45-километровият нов Канал Истанбул ще облекчи трафика в протока Босфор, важна глобална корабоплавателна артерия. Той също ще преначертае картата на един от най-големите градове в Европа, превръщайки западната му част в остров.
Критиците, сред които Националната асоциация на архитектите, оспорват необходимостта от канала и предупредиха, че той ще унищожи 8500-годишен археологически обект близо до Истанбул и ще предизвика големи екологични щети.
Когато жителите на Сазлъбосна, село близо до Истанбул, се опитаха да участват в публично събрание, посветено на плана на турското правителство да прокопае канал с ширина 400 метра през техните селскостопански земи, те бяха спрени от полицията.
Оценен на 16 милиарда долара, каналът е един от най-амбициозните мега проекти на президента Реджеп Тайип Ердоган. Той публично го нарече "моят щур проект".
Когато селяните, които се нарекоха поддръжници на Ердоган, пристигнаха на събрание през март в Западен Истанбул, предназначено да позволи на обществеността да изрази загрижеността си и да получи информация за проекта, те бяха посрещнати от полицаи, носещи пушки и сълзотворен газ, които заявиха, че залата е пълна. Тя беше наистина пълна с работници, които заявиха за Ройтерс, че са били докарани с автобуси от друг правителствен мега проект.
Селяните бяха блокирани извън залата в тълпа от над сто души, сред които имаше и защитници на околната среда, които също не бяха пуснати да влязат. Собствениците на тези земи трябва да бъдат вътре, заяви Октай Теке, кметът на Сазлъбосна, който стоеше със селяните пред сградата на общината в Арнавуткьой, където протичаше събранието.
Ако ще бъде отчуждавана земя, това ще бъде нашата земя. Ние ще загубим нашите домове, каза той. Репортер на Ройтерс видя десетки мъже да напускат залата и да се качват на автобуси след събранието. Когато бяха приближени, трима казаха, че са работници от новото гигантско летище на Истанбул, което ще бъде открито през октомври в северния край на планирания канал.
Проектите на летището са към края си. Този канал е възможност за работа за нас, каза един от тях без да споменава името си.
За десетилетие и половина на власт Ердоган и неговата управляваща Партия на справедливостта и развитието построиха пътища, влакове, болници и подобриха живота на милиони вярващи турци с ниски доходи. Под извънредното положение, което е в сила от опита за преврат през 2016г. , той също извърши широкомащабна саморазправа с опонентите си. Ердоган казва, че каналът ще намали натоварването на Босфора и ще предотврати инциденти там. Той казва, че мега проектите като третото летище на Истанбул, са основни двигатели на икономиката.
Обаче съществува загриженост за прекомерното развитие. Протест през 2013г. срещу плановете да за развитие на истанбулския парк Гези прерасна в голям антиправителствен бунт. Съюзът на камарите на турските инженери и архитекти разкритикува канала като екологично и урбанистично "бедствие", което трябва да бъде избегнато.
Около 369 000 души живеят в района, които могат да пострадат от канала, според Турския център за анализи на данни. Каналът ще унищожи археологични обекти около залива Кючукчекмедже, които датират от 6500 г. преди Христа и осигуряват най-ранните доказателства за хитите в Тракия, заяви Съюзът на камарите на турските инженери и архитекти. Екосистемата в лагуната, жизненоважна за морските животни и мигриращите птици, също ще бъде унищожена.
Каналът ще унищожи два водоема, които осигуряват почти една трета от питейната вода на Истанбул и ще увеличи солеността на подземните водни потоци, засягайки земеделски земи чак до съседния регион Тракия, заяви Съюзът на камарите на турските инженери и архитекти. Проектът ще увеличи нивата на кислорода в Черно море, засягайки дивия живот там, заяви съюзът.
Три групи изкуствени острови ще бъдат построени край брега в Мраморно море от земята, която ще бъде изкопана от канала, което според защитници на околната среда ще предизвика замърсяване там.
През 2017 г. почти 43 000 кораба са преминали Босфора, с една четвърт по-малко от преди десет години, макар че корабите днес са много по-големи, според данни на правителството. Трафикът през Босфора е бил три пъти по-голям от този в Суецкия канал.
Край язовира Сазлъдере Сазлъбосна е обградена от хълмове и зелени полета, на които пасат овце и добитък. Каналът ще пресече тази земя, както и земята около почти двайсет различни селища и квартали. В местна чайна селяните се страхуват, че правителството принудително ще изкупи земята, притежавана от техните семейства поколения наред и ще плати по-малко от пазарната цена.
Тяхната загриженост е подсилена от подобен опит преди 20 години, когато правителството експроприира земя под пазарната цена и построи язовирна стена, унищожавайки местни ферми. Ние имахме тогава 3000 глави добитък, сега имаме 300, заяви кметът Теке. Селяните се опасяват, че каналът ще унищожи това, което е останало от земеделската им земя.
Когато това се случи тук няма да има никакво стопанство или земеделие. Ще трябва да спра да се занимавам със земеделие. Не знам какво ще правя, заяви един селянин, който отглежда ечемик, пшеница, царевица и слънчоглед.
Ердоган обяви, че ще проведе търг за канала в скоро време, казвайки че каналът ще бъде построен независимо от всичко. Дали те искат или не, ние ще построим Канал Истанбул, каза Ердоган.
Превод: БТА