По тези места човек се чувства като в някоя отминала епоха: малки ферми с хамбари за жито, конски каруци и дълги въжета с простряно пране пред селските дворове. Достиженията на модерното време - като автомобили или интернет - при амишите обикновено не са разрешени. Съответно и и приложенията за запознанства, които в САЩ са най-разпространеният начин за търсене на партньор. Как живеят и се запознават младите хора от тази християнска религиозна общност в Америка?
В окръг Ланкастър, щата Пенсилвания, се намира най-голямото селище на амиши в света - с общо 43 600 жители.
Амишите се стремят към смирение и единение. Като част от анабаптистка религиозна група те тълкуват Библията много строго. Корените им са от Швейцария, Елзас и Южна Германия. През 17-ти и 18-ти в. те са преследвани заради убежденията си и много от тях намират убежище в САЩ и Канада, а в Пенсилвания откриват благоприятни условия за своя основен поминък - земеделието.
Есента и зимата - сезонът на сватбите
Първите ни спирки са във ферма и магазин за завивки, където бързо завързваме разговор с местни хора. Понеже ни чуват да говорим на немски, ни питат откъде сме (самите те говорят пенсилвански немски - смесица от немски и английски).
При амишите есента е сезонът на сватбите. Той започва в средата на октомври и продължава до март. Времето не е избрано случайно: хората използват месеците след прибирането на реколтата, защото имат повече време за празненства.
Междувременно средната възраст на сватбите се е променила. "Повечето амиши вече не се женят още като тийнейджъри, както аз навремето, а около 20-ата си година", казва Марта.
"Раздялата преди сватбата не е грях"
Сватбата е голямо събитие, разказва млада жена, която работи като сервитьорка в ресторант. "Семействата празнуват у дома и приемат между 300 и 500 гости. Сватбата продължава цял ден, сервират се три основни ястия".
Най-традиционното сред тях е пиле с домашно приготвена хлебна плънка, освен това картофено пюре, крем от целина и прясна зелева салата. Между отделните ястия гостите пеят псалми от най-стария сборник с песни на анабаптистите.
"По-малката ми сестра ще се омъжи през октомври идната година", казва по-нататък жената. С партньора си са заедно от две години - с малки прекъсвания. Това е позволено и не е грях. Разводът обаче се наказва с отлъчване. Сексът преди брака е забранен. Ако жена забременее, тя трябва бързо да се омъжи, за да остане в общността.
Как се запознават и излизат?
В социалните мрежи представители на амишите, които са напуснали своята общност, разказват как протичат запознанствата при тях: група приятели отива с каруца до дома на момичето и пита от името на кандидат-жениха дали тя проявява интерес към него. Ако отговорът е утвърдителен, младежът влиза при нея в стаята.
"Те могат да легнат в леглото, но сексът не е позволен. Говорят си, после момчето прегръща момичето, след което могат да се целунат и отново да разговарят", разказва Лизи.
Лизи принадлежи към "Swartzentruber" - една от най-консервативните групи - това са т. нар. "Амиши от стария обряд". Обичаите се различават значително в зависимост от групата, епископа и семейните правила.
Кога децата се отделят от родителите?
"Когато навършим 16 години, влизаме в младежката група и можем да се срещаме с други младежи от групата. Пеем библейски песни и играем волейбол. Там момичетата и момчетата се срещат. Обикновено първата стъпка за запознанство прави момчето. Имат право да се виждат и да излизат заедно на публични места, както и да си ходят на гости", казва Сюзън.
Фазата, в която младежите започват да се отделят от родителите си, за да навлязат в самостоятелния живот, се нарича "Rumspringa". Тя завършва с религиозния обичай кръщене, което се извършва между 18-ата и 22-рата година. Анабаптистите не кръщават децата си като бебета, защото смятат, че вярата трябва да се възприеме в съзнателна възраст.
Да живееш с традициите, но и с новото време
Но макар да спазват старите традиции, времето е оставило своя отпечатък и върху амишите: по някои къщи могат да се видят и соларни панели - знак за напиращата промяна. Може би "амишите от стария обяд" живеят малко по-модерно, отколкото се очаква?
Според Стивън Нолт между 10 и 15% от представителите на амишите не живеят по правилата на анабаптистката религиозна общност. Което означава, че като цяло техният начин на живот, далеч от модерността, продължава да привлича голямата част от тези хора. За които интернет очевидно не е непременно необходим.