В едно малко тайванско островно село, разположено само на 13 км от брега на континентален Китай, скутерите преминават покрай невзрачна сграда, която стои тук от десетилетия, почти незабелязана.

Според жителите на Бейган - част от отдалечения архипелаг Мацу - постройката е входът към изведената от експлоатация през Студената война топлоелектрическа централа, вкопана дълбоко в планината. Но тъй като обектът е обявен за зона с ограничен достъп от тайванските военни, малцина са виждали вътрешността на секретното съоръжение, пише CNN.

Така е до края на септември, когато централата е отворена за обществеността за първи път, откакто е въведена в експлоатация преди близо 50 години, като част от биеналето в Мацу. Превръщайки съоръжението във футуристично киберпънк арт пространство, инсталацията има за цел да хвърли светлина върху историята на Мацу като военен аванпост на фронтовата линия на една война, която никога не се е случила - или поне такава, която все още не е дошла.

Вижте тази публикация в Instagram.

Публикация, споделена от Wayne Chang (@imwaynechang)

Известна на местно ниво като Jun Hun (или "Душа на армията") - прякор, даден от поделението на тайванската армия, което я е построило, електроцентралата Бейган влиза в експлоатация през 1975 г. и се превръща в основа на местната икономика, преди да бъде затворена през 2010 г. "Тя промени живота на жителите на острова завинаги", се казва в скорошна статия на държавния вестник Matsu Daily.

Когато през 1949 г. националистическите сили на (КМТ) се оттеглят в Тайван след поражението от въстаналите комунисти на Мао Дзедун в Китайската гражданска война, те запазват контрола си над Кинмен и Мацу - архипелази, разположени на стотици километри от столицата на Тайван, Тайпе, но точно срещу бреговете на континентален Китай. В продължение на десетилетия над островите витаят сенките на войната; между 50-те години на миналия век и 1979 г. Китайската народноосвободителна армия спорадично ги бомбардира с артилерийски снаряди.

За да защити новата си електроцентрала от обстрел, КМТ копае дълбоко в скалистите планини на Мацу и я изгражда в скрит военен тунел - така съоръжението може не само да произвежда електроенергия, но и да служи като убежище за жителите.

С размразяването на отношенията между двете страни в началото на века централата е изведена от експлоатация и оттогава стои като реликва от Студената война.

Изкуство в "сърцето" на Мацу

Преобразената електроцентрала "Бейган" е водещото място на биеналето "Мацу", което продължава до 12 ноември и включва произведения на изкуството, изследващи наследството, културната идентичност и военното минало на отдалечените острови. За да влязат в инсталацията, посетителите са въведени в тесен тунел, оборудван с промишлени лампи.

Снимка: YI.ng Lighting Design

След като стигнат до контролната зала с изглед към машинното отделение, ги посрещат мрачни червени светлини, маркиращи периметъра на пространството. Оранжевите светлини, прожектирани върху самите електрогенератори, подчертават ръждивия метал на машините.

Дизайнерите на осветлението, които стоят зад художествената инсталация, Ани Чу и Лиу Пинг-и, заявяват пред CNN, че разположението на лампите и цветовете са създадени, за да предизвикат усещането, че електроцентралата все още работи.

"Електроцентралата е сърцето на Мацу, което не е спряло да бие, а генераторите са същността на електроцентралата", казва Лиу пред CNN в студиото, което споделя с Чу.

На фона на продължаващата враждебност от другата страна на пролива, Мацу и Кинмен са под военно управление в продължение на повече от три десетилетия до 1992 г., много години след като военното положение е отменено в останалата част на Тайван. Различни аспекти от ежедневието на хората са регулирани, като е въведен комендантски час и движението е строго ограничено. На жителите дори е забранено да притежават баскетболни топки или да включват светлини през нощта, в случай че привлекат вниманието на врага.

"Искаме да използваме осветлението, за да върнем зрителите назад във времето", добавя Лиу. "Искаме те да се замислят колко напрегната е била атмосферата и колко оскъдни са били ресурсите в Мацу."

Това визуално изживяване се допълва от саундтрак, съчетаващ оглушителния грохот на електрогенераторите с бръмченето на електрическите токове и музиката на пиано - аудиоизживяване, създадено от звуковия артист и композитор Уанг Ю-дзюн.

"Искам да използвам звука, за да вдъхна нов живот на изоставената електроцентрала, така че зрителите да могат да разберат какво е било, когато тези генератори все още са работили", казва Уанг пред CNN в своето студио.

Чрез симулирането на оглушителния звук от електроцентрала инсталацията има за цел да отдаде почит на служителите, които са работили там, като според Уанг някои от тях са имали увреждания на слуха поради продължителното излагане на високи нива на шум.

Пекин отдавна твърди, че Тайван е негова територия, и въпреки че никога не е контролирал острова, не изключва възможността да го превземе със сила. През последните години той увеличи икономическия, военния и дипломатическия натиск срещу 24-милионния демократичен остров, като почти ежедневно изпраща изтребители в идентификационната зона на въздушната отбрана на Тайван.

През септември Китай изпрати повече от 100 бойни самолета в близост до Тайван в рамките на 24 часа, което накара министерството на отбраната на острова да призове Пекин да прекрати "постоянния си военен тормоз".

Въпреки че Мацу играе водеща роля в изострянето на напрежението между двете страни, художниците, които стоят зад инсталацията "Електроцентрала Бейган", настояват, че политиката не е повлияла на работата им, която е просто "връщане към миналото" на района.

"Надяваме се, че зрителите ще се замислят върху спомените за Мацу", каза Чу.