Преди броени дни френското правителство предприе смел ход. В опит да намали зависимостта на страната от въздушния транспорт, то забрани вътрешните полети на къси разстояния. Макар че това не е пълна забрана - в момента новият френски закон се прилага само за маршрути, по които има валидни алтернативи за високоскоростни влакове - той е сигнал за огромна стъпка към по-екологично бъдеще, пише TimeOut.

Дали обаче в крайна сметка забраната ще обхване и останалата част от Европа? Според повечето експерти, да. Макар че в момента такава политика не се обсъжда в ЕС, новото правило на Франция със сигурност може да се разглежда като проправяне на пътя към по-нататъшни промени - и няколко експерти и политици вече призоваха забраната да бъде приложена на целия континент.

Федералният министър на транспорта на Белгия - Жорж Жилкине, заяви, че по-кратките полети трябва да бъдат заменени с по-добри железопътни връзки. Жилкине обяви, че иска "да се забранят полетите на такива малки разстояния" и че "на европейско ниво това е разумно". Той изрази тезата си по време на откриването на новата нощна влакова линия Брюксел-Берлин European Sleeper.

Подобна забрана подкрепиха и природозащитниците от "Грийнпийс", които заявиха, че в рамките на ЕС не трябва да има полети на къси разстояния, ако пътуването с влак или ферибот отнема по-малко от шест часа. От "Грийнпийс" смятат, че подобна забрана би могла да спести до 3,5 милиона тона въглероден диоксид годишно.

Вероятно ще е необходимо значително преразглеждане и преструктуриране на железопътния транспорт в Европа, преди да се въведат каквито и да било допълнителни ограничения за полетите на къси разстояния. Но все пак, при сегашния ренесанс на железопътния транспорт, може би всичко това е малко по-близо, отколкото си мислим.