Когато бъде завършен през 2029 г., тунелът Fehmarnbelt ще бъде най-дългият комбиниран железопътен и пътен тунел в света, пише Euronews.

Проектът на стойност 10 милиарда евро, който пресича участък от Балтийско море, известен като Fehmarn Belt ще свърже Rødbyhavn на датския остров Лоланд и Путгарден в Северна Германия.

Снимка: femern.com

Тунелът, който официално се нарича Fehmarnbelt Fixed Link, ще има две двулентови магистрали и две електрифицирани железопътни линии. Пътуването през него ще отнема седем минути с влак и 10 минути с автомобил, като се избягва 160-километровият обход през континенталната част на Дания. Времето за пътуване с влак от Хамбург в Германия до Копенхаген ще бъде намалено от около пет часа на по-малко от три.

Снимка: femern.com

Пътната връзка ще замени изключително натоварената фериботна линия, която превозва милиони пътници годишно, като времето за пътуване ще се съкрати с почти един час.

Дания също така планира да изгради високоскоростни електрически железопътни линии до и от тунела. Влаковите услуги ще продължат и след датската граница към Швеция, Норвегия и Финландия.

Идеята за свързване на Германия с Дания чрез тунел не е нова. След 10-годишно планиране строителството започва през 2020 г. от датска страна, а след това през 2021 г. - от германска страна.

Тунелът ще струва общо 10 млрд. евро, като Европейският съюз ще допринесе за проекта с 1,1 млрд. евро.

Той ще бъде изграден на 40 метра под Балтийско море с помощта на 89 масивни бетонни секции. Femern A/S, датската държавна компания, която отговаря за проекта, се надява, че ще бъде готова да потопи първата от тези секции до 2024 г. След като бъдат потопени, бетонните секции ще бъдат монтирани заедно и ще бъдат инсталирани и останалите елементи като железопътни релси, вентилация и камери.

Снимка: femern.com

Някои екологични групи поставят под съмнение въздействието на тунела върху дивата природа в пояса Фехмарн - защитена зона на ЕС. Но Fermern A/S твърди, че тунелът ще "увеличи капацитета и ще облекчи претоварването на железопътната и пътната мрежа в Дания". Компанията е категорична, че той ще доведе до "значителни" икономии на време, енергия, гориво и ще намали емисиите въглероден диоксид.