Основната цел на Министерството на туризма е да представя България като сигурна и привлекателна дестинация. Темата за сигурността винаги е на дневен ред, независимо от това, от какъв е характерът на сигурността - здравна, геополитическа. Това каза министърът на туризма Зарица Динкова на форума "БГ ТУРИЗЪМ - ЗИМА 2023/2024" в Самоков, който започна днес в художествената галерия "Проф. Васил Захариев" в града.

Дискусията е организирана от Българската телеграфна агенция (БТА). Това е четвъртото издание от инициативата на БТА за форуми, които се провеждат два пъти всяка година в началото на летния и зимния туристически сезони за обсъждане на посланията при представянето на туризма в България през предстоящия сезон с представители на държавни и общински институции, туристическия бизнес, неправителствени организации, учени и експерти.

В днешния форум участват представители на законодателната, изпълнителната и местната власт, ръководители на организации в туристическия бизнес и планински курортни комплекси, представители на националните електронни медии.

Министърът изтъкна, че на всяка среща с чуждестранни партньори на държавно и на бизнес ниво, винаги е представяла България като сигурна дестинация. Тя посочи, че българският туризъм се нуждае и от добри новини за страната и отново отбеляза, че туризмът е и визитката на една държава, която представя останалите постижения в индустрията, културата, изкуството, иновациите, които може да покаже съответната страна.

Министърът на туризма Зарица Динкова каза още, че перспективата за зимния сезон за момента е положителна и бизнесът е обнадежден от записванията. Тя посочи, че през миналата година е имало ръст от 13 на сто спрямо предпандемичната 2019 година. Зарица Динкова коментира и темата за продължаване на мярката за намалената ставка на ДДС за бизнеса.

"Още от самото начало, когато стана ясно, че имаме проблем с позицията на Комисията, аз застанах твърдо за защита на 9 процента за бизнеса. С моя екип влязохме незабавно в контакт с Министерството на финансите и бизнеса, за да можем да намерим най-добрите аргументи". ", каза тя.

По думите й не е имало уикенди, през които да не са се водили преговори, за да запазят по-ниската ставка.

"Спекулира се относно моята позиция, но аз смятам, че работата не се върши с фейсбук статуси или размяна на позиции. Политика се прави с действия не във фейсбук. Именно това направихме в този случай", посочи още министър Динкова.

Или ще имаме публична позиция, или ще имаме деветте процента. Понякога е нужна мека дипломация, преговори, за да постигнем нужния резултат, каза тя.

Генералният директор на БТА Кирил Вълчев заяви: "Голямата идея на срещите е да проведем разговор, чиято цел не е толкова голямата публичност, а разговор между ръководството на държавно ниво на туризма, местната власт от туристическите дестинации в България, представителите на туристическия бизнес, на научната общност, експертите и представители на ръководствата на медиите, за да знаем какво искаме да кажем в конкретния сезон извън общите послания "страната на розите", "страната на слънчевите плажове" или "хубавите снежни писти".

Вълчев посочи като пример миналия сезон, когато в България имаше проблем заради случая с "Каховка" и темата колко е мръсно нашето Черноморие. "Медиите можехме да помогнем и го направихме с ежедневна информация за замърсяването", коментира генералният директор на БТА.

Той припомни предходните три дискусии, които се проведоха в последните две години, като се върна към първоначалната, която се проведе през миналата година във Варна. "Тогава светът тъкмо излизаше от Covid-19 и беше започнала войната в Украйна. Разговорът, който водихме беше, че за конкретния сезон най-силното послание би било, че България е сигурна - както в здравно отношение, така и независимо от близостта на войната е мирна страна", разказа той.