Пътешествията с парни локомотиви, които организира БДЖ по различни поводи и празници за любителите на старите влакове се превърнаха в традиция. Пуфтящият влак, който изпуска много пара и дим и неговата звучна свирка са вълнуващи, както за децата, така и за възрастните, разказват от БНР в свой репортаж.

Любителите на фотографията не спират да изпробват своя шанс да заснемат любопитни кадри на парните локомотиви на фона на красиви местности. Пътуването от София до Банкя е кратко но живописно. Популярен маршрут, който преминава през красиви местности и включва туристически спирки е София - Червен бряг - Луковит. Един от най-живописните маршрути по река Искър със уникални гледки е този от София до Кюстендил. За атракционните железопътни пътувания пред БНР разказва Калин Маринов - ръководител отдел "Маркетинг" на БДЖ.

През годините на съществуване от 1888 г. Българските държавни железници са наследили богато културно-историческо наследство от специализирани влакове за държавни и висши служители. Композициите от "Корона" и "Витоша" експрес се съхраняват в сградата на т. нар. Ремиз, който съществува от 1906 г., а от 1937 г., когато БДЖ закупува нови вагон-салони, халето се разширява.

Снимка: БДЖ

Архитектурата съчетава индустриалния стил в оформянето на халето на депото с дворцов стил ренесанс. Твърди се, че районът е облагороден и залесен по личната препоръка на Цар Фердинанд, тъй като той е известен ботаник и много паркове у нас са създадени благодарение на него.

Вижте още снимки на ретро влаковете

Вагоните на царската композиция "Корона експрес" са били предназначени за официалните пътувания на цар Борис III и неговото семейство, а правителствения влак "Витоша експрес" е влакът на Тодор Живков. Халето с вагоните е истински музей. Вагоните блестят от чистота и се вижда грижата за тях, разказва за "Пътувай с "Хоризонт" Красимир Йорданов организатор производство на служба Ремиз.

Атракционните пътувания с ретро влакове започват около средата на 20-ти век като начин да се запази историята на железопътния транспорт и да се предложи уникално преживяване за любителите на влакове. Първите ретро пътувания започват във Великобритания, Германия и Съединените американски щати. Когато парните локомотиви се заменят с дизелови и електрически, много железопътни ентусиасти и музеи започват да организират специални събития с исторически подвижен състав.

Снимка: БДЖ

Един от най-известните луксозни влакове Ориент Експрес, възроден като туристическа атракция през 1982 г., преминава и през нашата страна. В България първите организирани атракционни пътувания започват през 80-те години на 20-ти век, но придобиват по-голяма популярност след 2000-та година.

БДЖ решава да възроди част от старите локомотиви и вагони, за да предостави на туристите автентично преживяване по живописни маршрути. Локомотивният инструктор и машинист Ангел Алексиев е сред хората, участвали във възстановяването на няколко легендарни парни локомотиви. 

 

ИЗБРАНО