Ново изследване показва, че 86% от българите са на мнение, че разходите за изживявания са оправдани. Изследването обхваща над 16 000 потребители в 20 европейски страни.

България е на второ място в потребителското проучване, а с близки проценти са Кипър, Португалия и Гърция. Защо българите харчат все повече за незабравими моменти и какви са тенденциите?

По време на отпуските си над 60% от българите предпочитат да ходят на почивка. Туристическите агенции отчитат както повече пътувания, така и ръст в отделените средства за екскурзия.

"Хората се отвориха към по-далечни дестинации. Увеличаването на покупателната способност допринесе за това. В най-общи линии, ако семейството пътува веднъж годишно, предпочита да е надалеч, където ще остави трайни спомени, а пък пътуванията до Гърция, Сърбия, Турция са нещо междинно и буквално за уикенд или по-скоро между пътуванията да има и други по-малки пътувания", каза Петър Стоянов, управител на туристическа агенция, предава БНТ.

Средната сума за дестинации като Шри Ланка или Малдивите е 2000-3000 лв., които са все по-достъпни за повече хора, обяснят от бранша.

Близо 60% от българите казват, че запечатват преживяванията в снимки или видео, а 40% пазят билет от концерт или друг сувенир за спомен. Причината хората да искат повече пътувания и преживявания експертите обясняват с членството в ЕС, достъпните самолетни билети и социалните мрежи.

"В маркетинга и в брандинга има понятие - вдъхновяваща история. Ако погледнем социалните мрежи, виждаме навсякъде, че има вдъхновяващи истории, които мотивират другите хора да пътуват", каза д-р Светослав Калейчев, Катедра "Икономика на туризма", УНСС.

Бъларите обаче се интересуват не само от пътувания, но и от други преживявания. Близо 40% планират да посетят концерт или фестивал през тази година, 35% ще се занимават със спорт или дейност на открито, почти 30% искат да посетят винена дегустация или готварски курс, а над 20% биха се заели с доброволчество.

Преди 8 години Юрий, приключенец по душа и ИТ специалист по професия, се вдъхновява да създаде сайт, който да предлага палитра от преживявания в цялата страна. Той също забелязва, че интересът към приключения не спира да расте.

Има една нова дума за нашите ширини - експериенциален туризъм, това е туризъм, базиран върху преживяване. Интересът расте и в това няма нищо чудно, защото за разлика от материалните вещи, където можете да си похарчите парите, едно преживяване е спомен, който остава завинаги с вас", казва Юрий Славчев, създател на сайт за приключения.

Винаги популярни са скокове с бънжди, рафтинг, полети с балон, парапланер, малък самолет и офроуд тур с АТВ. Нови вълнуващи преживявания са електрическия сърф, който не се нуждае от вятър и вълни, глемпинг - нощувки в луксозни палатки на живописни места и офроуд турове с електрически мотори.