Това  лято ще бъде запомнено с всекидневните заглавия в световната преса за лошо поведение на туристите. Миналата седмица двама пияни американци се промъкнаха в затворената част на Айфеловата кула и просто прекараха нощта в блажен сън над Париж.

Снимка: iStock by Getty Images

Дни по-рано французойка беше арестувана за това, че издълбала сърце и инициалите си в емблематичната наклонена кула в Пиза в Италия. Миналия месец канадски тийнейджър оскверни 1200-годишен японски храм, малко след като Иван издълба своето име и това на любимата си в Колизеума в Рим и каза на властите, че не предполагал за възрастта на монумента. А кой би могъл да забрави германския турист, който нахлу на представление в свещен храм в Бали и се съблече гол - след като преди това дори не платил сметката си в няколко местни хотела?

Сякаш целият свят е забравил как да се държи в чужди домове. Но въпреки че това може да изглежда като лятото на лошите туристи, то може просто да представлява една доста неприятна истина -  откакто хората пътуват, ние се държим зле.

От Помпей до египетските пирамиди - някои от най-известните чудеса на света, създадени от човека, са белязани от хилядолетни графити, издълбани по стените им от древни туристи. Не е тайна, че мнозина от "най-великите" пътешественици в света - като Христофор Колумб и Ернан Кортес - са били сред най-лошите. А според Лорън А. Сийгъл, преподавател в Университета в Гринуич, Лондон, още през XVIII и XIX в. е било обичайно британските благородници, предприемащи Голямата обиколка на Европа, да омаловажават и пренебрегват хората и местата, които посещават.

Различното през това лято е, че все по-често чуваме за лоши пътешественици - и в крайна сметка това би могло да бъде нещо добро. С всеки нов доклад за неуважително поведение, достойно за порицание, нашето колективно възмущение изглежда се увеличава, което може да доведе до момент на разплата с лошите туристи.

В епохата на повишена осведоменост за привилегиите и начина, по който се отнасяме към другите хора от различни култури, това изострено внимание към  невъзпитаните туристи може да изглежда като естествено продължение на други скорошни социални движения. Но експертите смятат, че комбинация от фактори е причина за лошото поведение в чужбина и за новото внимание, което му обръщаме.

Снимка: iStock by Getty Images

Според Сийгъл, за разлика от предишни години, днес много от пътуващите се състезават за харесвания и мнения в социалните медии. "Хората се връщат към по-екстремни действия само заради постове в Instagram или TikTok", отбелязва тя. По ирония на съдбата акаунти в социалните медии като масово популярния Passenger Shaming също се използват за назоваване на безчувственото и неуважително поведение.

Дейвид Бейрман, асистент в Технологичния университет в Сидни, отбелязва, че през 2019 г. близо 1,5 милиарда души са пътували в чужбина. При сегашното рязко нарастване на пътуванията до най-високите им равнища отпреди пандемията той заявява, че е неизбежно някои туристи да си помислят, че "е готино да позират голи пред храм в Бали, да се напият на ислямска светиня или да танцуват пред концентрационен лагер".

Гейл Салц, водеща на подкаста "Как мога да помогна?", заявява, че вижда и други фактори, включително "отмъстителни пътувания" след годините на блокиране и тревога от пандемията. "Хората имат чувството, че е справедливо сега да правят неща, които не са правили по време на блокирането, и да ги извършват в изобилие и безобразие", казва тя. "Те идват с нагласата, че чуждите държави са едно голямо парти  и "аз мога да правя каквото си искам."

Салц не е изненадана от броя на хората, които са заловени да гравират имената си върху древни паметници. "Те смятат, че това е шанс да се увековечат".

И все пак срамните заглавия от това лято могат да дадат възможност за промяна. С всяко ново престъпление ни се напомня, че международното пътуване е привилегия.

Никъде другаде тази истина не е толкова очевидна, колкото на Хаваите сега. Докато най-смъртоносните горски пожари в съвременната история на САЩ обхващаха части от Мауи (една от най-популярните туристически дестинации в САЩ), хиляди търсещи плаж продължиха да пристигат, а един местен жител заявява пред BBC, че туристите плуват в "същите води, в които нашите хора загинаха преди три дни".

Привилегиите водят до отговорност и можем само да се надяваме, че както можем да се отдръпнем от #passengershaming снимка на пътник, чиито боси крака се опират в главата на друг, така и ще се научим колективно да се противопоставяме на пътници, които се оплакват, че вече не могат да практикуват зиплайн в Лахайна(Хаваи) в условията на природно бедствие.

Красивото на пътуването е, че чудесата на света стават още по-прекрасни, след като ги посетиш сам. Ние сме по-загрижени за това, което познаваме, и сме по-склонни да помагаме за опазването му - или поне да не го унищожаваме.

Дори филмът "Опенхаймер" ясно показва това. В една от запомнящите се сцени военният министър на САЩ Хенри Стимсън категорично изважда Киото от списъка на градовете, предназначени да бъде пусната атомна бомба. Древната японска столица, с нейните храмове и манастири, е твърде ценна, за да бъде унищожена. По думите му той знае това, защото е бил на меден месец там. Във филма това е смешна реплика, но посланието е истинско. Не вредим на онова, което ни е скъпо.

Няколко дестинации са предприели проактивен подход към тази идея. Туристически горещи точки като Бали и Исландия вече официално изискват от туристите да обещаят, че ще уважават културата и околната среда, след като ги посетят. Палау изисква от посетителите да подпишат екологично обещание при пристигането си.  Посетителите на Австралия вече не могат да изкачват Улуру (Айрес Рок), тъй като страната го признава за свещено място за аборигените. В същото време Амстердам вече активно работи по кампанията си, насочена към пияните британци.

Сийгъл приветства тези по-строги насоки и това, което тя вижда като все по-категорично признаване на проблема от страна на пътуващите.

Тя посочва новата тенденция в социалните медии "Инстаграм срещу реалността", при която хората умишлено показват тълпите и хаоса, които са често срещани в туристическите горещи точки и които често се пропускат в перфектно композираните снимки и видеоклипове на инфлуенсърите. И всеки път, когато това се случи, нашите глобални съкровища ще бъдат малко по-сигурни.

Снимка: iStock by Getty Images