Лисабон забрани нощните полети след години на протести от страна на местните жители. Сега никакви самолети няма да кацат или излитат от летище "Умберто Делгадо" в Лисабон между 1 и 5 часа сутринта местно време, пише Euronews.

Този строг полицейски час идва, след като правителството се вслуша в мнението на местните граждани и екологични групи, както и на градския съвет. Нощните полети са постоянен проблем в Лисабон заради това, че нарушават съня на жителите на града.

Португалската неправителствена организация за защита на околната среда Zero за първи път поиска забрана на нощните полети през лятото, като предупреди, че самолетите причиняват шум и замърсяване на въздуха.

Преди това правителството въведе законодателство за ограничаване на броя на полетите, които могат да се извършват през нощта от летището, но Zero твърди, че летището е в нарушение на ограниченията. За период от две седмици организацията е регистрирала допълнителни 115 полета, както съобщава The Portugal News.

Снимка: iStock by Getty Images

Министърът на инфраструктурата и жилищното строителство Мигел Пинто Луз направи съобщението и определи забраната като "гигантска стъпка напред".

Решението е взето от специална работна група, съставена да проучи въпроса, и беше публично споделено в същия ден, в който десетки жители се събраха на протест пред летището в града.

След обявяването на забраната за нощни полети в Лисабон все още не са посочени дати, от които тя ще започне да действа.

Според местни активисти забраната на нощните полети ще има слабо въздействие

Aeroporto Fora, Lisboa Melhora, група граждани, които са за забраната на нощните полети, не мислят, че тя ще бъде от полза за здравето и благосъстоянието на местните жители. Не става ясно дали става въпрос за пълна забрана или все пак ще бъде разрешено кацането на редовни полети, закъсняващи от летището, от което пристигат например.

Летище "Умберто Делгадо" се намира на седем километра североизточно от центъра на Лисабон, но то се нуждае от основна модернизация, която може да отнеме три години и да струва 300 милиона евро.

Обезпокоените граждани се притесняват, че първоначалното летище ще бъде разширено, и затова провеждат кампания за изграждане на изцяло ново летище извън града, вместо за модернизиране на съществуващото.

Снимка: iStock by Getty Images

Дали забраната за нощни полети е още един признак, че Португалия изпитва затруднения с броя на посетителите?

Критиките срещу нощните международни полети в Лисабон идват по същото време, когато няколко португалски града въвеждат постоянни туристически такси.

През септември Лисабон започна да събира "taxa turística" в размер на 4 евро на човек на вечер за първите седем нощувки от престоя.

По същия начин крайбрежният град Албуфейра в южната част на Алгарве въведе своя туристически данък през май 2024 г. Този данък се начислява на гости над 12-годишна възраст и струва 2 евро на човек на вечер за високия сезон от 1 април до 31 октомври и 1 евро на човек на вечер през останалата част от годината.

Други градове в Алгарве също последваха този пример. Фаро ще въведе целогодишния си туристически данък от март следващата година, когато започва активният сезон в региона.

Посетителите ще трябва да плащат по 2 евро на човек на вечер през пиковия сезон във Фаро или по 1 евро на човек на вечер през слабия сезон между ноември и февруари за първите седем нощувки.

Според Националния статистически институт (INE), между януари и август тази година Португалия е била посетена от 13,1 милиона туристи, което е с 6,7% повече в сравнение с миналата година.