Европейските авиокомпании и летища, които се оплакват от закъсненията, предизвикали широко разпространени смущения, след като полетите бяха възобновени след облекчаване на ковид мерките, пресмятат разходите за усилията си да избегнат повторение през следващото лято.

Лидерите на индустрията се срещнаха в централата на агенцията за контрол на въздушното движение Евроконтрол и дълго спориха за това кой е виновен за хаоса, който разстрои пътниците и политиците, съобщава Euronews.

"През лятото попаднахме в новините повече, отколкото бихме желали", заяви генералният директор на Международния съвет на летищата в Европа Оливие Янковец на конференция на Евроконтрол.

Недостигът на работна ръка и стачките доведоха до отмяната на стотици полети, което накара някои летища да ограничат капацитета си и изложи на показ възможностите за грешки.

 "Някак си оцеляхме през лятото, но то не трябва се повтаря. Трябва да вложим подходящи ресурси в системата, за да се справим с предизвикателствата", заяви главният изпълнителен директор на Wizz Air Йожеф Варади.

За бюджетния превозвач това може да означава необичайно наемане на повече хора, отколкото са му необходими за момента. "Преработваме оперативния модел, но ще загубим известна ефективност. Не оптимизирам за днешния ден, а за нуждите, за да се уверя, че ще останем с възможно най-ниски разходи.", каза Варади.

Летищата все по-често увеличават заплатите или раздават бонуси за набиране на персонал, за да наемат обратно работници, съкратени по време на пандемията. Много от тях преминават на работа в новите икономически сектори, като например споделеното пътуване.

Длъжностните лица не дават оценка на общите разходи за повишаване на устойчивостта на мрежата към закъснения, но летищата заявиха, че са изправени пред недостиг на средства в размер на 7 млрд. евро.

Авиокомпаниите изпитват затруднения с набирането на персонал

"Вече не сме привлекателни и това е един от проблемите, с които се сблъскват летищата", казва Арно Фейст, главен изпълнителен директор на летище Брюксел. Той добави, че автоматизацията ще се увеличи.

Тези, които са останали, са били изложени на "безпрецедентни нива на насилие", тъй като през лятото темпераментът е нараснал, заяви Ливия Спера, генерален секретар на Европейската федерация на транспортните работници.

Общият стремеж на авиоиндустрията да ограничи разходите едва ли ще остане на заден план за дълго.

Авиокомпаниите твърдят, че са притиснати от разпоредбите, които ги задължават да компенсират потребителите за закъсненията, като същевременно поемат пълните разходи за смущенията от дълъг списък от доставчици - от производители до летища, авиодиспечери и наземни оператори.

Те също така се оплакват, че не са получили държавна подкрепа, която е достъпна за традиционните превозвачи.

"Някои авиокомпании криеха собствените си кадрови проблеми зад летищата и това не беше от полза", каза Янковец пред Ройтерс. 

Уили Уолш, генерален директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), който редовно влизаше в конфликт с Хийтроу, докато управляваше British Airways, извади официални данни от летището, според които времето за изчакване за сигурност в лондонския хъб е значително над планираното. "Ако клиентите не преминават навреме, се стига до отложени заминавания и пристигания. Така че всичко се проваля", каза той пред Ройтерс.

От Хийтроу заявиха, че бързото възстановяване на капацитета след пандемията е "предизвикателство", но че е засегната цялата верига за доставки в авиацията.

Сега авиокомпаниите и летищата отново са в противоречие по отношение на правилата за използване на летищните слотове през предстоящата зима. Поредица от стачки на ръководителите на полети засилват напрежението.

Евроконтрол, координационната агенция на 41 държави, призова за мерки за смекчаване на въздействието на ударите, като например внезапната еднодневна акция, която затвори голяма част от френското въздушно пространство миналия месец.

"Работниците имат право да стачкуват и то трябва да бъде защитено, но полетите трябва да бъдат улеснени", заяви генералният директор Еймън Бренън пред Ройтерс.