Различните поколения и начинът, по който те виждат пътуването във времето, оказват влияние върху променящата се и динамична среда в индустрията. Това е един от изводите от втората част от проучването "Бъдещето на туризма" на Мария Коланева, младши сътрудник в Центъра "Международно икономическо сътрудничество" на Българската стопанска камара (БСК), публикувано на интернет страницата на Камарата, предава БТА.

Започвайки от най-старото поколение, бейби бумърите (55+ г.) изглежда са по-наясно с дестинацията, където отиват, но все пак искат помощ и подкрепа по време на процеса на резервация, коментира авторът. Основната им мотивация за пътуване е почивката, последвана от разглеждане на забележителности.

Поколението X (34-54 г.) разчита най-вече на туристическите агенции, но също така проявява интерес към сайтовете за ревюта на пътувания, докато планира пътуването, но пък предпочита помощта на агенциите при резервация. Това е поколението, което проявява по-голям интерес към курортите (10 на сто) и алтернативните места за настаняване. Изборът на пътуване е ориентиран към семейството.

Милениалите (18-33 г.) предприемат повече пътувания от другите поколения. Те вече не разчитат предимно на туроператорите по време на процеса на планиране на пътуването. Всъщност те предпочитат търсачките и директните сайтове на хотелите.

Поколението Z (18 г.) е най-склонно да разчита на метатърсачките, когато планира пътуване. Когато избират дестинация, представителите на това поколение вземат предвид броя на снимките, които ще могат да споделят в социалните медии, и уникалността на преживяването. Животът на поколението Z е дълбоко повлиян от използването на нови технологии, към които то е било социализирано още от детството си.

Туристическата индустрия преминава през период на спад и големи предизвикателства, отбелязва авторът. С времето всички опасения и страхове ще бъдат разрешени и за нула време хората ще пътуват до различни дестинации по света. Технологиите ще направят пътуването по-лесно и удобно.

Според Мария Коланева иновациите ще подобрят ваканционното ни преживяване. Ходенето на различни места и срещите с хора увеличават нашата визия и перспективи. Любознателността на хората да търсят знания никога няма да свърши.

Коланева смята, че след почти две години на несигурност се очаква хората да започнат отново да мечтаят за пътувания на дълги разстояния и ваканции, но все още ще има фокус върху плановете на открито и социално дистанцираните дестинации.

От страна на технологиите, "безконтактното" ще се превърне в норма и туристическите компании ще трябва да намерят начини да предоставят повече насоки и персонализирана подкрепа на клиентите си в тяхното пътуване чрез цифрови и иновативни изживявания, посочва авторът. Бизнес пътуванията бавно ще се върнат, но все още има дълъг път до пълното възстановяване - тъй като дистанционната работа и виртуалните срещи изглеждат все по-популярни от ден на ден.

Три ключови технологични тенденции, засягащи туризма днес и в близкото бъдеще, според Коланева са: мобилните технологии; интелигентният туризъм (Смарт туризъм); потапящите технологии (виртуална реалност, добавена реалност и др.). Безплатният достъп до интернет се превърна в стандартно изискване за настаняване, което го нарежда преди уединението, басейните, плажовете, ресторантите и фитнес центровете. Тъй като пътуващите стават все по-независими и разчитат все по-малко на туроператорите, ползите от мобилните технологии и приложения се очаква да нараснат още по-осезаемо.

Привържениците на технологиите предполагат, че традиционните начини за предоставяне на информация за туризма и хотелиерството ще изчезнат, тъй като мобилните технологии ще станат още по-разпространени, отбелязва авторът.