Вече бившият заместник-министър на туризма Ирена Георгиева прогнозира, че броят им ще достигне нивата от 2019 година, а със записванията в последния момент дори ще го надмине. През миналата година тези туристи са били над 380 хиляди, като през летищата Варна и Бургас са отчетени над 501 хиляди пътници от Полша. Бившият министър на туризма Илин Димитров проведе разговори с Анджей Гут-Мостови, държавен секретар в министерството на спорта и туризма на Република Полша, който беше удостоен с титлата "доктор хонорис кауза" на Международното висше бизнес училище.

Полските туристи посещават организирано България за своите летни почивки от над 70 години. През последните 10 години най-много полски граждани са посетили България през 2018 г. - малко над 420 хиляди, сочат данните на Министерството на туризма. Страната ни беше представена на този пазар с поредица от срещи, при които представители на българския туризъм разговаряха с техни партньори във Вроцлав, Катовице, Краков и Варшава. Инициативата бе на Алианс Българско Черноморие, с подкрепата на Министерството на туризма. Според експертите полският пазар крие голям потенциал за нас.

"Голямо значение има дейността на българската дипломатическа мисия в Полша, както и посещението на редица български министри в нашата страна. Това доведе до увеличаване на броя туристите, които посещават двете страни, а също така и до увеличаване на директните самолетни линии между България и Полша", коментира пред БНР Анджей Гут-Мостови. Той проявява интерес към туристическия продукт на България, посетил е някои популярни за туристите места у нас.

Снимка: iStock by Getty Images

"Едно от тях беше Пловдив, където имах чудесен екскурзовод. Той ми разказа за античната история на града. Посетих Копривщица и един съвременен курорт, какъвто е Банско. Също така успяхме да видим и Рилския манастир като религиозен център. С оглед на богатата история, култура, кулинарни традиции, смятам, че България се разполага много добре на туристическата карта, има огромен потенциал сред европейските дестинации, но това трябва да се развива, за да печели все по-добри позиции и да привлича посетители от европейските страни."

Разговорите на държавно и на експертно равнище продължават. България проучва опита на Полша по отношение на създаването на Гаранционен фонд в туризма и системата на ваучерите.

В рамките на т.нар. road show от българска страна са били посетени четири полски града, от които идват чартърите с полски туристи, посочва бившият заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева. Тя е на мнение, че полският пазар има много голям потенциал.

Извън морския, полските туристи се интересуват и от другите видове туризъм, т.нар. специализиран туризъм - културен, спа, винено-кулинарен, допълва Георгиева.

Според нея се наблюдава "носталгичност към България, която се предава от по-възрастните поколения, познаващи Черноморието ни от едни други години" и това е маркетингов ресурс, който трябва да се използва.

Какъв е профилът на полските туристи според аташето по туризъм на България в Полша Николай Костов:

"Млади семейства - от 25 до 45 години с две и повече деца, които търсят почивка в хотели категория 4-5 звезди, с олинклузив, най-често на първа линия, в големите комплекси. Все по-популярни стават българските планини. Самите поляци определят техните планини като "задръстени" и проявяват голям интерес към нашите, към веломаршрути, към катерене...България е приемана като дружелюбна и безопасна страна, в която можеш да се разбереш дори на полски. Тъй като имаме относителна близост - от една езикова група сме, по-възрастното поколение разпознава кирилицата. Чувстват се свободни в България. Третото, може би най-важното: това е най-близката дестинация за полет със самолет за организиран туризъм от Полша", подчертава Костов. По думите му страната ни печели на полския пазар с предлагането на един от най-добрите продукти като съотношение цена - качество. Почивка за 10 дни със самолет в България излиза по-евтино, отколкото почивка за 10 дни с автомобил на море в Полша.