16 години след като беше въведено, ограничението за максимален обем на течностите в ръчния багаж на пътниците в самолетите е отменено за първи път от ирландското летище Шанън. Правилото създава неудобство за пътниците от 2006 г. насам, а отмяната му на едно място създава надежда, че това скоро ще се случи и на други летища по света.

Защо се появи правилото за 100 мл течности?

При разследване през 2006 г. стана ясно, че е имало планове няколко самолета да бъдат взривени над Атлантическия океан. Всички набелязани полети са излитали от лондонското летище "Хийтроу" и са летели до летища в Северна Америка. По информация, разкрита тогава от британското издание "Гардиън", организаторите на атентатите са планирали да внесат всички необходими съставки за взривните механизми, като преминат с тях през проверките за сигурност. Течните компоненти са били дегизирани като бутилки с безалкохолни напитки, а идеята е била взривните устройства да се сглобят и активират на борда.

След като случаят стана известен, властите на летищата по цял свят въведоха нови ограничения за ръчния багаж на пътниците, за да осуетят подобни опити в бъдеще. Едно от тези правила беше ограничението всички течности в ръчния багаж да са в опаковки от максимум 100 мл и да са сложени в отделен прозрачен плик.

Как отмяната на правилото става възможна?

Отговорът е във въвеждането на нови технологии в зоната за проверка на сигурността. Летище Шанън инвестира 2,7 милиона долара в нова система за сканиране на багажа, благодарение на която течностите няма нужда да бъдат поставяни в прозрачен плик за проверка. Отпадна и ограничението за максимален обем от 100 мл на течностите, като единственото условие за пътуващите от това летище, е течностите да влизат в чантата за ръчен багаж.

Вече всички предмети в ръчния багаж, включително течности и електроника, могат да бъдат сканирани и проверени за взривни устройства, без да се налага пътниците да ги вадят от багажа си. 

Ще последват ли и други летища този пример?

След като технологията вече съществува и е въведена на едно летище, очаква се това постепенно да се случи и на други летища по цял свят.

Макар да не може да се предположи конкретен срок, в който това ще стане реалност, британското издание "Индипендънт" съобщи, че до 1 декември 2022 г. всички главни летища във Великобритания трябва да са инсталирали новата система.