполагали.
Съвет: В понеделник катакомбите са затворени и е по-добре да резервирате обиколката си предварително. Температурата вътре е около 13 градуса, така че се облечете подходящо. Адрес: Via Salaria, 430
Mattatoio
Mattatoio (бивш MACRO Testaccio) не е като другите музеи за съвременно изкуство. От една страна, той се намира в кланица - изненадващо подходящо място за бившия квартал на месопреработвателните предприятия. От друга страна, неотдавнашното преустройство означава, че това е не само изложбено пространство, но и център за художествени и културни изследвания - включително и като дом на Архитектурния факултет на университета Roma Tre.
Днес масивните павилиони, в които някога са били разположени помещения за клане на прасета, са възродени като места за всякакъв вид съвременно изкуство. Помислете за работилници, включващи движение, музика и рисуване за деца; диджейски сетове, придружени от прожекции на изображения и текст, които разказват истории за Средиземноморието; и дори пиеси, режисирани от студенти от Националната академия за драматично изкуство Silvio dAmico. Следете онлайн календара на събитията в музея, за да разберете какви необичайни изложби и представления са планирани по време на посещението ви в Рим.
Уебсайт: https://www.mattatoioroma.it/ , Адрес: Piazza Orazio Giustiniani 4, Testaccio
Palazzo Massimo alle Terme
Удобно разположен на един хвърлей от римската гара Термини, този музей често е наричан главният "археологически музей" на Рим. Но това е погрешно название и потенциално може да отблъсне посетителите, които са се наситили на древни обекти - което може да опише защо той често е толкова слабо посещаван. Palazzo Massimo alle Termeби би било по-добре да се опише като музей на изкуството и архитектурата - представете си прекрасно запазени картини, необикновени бронзови и мраморни скулптури и изкусно издълбани саркофази.
Ако някога сте посещавали часове по история на изкуството, ще разпознаете някои от изложените тук творби, като Боксер от I в. пр.н.е. или древноримските копия на Дискобол от V в. пр.н.е.
Най-вълнуващи са зоните на музея, в които са взети цели стени и тавани със стенописи от разкопани древни вили и са реконструирани така, че да можете сами да се разходите из стаите, както би направила например Ливия, съпругата на император Август. (Не пропускайте да се отбиете в стаята "Рисуваната градина" с подробни картини на растения и птици, за които се твърди, че Ливия е наблюдавала как се създават). Когато посещавате древни обекти в Рим като Форума или дори баните на Каракала, може да е трудно да си представите как биха изглеждали, когато са били изпълнени с древно изкуство и скулптури. Именно този музей, повече от всеки друг, добавя това парче от пъзела.
Съвет: Ако имате време, вземете комбиниран билет с достъп до четирите обекта на Националния римски музей - Palazzo Massimo, Baths of Diocletian, Palazzo Altemps and Crypta Balbi - за 12 евро, вместо за 8 евро за единичен вход, и се отбийте и в другите музеи. Адрес: Largo di Villa Peretti 2
EUR
Имате нужда да си починете от ренесансовите дворци и калдъръмените улици? Помислете за EUR като за прочистване на небцето, както и като за рядък (и смразяващ) прозорец към една епоха, която често остава без внимание в музеите, посветени на славното минало на Рим.
Планиран квартал в южната част на града, EUR (съкращение от Esposizione Universale Roma или Universal Exposition Rome) е проектиран и построен под зоркото око на Бенито Мусолини, за да бъде домакин на Световното изложение през 1942 г. Това световно изложение, разбира се, никога не се е състояло. Но строителството продължава и след Втората световна война с надеждата да се превърне в бизнес район. До 60-те години на ХХ век кварталът се превръща в амалгама от фашистка и по-съвременна архитектура, която можете да видите и днес.
Като планиран квартал с високи, строги сгради, вдъхновени от имперската римска архитектура, като Colosseo Quadrato, висок съвременен обелиск и дори изкуствено езеро, той дава тревожно усещане за това как биха могли да изглеждат много от италианските градове днес, ако историята се беше развила по различен начин.
Palazzo Farnese
В сърцето на Рим, на един от най-красивите площади, се намира и един от най-красивите дворци в града - построен за папа, проектиран от звезди на Ренесанса, сред които Микеланджело и Джакомо дела Порта, украсен със стенописи от някои от най-добрите художници от началото на 16-и век, който и днес е важна политическа централа. Не, това не е Ватиканът. Това е Palazzo Farnese, в който днес се помещава посолството на Франция. Едно от най-хубавите съкровища в центъра на града, то остава извън полезрението на много туристи, вероятно защото изисква предварителна резервация за обиколка (на английски, италиански или френски език) поне месец предварително.
Допълнителните усилия обаче си заслужават. Не само, че можете да се запознаете със задкулисието на дворец, който някога е принадлежал на една от най-известните фамилии на Ренесанса - Фарнезе (кардиналът, поръчал двореца, Алесандро, става папа Павел III). Но ще бъдете един от малкото посетители на Рим, които ще се докоснат до стенописите, които са широко известни като най-хубавите таванни фрески в Рим извън Сикстинската капела. Изключително въздействащите, майсторски изпълнени и наскоро реставрирани фрески, които датират от началото на XVI в., вдъхват живот на митологични истории като приказката за Бакхус и Ариадна. Снимките вътре не са разрешени, затова дръжте телефона си в джоба (и на тих режим) през цялото време.
Адрес: Piazza Farnese 67
Basilica of Santi Quattro Coronati
В град, който достига своето великолепие едва през късния Ренесанс и бароковия период, е трудно да се открият следи от средновековното минало - освен ако не знаете къде да търсите. Едно такова място е базиликата Santi Quattro Coronati, разположена само на половин километър от Колизеума. Отвън тя прилича повече на средновековна крепост, отколкото на нещо друго. Въпреки че църквата е основана през IV в., тя изгаря до основи по време на плячкосването на Рим през 1084 г. - само за да бъде построена отново, но този път с укрепления.
Днес в църквата има действащ изящен романски манастир, но не само архитектурата и религиозният дух ще ви върнат назад във времето. В параклиса на църквата "Свети Силвестър" е скрит един от най-добрите образци на средновековното изкуство в Рим: фрески, посветени на живота на Свети Силвестър, които датират от XIII век и са толкова забележително живи и добре запазени, сякаш са рисувани днес. Както и при посещение на всяко друго свято място в Италия, не забравяйте да се обличате подходящо (без голи рамене и къси панталони например) и да не говорите силно в комплекса.
Адрес: Via dei Santi Quattro 20, Celio
Кога да посетите Колизеума?
Разбира се, че си струва да посетите най-популярния обект в Рим, въпреки тълпите. Но за да му се насладите, често е необходимо малко планиране. Независимо от сезона, резервирайте посещението си предварително, ако все още не сте избрали пешеходна обиколка, която включва вход за Колизеума. Или пък изберете по-особено, "ВИП" преживяване, като например посещение рано сутринта или достъп до подземието на Колизеума (достъпно само при обиколка с екскурзовод).