Метрото на френската столица е едно от най-красивите в света, с входове в стил "ар нуво", преплитащи се тунели и впечатляващи станции, от които се качват пътници от 1900 г. насам.

Но мрежата на парижкото метро, колкото и да е очарователна, не може да се справи с днешния брой пътници. Всеки ден тя се използва от почти 4 милиона души и буквално скърца под тежестта на разрастващия се град.

И не само капацитетът се нуждае от подобряване. Четиринадесетте съществуващи линии пресичат много места в центъра на града, но не свързват ефективно предградията. При сегашното положение пътуването между два съседни града на около 20 км южно от Париж, отнема два часа с автобус.

Системата на Grand Paris Express, дълга 200 км, ще добави външен пръстен към кварталите на града и ще включва четири нови линии, две разширения и 68 ослепителни нови станции.

Това е не само добра новина за живеещите в покрайнините на Париж, но и изравняване на града с други метрополиси  (като Токио, Москва и Вашингтон), които поставят обществения транспорт на преден план в развитието си с цел опазване на околната среда.

Строителството вече е в ход. Строителните работи започнаха още през 2016 г. и според френското правителство това е най-големият инфраструктурен проект в Европа.

Ковид пандемията изигра голяма роля за забавянето на работите по новата система, както и наводненията на строителната площадка и закъсненията при доставката на важно оборудване.

Първоначално се очакваше всички линии да бъдат завършени до началото на Олимпийските игри в Париж през 2024 г., но сега се очаква това да стане в края на 2025 г. Длъжностните лица обаче са уверени, че удължаването на линия 14 (която е връзката с парижкото летище Орли) ще бъде завършено до церемонията по откриването, което би трябвало да увеличи капацитета с 15 %.

На 28 ноември беше извършено първото тестово пътуване на нов влак (без машинист) по 2-километров участък от линия 15 в железопътното депо Champigy-sur-Marne. Дебютът беше съпроводен от лазерно светлинно шоу и празнична музика.

Жалко, че ще трябва да се изчака още време, за да бъде представена цялата система. Въпреки това, със значителните подобрения в свързаността на предградията и много по-реалистичното ниво на капацитет, както и с допълнителните ползи за околната среда, изглежда, че новата система ще си заслужава чакането.