Таксите за ръчен багаж в самолета може скоро да останат в историята, тъй като ЕС се стреми да опрости ценообразуването на самолетните билети. Комисията по петиции към Европейския парламент прие единодушно резолюция, която призовава авиокомпаниите да гарантират, че пътниците могат да носят безплатен ръчен багаж.
Очаква се по-късно този месец Европейския парламент да се събере за официално гласуване на резолюцията, пише Euronews.
Какво означава забраната за такси за ръчен багаж?
ЕС иска да реши два основни проблема - авиокомпаниите имат непоследователни политики за ръчен багаж, които предизвикват объркване у пътниците. Плюс неясна реклама, която може да означава скрити такси за багаж при закупуване на билет.
През 2014 г. Съдът на Европейския съюз постанови, че ръчният багаж, който отговаря на "разумните" изисквания за размер и тегло, е съществена част от пътуването със самолет. Съдът реши, че пътниците не трябва да плащат допълнително, но решението така и не беше изпълнено.
Новата резолюция препоръчва прилагането на това правило, за да се премахнат допълнителните такси за ръчен багаж. Освен това в резолюцията е уточнено и какво точно е "разумен" размер и тегло.
Стандартите за тегло и размер могат да варират значително между различните авиокомпании. Това е особено проблематично за пътниците със свързващи полети на различни авиокомпании, които имат различни стандарти, увеличавайки шанса да платят допълнителни такси на изхода за качване.
ЕС също така призовава авиокомпаниите да бъдат по-конкретни с пътниците, когато предоставят информация за допълнителни разходи, като такси за разпределение на местата и график на полета.
Авиокомпаниите "играят" с цените и мамят пътниците
Потенциалната забрана на таксите за ръчен багаж е част от по-широк стремеж за опростяване на издаването на билетите и таксите за пътуване със самолет в ЕС.
По-рано тази година Министерството на потребителите на Испания започна разследване на нискотарифни авиокомпании, свързано с техните такси за ръчен багаж. Отделянето на тези такси от цените на билетите означава, че превозвачите могат да предлагат конкурентни цени, които не отразяват общите разходи, които пътниците плащат.
Потребителите могат да бъдат подведени да вярват, че получават по-добра сделка, отколкото всъщност е. Съществуват и опасения, че търсачките могат да дадат несправедливо предимство на авиокомпаниите, които рекламират тези суперниски цени.
"Нискотарифните авиокомпании правят бизнес с цената на билетите, като скриват допълнителните такси за превоз на ръчен багаж до края на покупката", каза испанският евродепутат Жорди Каняс.
"Европа вече се изказа по темата, но държавите-членки продължават да позволяват на авиокомпаниите да си играят с цените и да мамят пътниците. Това трябва да спре", казва още той.