Мамутския пещерен национален парк е Кентъки е известен като най-голямата верига от пещери с дължина от близо 640 километра. Подобен обект със сигурност трябва да привлича достатъчно туристи, но според издание Fortune, успява да се класира на престижно място в класацията за най-скучна и разочароваща атракция в САЩ.

Направеното изследване събира коментари от платформата Yelp, където много от туристическите обекти се състезават за най-различни награди. Един потребител е написал, че очаквал да се потопи в сцена от "Властелина на пръстените", но реално гледал само някакви скали.

Това обаче не пречи на администраторите на парка да използват точно това постижение за реклама в социалните мрежи. След такава компания, слоганът на парка гласи "Един свят на съжаление ви очаква в Мамутската пещера!".

За няколко седмици, постът успява да натрупа около 100 хиляди импресии. На щатския панаир в Кентъки, повечето туристи цитират поста и говорят за пещерата, мнозина дори отиват да я посетят.

Стратегията на организаторите е елементарна - те започват да показват различни снимки от туристическия обект и да печелят внимание в социалните мрежи, а след това да посрещат и повече гости. Мамутската пещера не се е радвала на толкова много внимание, поради простата причина, че мнозина дори не знаят, че е съществувала. Повечето гости откриват този обект по случайност и си тръгват със смесени чувства.

Изследването все пак трябва да се разглежда с особена доза скептицизъм, тъй като най-скучният туристически обект се оказва Космическия център "Кенеди", следван от "Рок'н'Рол Зала на Славата". Рейтингът на Мамутската пещера започва да се повишава и въпреки негативните коментари, пещерният комплекс има 4.4 звезди, както и повече от 400 написани ревюта.

Туризмът в този щат носи сериозни приходи, особено след като през миналата година са генерирани около 14 милиарда долара, а гостите са 79 милиона. След 15-минутната слава в интернет, администраторите започват да следят и за други мнения в мрежата, опитвайки се да запазят доброто реноме, било то и на скучна изживяване, като още не са изчислени и разликите в посещенията.

Нетрадиционният маркетинг на Мамутската пещера трябва да се разглежда като още един начин за развиването на туризма, който най-вероятно може да се похвали с особено високи резултати след пандемията.

И това не е за първи път, рекламата за различни туристически дестинации и щати може да бъде болезнено откровена и точно това кара повечето любопитни да проверят какво има зад самата реклама. През последните 5 години Небраска използва един и същи слоган, с който маркира границите си:

"Небраска, честно казано, не е за всеки."

Местните гледат с недоверие и дори се обиждат от подобни изпълнения, но Джон Рикс - директорът на Туристическата комисия в Небраска - заявява, че този слоган е сработил и е имало увеличаване на туристите с 39%. Това послание вече е свалено, но най-вероятно ще бъде заменено с нещо друго.

Причината да се постави точно той е, че през последните години всички смятат Небраска за една от най-плоските точки в САЩ и пътуването е твърде скучно. Оказва се, че честните слогани печелят внимание от страна на отегчените туристи, които практически са били навсякъде. Рикс признава, че се изисква малко смелост, но стратегията му работи - необходимо е съгласие с гостите, а след това идва ред на контра-предложението.

Туристическата компания Visit Oslo има подобен успех, след като през лятото се рекламира с "Това изобщо град ли е?". 2-минутно видео показва най-различни точки на норвежкия град, показвайки постоянно колко малки са разстоянията, спрямо тези в Париж или Ню Йорк.

В клипът се показва дори една от най-популярните картини на Едуард Мунк - "Викът", а под нея е добавен надпис "Не е точно "Мона Лиза"". Видеото става толкова популярно, че събира повече от 770 хиляди гледания в интернет за два месеца.

Маркетинговия директор на компанията Анне-Сигне Фагеренг заявява, че през изминалите 2-3 десетилетия, Осло наистина е бил много скучна туристическа точка. През последното десетилетие има по-сериозно развитие, но не достатъчно, за да постави града на туристическата карта. Най-доброто решение е реклама от друг ъгъл, показвайки почти всичко, което Осло може да предложи на този етап.

След пускането на рекламата, различните туроператори отчитат повишен интерес към Осло, а търсенията за почивка са скочили с близо 1.5 милиона в рамките на два месеца от старта на кампанията. Едно проучване на Харвардския факултет по Бизнес посочва, че когато местните ресторанти имат една звезда в платформи като Yelp, ресторантът отчита скок с до 9% повишение.

С други думи, лошите ревюта също могат да продават, но само ако клиентите не са запознати с тях от самото начало. Мамутската пещера печели точно такова внимание, след като не е толкова известна, но с един пост и честно мнение, получава вниманието на 100 хиляди души. През 2016 г. Хелзинки поставя този слоган на летището си, с което също генерира особено внимание в мрежата и рефлектира положително върху броя туристи.