Екскурзиите и изобщо туризмът на бъдещето ще бъдат свързани с технологиите, за да се подобри изживяването, да се осигури дори и "пътуване" във времето чрез виртуалната реалност, казва за БТА Зорница Рашева от Асоциацията за кулинарни изкуства и гостоприемство, която бе сред участниците в международен форум за туризма в Черноморския регион с домакин Висшето училище по мениджмънт във Варна.

Иновациите ще помагат да бъдат привличани туристи, допълни Рашева. Според нея това ще бъде валидно както за индивидуалните, така и за организираните посещения. Съвременният турист е консуматор и се влияе както от медиите, така и от инфлуенсъри, блогъри, влогъри, каза още експертът. Според нея предимство ще бъдат бутиковите персонализирани услуги, като се задоволяват и екологичните изисквания на гостите. Затова нейната позиция е, че хотелите задължително трябва да предоставят възможност за виртуални турове, като показват и какво правят, за да щадят природата.

Бъдещето, което вече навлиза, е в предоставянето на различни нови преживявания. За пример тя даде Колизеума, където вече се предлагат различни турове чрез новите технологии - подземни, надземни, включително преживяване като гладиатор на арената. В някои градове вече се предлагат обиколки с добавена стойност - например с възможност да се "разгледа" как е изглеждал той през 18-и или 19-и век, допълни Рашева и уточни, че тези "пътувания" във времето са възможни точно чрез технологиите, които, за жалост, все още не са навлезли достатъчно у нас. Нейното лично мнение е, че в недалечно бъдеще ще бъдат преодолени и езиковите бариери, тъй като чуждестранните гости ще имат достъп до приложения, които ще им осигуряват директен превод, независимо в коя точка на света гостуват.

На въпрос как ще се осъществи връзката между технологиите и кулинарията, Рашева посочи, че вече има опити и в тази посока, като се предлагат виртуални обиколки на известни винарни. Идеята е туристът да хареса визията, за да отиде до конкретното място и вече да вкуси, това, което е видял, обясни Рашева. Според нея обаче светът на кулинарията и напитките поне за сега ще продължи да разчита основно на предприемчивата и изкусителна реклама. Това означава, че в България все още има много да се направи и като популяризиране на нашите храни и вина, и като организация, така че, когато гостите дойдат, да не останат разочаровани, обобщи експертът.