Наводненията, горещите вълни, горските пожари и сушите поставиха темата за околната среда на преден план през 2022 г. В същото време пътуващите са нетърпеливи да възстановят връзката си с природата след пандемичните години. Как можем да направим това, без да ставаме част от проблема?
В доклад за устойчивото пътуване през 2022 г., в който са анкетирани 30 000 пътници в 32 държави, 42 процента от тях заявяват, че последните новини за изменението на климата са ги накарали да направят по-устойчив избор при пътуване. Повече от половината (57 процента) заявяват, че искат да пътуват по-устойчиво през следващите 12 месеца.
Нарастващото желание крие възможности и туристическите компании започват да ги забелязват. Въпреки това, само намаляването на потреблението на енергия и отказването от пластмасите за еднократна употреба не е достатъчно.
През 2023 г. туристическата индустрия трябва да намери начини да запази, защити и активно да регенерира дестинациите, които обслужва, пише Euronews.
Какво представлява регенеративно пътуване?
Докато устойчивият туризъм може да се стреми към въглеродно неутрални практики, регенеративните пътувания се стремят към отрицателни въглеродни емисии. Това означава да се инвестира в решения, които премахват или компенсират повече въглерод, отколкото отделят.
Един устойчив хотел може да ограничи въглеродните си емисии, като използва слънчева енергия или насърчава пътуването с електрически превозни средства. Но регенеративният хотел ще има проактивна полза за околната среда, например чрез отстраняване на допълнителен въглерод от атмосферата.
Регенериращият туризъм също така включва инвестиране в проекти, които подобряват околната среда, а не просто я възстановяват във вида, в който е била намерена.
Преходът към възстановяване на биологичното разнообразие - засаждане на дървета, възстановяване на местообитания и други инвестиции в природата - набира скорост.
Повече от 100 държави вече са подписали пакта "30х30" за опазване на поне 30 процента от сушата и морето до 2030 г.
Както туристическите компании, така и дестинациите, осъзнават, че могат да помогнат в тази мисия. Нова Зеландия е пионер в областта на регенеративните пътувания. По време на пандемията страната обяви планове за декарбонизиране на туризма чрез възстановяване на ландшафти, увредени от пешеходния поток, и стимулира използването на електрически превозни средства.
Туроператорът на приключенски пътувания Exodus Travels е водещ в търговската сфера с обещанието си да стане "природосъобразен" до 2024 г. Перлата в короната на компанията е огромен проект за възстановяване на дивата природа в Апенините, частично финансиран от резервации за пътувания, който има потенциала да премахне приблизително 1500 тона въглерод от атмосферата всяка година.
Как се планират екологично отговорно пътуване?
Екологичните туристически агенции и компенсирането на въглеродните емисии проправят пътя към регенеративните пътувания. "Регенериращият туризъм е елемент на устойчивостта", казва Нели Гедеон, основател и главен изпълнителен директор на приложението за екопътешествия Wayaj. Чрез приложението пътуващите могат да проучват и резервират устойчиви и социално отговорни преживявания и хотели по целия свят.
На хотелите се дава "рейтинг за устойчивост" въз основа на седем фактора: материали, подкрепа на общността, управление, потребление на вода и енергия, управление на отпадъците и вътрешна среда. Wayaj не просто събира отговорните оператори на едно място. Той позволява да бъде изчислен въглеродния отпечатък на пътуването и да бъдат закупени въглеродни компенсации, за да се неутрализира въздействието върху околната среда. Допълнителният принос от туристите се инвестира в екологични проекти като залесяване в Индия, производство на чиста енергия в Тайланд и намаляване на емисиите на парникови газове в Малави.
Кои хотели ще се възползват от регенеративния туризъм през 2023 г.?
Хотелите по целия свят вече са започнали да правят устойчиви промени - от прости действия, като например да изискват от гостите да използват повторно кърпи, до по-сложни практики, като инсталиране на соларни ферми. През 2023 г. отрицателните въглеродни емисии и създаването на кръгова икономика ще бъдат на първо място в дневния ред.
Crowne Plaza Copenhagen Towers например превръща отпадъчните продукти в нови ресурси - създавайки работни места в местното производство в този процес. Подовете му са изработени от рециклирана гума и бетон, таванните панели - от PET бутилки, а вентилационните шахти са покрити с изхвърлени платна.
В края на 2023 г. в Денвър, щата Колорадо, трябва да бъде открит първият хотел в САЩ с отрицателни въглеродни емисии - Populus. Ще бъдат засадени над 2000 хектара гори, за да се компенсира въглеродният отпечатък на хотела.
Нараства интересът към откриването на Six Senses Svart през 2024 г., който планира да събира собствена слънчева енергия в див район на арктическа Норвегия.
През декември в Монреал ще се проведе Конференцията на ООН за биоразнообразието (COP15) - най-голямата конференция за биоразнообразието от десетилетие насам. Това трябва само да послужи за допълнително вдъхновение на туристическия сектор. Концепцията на екотуризма ще разшири перспективата "вземи само снимки, остави само спомени".
След година, в която извънредната ситуация с климата се превърна във водеща новина, вече няма да е достатъчно туристическите фирми просто да се стремят да сведат до минимум въздействието си върху околната среда. Туроператорите, местната администрация и хотелите ще бъдат натоварени със задачата активно да поправят, възстановяват и инвестират в природата.