Пазарът на туристически услуги е огромен, силно конкурентен и рекламно наситен. На пръв поглед там има за всекиго по нещо, като посока, удобства и цени.

Дали обаче потребителите на туристически услуги са достатъчно подготвени, за да направят правилния избор. Или вместо това те търсят почивки с по-евтини цени без да отчитат рисковете. Или са готови да тръгнат сами в по-далечни държави без да знаят как да планират и организират такова пътуване, коментира пред БНР  Павлина Илиева, председател на Обединение "Бъдеще за туризма".

От друга страна, в България има всичко и никъде другаде няма да открием толкова дълги плажни ивици, топла морска вода и вкусна храна като нашата. Българите обаче, опознаха света и са готови да правят сравнение и избор и на цените и на услугите у нас и в чужбина.

Най-хубавото от всичко е, че всяко лято може да пътуваме в различна посока и да научаваме все повече какво да искаме като туристически продукт.

Това трябва да дава стимул и на вътрешния туризъм, който да се стреми да привлича родните туристи с добри и качествени туристически услуги. Също и да участва в конкуренцията за туристите, които идват отвън, за да почиват в България.

"Има много българи на нашето море, традиционно много от тях предпочитат Южното ни Черноморие, сподели в "Нощен Хоризонт" Павлина Илиева. "Хората избират и Турция и Гърция, като Гърция традиционно през юли и август, в Турция през май и юни, септември и октомври.

Но вече има доста чартърни програми и хората от няколко години предпочитат Испания и Италия, до Сицилия, там също вече има традиции, зависи от финансовите възможности.

Почивките могат да бъдат в различен диапазон и размер - най-скъпо почивката излиза през юли и август - топ сезоните за релакс, ако по-рано планирате, може да се възползвате от отстъпките на хотелите.

За съжаление за българина все още цената е водеща при избор на почивка, а ние работим точно по това - цената е важна и е фактор, но не трябва да бъде водещата. Точно затова имаме случаи на "изгорели" с резервациите си българи за отдих у нас или в чужбина.

Ние се намираме в един отворен и неконтролиран пазар и в момента има голям брой от хора, които нямат добри намерения в сферата на туризма.

Ние като организация сме направили Харта на потребителя, която да се ползва от нашите туристи, където може да се запознаят с правата си като клиенти и какво да очакват от туроператора, за да се повиши културата на пътуващия и да бъде критичен в своя избор, за да не бъдат лъгани, поясни още за БНР Павлина Илиева. 

По думите на Илиева трябва да има контрол над туроператорите или т.нар. Туристическа полиция, която я има в света, ако няма такъв орган, много хора се примамват от ниската цена и това им излиза всъщност по-скъпо, заради наличието все още на измами.