Те планираха, вълнуваха се и инвестираха в преживяването на живота си: три години пътуване по света от комфорта на круизен кораб на цени, които се равняват на обичайните разходи за живот.

Но сега мечтата е приключила за пътниците, които са се записали за първото тригодишно пътуване на круизите Life at Sea. След седмици мълчание компанията призна на пътниците, че няма кораб, и отмени отплаването, като обеща да възстанови парите на тези, които са се записали за круизи, струващи до стотици хиляди долари, пише CNN

Първоначално круизът трябваше да отпътува от Истанбул на 1 ноември, но малко преди тази дата отпътуването беше отложено за 11 ноември и преместено в Амстердам, а след това - за 30 ноември, отново от Амстердам. Но на 17 ноември - по-малко от две седмици преди третата дата на отпътуване - пътниците са уведомени, че круизът се отменя.

Някои от пътниците, резервирали 111-те продадени каюти, все още се намират в Истанбул, тъй като са успели да стигнат дотам преди първоначалната дата на заминаване. Други казват, че няма къде да се върнат, тъй като са продали или отдали под наем жилищата си в очакване на околосветското пътешествие, както и са изхвърлили имуществото си.

Повечето от тях са похарчили десетки хиляди долари за това, което е трябвало да бъде преживяването на живота им, и сега трябва да чакат поне няколко месеца, за да си върнат парите. Компанията заяви, че ще изплаща сумите на месечни вноски, като започне от средата на декември и приключи изплащането в края на февруари. Освен това тя предложи да плати настаняването до 1 декември и полетите до дома за всички, които сега са блокирани в Истанбул. Някои от тях обаче твърдят, че нямат дом, в който да се върнат.

"В момента има много хора, които няма къде да отидат, а някои се нуждаят от възстановяване на парите, за да си върнат живота", казва един от пътниците, който пожела да остане анонимен, докато не получи обещаното възстановяване на парите.

Life at Sea Cruises планираше да купи AIDAaura - пенсионирания това лято кораб на AIDA Cruises, германския филиал на Carnival Corp. Той трябваше да бъде прекръстен на MV Lara.

Компанията първоначално планираше продажбата да се осъществи до края на септември и да реновира кораба, преди той да отплава за Истанбул, за да бъде сложен старт на круиза.

Но след шест седмици на несигурност, по време на които Life at Sea многократно посочваше, че продажбата отнема повече време от планираното, на 16 ноември друга компания - Celestyal Cruises, обяви, че е купила AIDAaura.

Ден по-късно бившият главен изпълнителен директор на Life at Sea Кендра Холмс, подала оставка дни по-рано, пусна 15-минутен видеоклип до пътниците, признавайки, че круизът няма да се проведе.

Четиридесет и осем часа след видеото на Холмс пътниците получиха съобщение от Ведат Угурлу - собственика на Miray Cruises, притежаващ Life at Sea.

Обявявайки, че "изключително много съжалява за неудобството", той потвърди, че круизът няма да тръгне по план. Причината: компанията не е могла да си позволи да купи кораба.

В съобщението си Угурлу твърди, че "Miray не е толкова голяма компания, за да си позволи да плати 40-50 милиона за кораб", но че е "представила проекта на инвеститорите и е имала официално одобрение от някои от тях да купи плавателен съд."

Той каза, че след като компанията е направила първоначалната вноска за кораба, инвеститорите са отказали да я подкрепят допълнително поради вълненията в Близкия изток. Угурлу допълни, че Miray е опитала и не е успяла да купи друг кораб, като работи по придобиването на трети.

"Ако не отплаваме на 1 декември, ще ви предложим друга дата на заминаване или ще възстановим всички плащания", написа той. "Опитахме всичко, за да сбъднем мечтите ви и ще продължим да го правим."

Той добави, че на теория компанията може да стартира круиза на борда на MV Gemini - по-малкия кораб на Miray, който първоначално е планиран за пътуването, преди екипът на компанията да реши, че е твърде малък. "Ние избираме да не го правим, защото сме ви обещали по-голям, по-нов кораб".

Gemini е в основата на съдебно дело за клевета, заведено от Miray срещу бившия управляващ директор на Life at Sea Cruises Микаел Петерсън - един от няколкото служители, отделили се от екипа през май.

В книжата по делото се посочва, че Петерсън е нарекъл кораба "негоден за мореплаване" - твърдение, което Miray категорично отрича.

Само ден след проблясъка на надежда, даден от Угурлу, друг служител на Life at Sea - главният оперативен директор Етем Байрамоглу, изпрати съобщение до пътниците, за да потвърди, че круизът е прекратен.

"В случай че не сме били ясни, круизното пътуване Life at Sea се отменя", написа Байрамоглу, обяснявайки процеса по възстановяване на сумите и вещите, които пътниците предварително са изпратили на кораба. И в същото време добави, че компанията "възнамерява да спази ангажиментите си".

"Въпреки че всички сме разочаровани, че не отплавахме този път, за нас е важно цялото ви преживяване с нас да е било положително", гласи съобщението. "Екипът на Miray се надява, че в скоро време ще ви предложи опция, която да обмислите."

Междувременно, бившият главен изпълнителен директор на Life at Sea Кендра Холмс, която подаде оставка миналата седмица, твърди, че планира да предложи нов дългосрочен круиз с друга компания.

В своето 15-минутно видео обръщение към пътниците тя загатна за нов дългосрочен околосветски круиз, предлаган от компания, наречена HLC Cruises.

От HLC Cruises потвърдиха за CNN, че Холмс е новият главен изпълнителен директор на компанията, която не иска да има нищо общо с Life at Sea, но "работи върху нещо", което ще помогне на останалите без дом пътници.

В момента на уебсайта си компанията рекламира "бутикови круизни кораби", продаващи безмитни златни кюлчета, диаманти и скъпоценни камъни на борда.

Според Холмс, ако 60 или 70 от пътниците, планирали круиз с Life at Sea, се "прехвърлят" в новата компания, ще могат да "задвижат нещо" до първата седмица на декември и вече имат одобрение от борда на HLC за това.

Компанията ще получи временен кораб, на който да плава три или четири месеца, докато бъде купен нов плавателен съд, на който пътниците да се прехвърлят през следващата година.

Ако пътешествениците решат да не приемат предложението, компанията ще се опита да стартира собствен дългосрочен круиз през октомври 2024 г.

Само 72 часа по-късно предложението за временен круиз обаче е отменено и тази опция не е налична, като от HLC посочват, че "целят официална начална дата някъде през март".

Междувременно, Villa Vie Residences - компанията, създадена от Петерсън и други бивши служители на Life at Sea, напуснали през май, за да започнат собствен конкурентен бизнес - също обещава пътуване. Те обаче все още нямат нито кораб, нито начална дата за круиза.