Представете си как се събуждате рано сутрин с йога сред хълмовете на Пиемонт. Следват уроци по стрелба с лък, наслаждавате се на гледка към средновековен замък. Лимузини, петзвездни хотели и кухня със звезди Мишлен. Но това не е почивка. Това е изнесеният офис на фирма и едновременно тиймбилдинг.

След като излязохме от пандемичното блокиране и ограничения, много компании поддържат изцяло дистанционен модел. В някои случаи личните контакти са останали изцяло в миналото. Дистанционната работа създава по-добър баланс между работата и личния живот за мнозина. Но за компаниите това може да е предизвикателство за установяване на силна фирмена култура.

Някои от тях търсят далечни дестинации, луксозни хотели и внимателно разработени преживявания, за да изградят доверие между служителите и в крайна сметка да ги задържат в компанията. Euronews прави проучване дали този модел работи. Дните, в които екипът работи, но и се сплотява, чрез различни активности, все още е добра стратегия.

Можете да си представите фирмения ден за сплотяване на екипа като служители, натъпкани в задушна конферентна зала, които правят досадни упражнения за изграждане на доверие, но през 2022 г. те изглеждат съвсем различно. Сега, и особено след края на пандемията, компаниите размиват границата между работа и почивка, за да запазят стабилността на фирмената култура.

Каква е тиймбилдинг ваканцията в 2022 г.?

Uber води служителите си на концерт на Бионсе в Лас Вегас, WeWork организира летен лагер с много алкохол и пълна свобода на комуникация на служителите, а Glossier плаща за пищни пътувания в стил "glamping".

Вестник New York Post съобщава, че собственичката на чикагска компания за набиране на персонал е използвала парите, които компанията ѝ е спестила от наем на офис през 2020 и 2021 г., за да отпусне 82 500 евро на служителите си за тридневна ваканция до Кабо Сан Лукас в Мексико.

След като работата за деня приключи, алкохолът потича

"Това все още е един от най-старите трикове, ако искате да накарате хората да се сближат", казва пред Euronews Йоханес Хойос, собственик на Workation Village в Пиемонт.

Арон Соломон, ръководител на отдела за стратегии в Esquire Digital, също отбелязва, че цяла нощ в Берлин и Париж, клубовете и пищните вечери са нещо съвсем обичайно за големите фирми. "Става дума за много скъпи ястия. Говорим за лимузини, за нощувки 515-720 евро", уточнява той.

Снимка: iStock by Getty Images

Кои дестинации са най-популярни за фирмени партита?

Соломон изтъква, че американските компании търсят Европа повече от всякога и очаква това да продължи и през следващата година.

"Много от тези ръководители или хора, които могат да отидат на изнесено работно място, които вероятно са пътували до Европа редовно, са я пропуснали", казва той. "Така че идеята на една компания да направи изнесено заседание "убива два заека с един куршум."

Когато на пазара има празнина,  се появят нови компании, които да я запълнят. В Европа вече им множество нови фирми, които разработват и организират фирмени пътувания за сплотяване на екипа. Отново не става дума просто за конферентна зала или бизнес обяд.

Соломон прогнозира, че през 2023 г. компаниите ще търсят "нещо екзотично" за своите служители.

През 2021 г. предприемчив бизнесмен превръща рядко населено италианско село в кампус за фирмени пътувания. В Workation Village се провеждат многодневни тиймбилдинги за големи имена като Google и Spotify, като в него могат да се настанят до 200 души. Хойос го описва като селски бутиков хотел, модерно пространство за коуъркинг, йога уединение и място за приключения. Според Хойос пребиваването в красива природна среда благоприятства творческото и продуктивното мислене.

"Мозъците ни са устроени да се връщат отново към определени модели на мислене", обяснява той. "Когато се намираме в типичната за нас среда - градове, летища, заседателни зали, офис пространства, ресторанти, хотели - те са склонни да задействат тези модели, към които сме приучени." Прекъсването на веригата на офисния живот разчупва тези модели и задейства креативността, казва той.

Какъв е смисълът на почивните дни в компанията?

Въпреки че отделните компании могат да планират изнесени дни със специфични цели, има една тема, която изглежда винаги присъстваща - изграждане на доверие.

Повечето от клиентите на Workation Village са технологични компании. "Целта на тези екипи е да се опознаят един друг, защото обикновено не работят заедно в едно и също пространство", казва Хойос. "Това е един от ключовите проблеми. Как се изгражда доверие?"

Близостта в нова среда създава връзки между служителите по начин невъзможен виртуално.

"Да речем, че за първи път в живота си правите йога с колегите, извършвате тези неудобни движения и се чувствате малко неловко", теоретизира той. "Но след това усещате, че това е нормално, и това създава доверие."

Тъй като фирмите продължават да се адаптират към хибридните системи, а служителите стават все по-избирателни по отношение на компаниите, за които работят, възможностите за работа извън офиса, както и новите тиймбилдинг активности, могат да бъдат мощен инструмент на съвременното работно място.

 

Снимка: iStock by Getty Images