Множество съобщения за наранявания при турбулентни полети попадат в новините, включително един полет на Singapore Airlines, при който пътник за съжаление умира. Това беше първият случай на загинал човек по време на полет поради турбуленция от 1997 г. насам.
Данните на Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) сочат, че от 2009 г. до 2023 г. 37 пътници и 146 членове на екипажа са получили сериозни наранявания вследствие на турбуленция и тя остава единствената причина за наранявания по време на търговски полет.
Турбуленцията може да се случи навсякъде, но някои характеристики могат да я направят по-разпространена. И така, къде в Европа са най-турбулентните маршрути и как те се сравняват с останалите части на света? Euronews разкрива най-драматичните.
Ново проучване на уебсайта за проследяване на турбулентността Turbli показва кои маршрути в Европа са най-склонни към сътресения. Осем от десетте най-турбулентни маршрута започват или завършват в Швейцария, а други маршрути минават над или около Алпите.
За количествено определяне на вероятността от турбулентност Turbli използва скоростта на разсейване на вихрите (EDR). Това е измерване на атмосферната турбулентност, което е независимо от характеристиките на самолета. Това е стандартната метрика за авиационна турбулентност, използвана от Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) и Световната метеорологична организация (СМО).
Най-турбулентните маршрути в Европа през 2024 г. са:
Ница - Женева: 16.07
Ница - Цюрих: 15,49
Милано - Цюрих: 15,41
Милано - Лион: 15,37
Ница - Базел: 15.33
Женева - Цюрих: 15.05
Ница - Лион: 14.99
Женева - Венеция: 14,78
Лион - Цюрих: 14.74
Венеция - Цюрих: 14.67
Според Turbli всичко, което е под EDR от 20, се счита за "леко", а тези между 20 и 40 - за умерено. Нито един маршрут в света не е класиран като силен (40-60) или екстремен (80-100) на средногодишна база, въпреки че някои отделни инциденти може и да са преминали тези прагове.
Въпреки това екстремната турбулентност е рядкост в Европа, така че дори и по тези най-бурни маршрути е малко вероятно да се случат някои от опустошителните инциденти от последните месеци.
За сравнение, най-неспокойните маршрути в света са били в Южна Америка, пресичайки планинската верига на Андите. Най-неспокойният маршрут с EDR от 24,68 е от Мендоса до Сантяго, на второ място е от Кордоба до Сантяго, а на трето - от Мендоса до Салта.
Защо турбуленцията е по-често срещана в близост до планини?
По принцип полетите над или в близост до планини могат да предизвикат турбуленция, което се дължи главно на начина, по който вятърът взаимодейства с терена.
Когато вятърът достигне планински район, той се издига нагоре над върховете, което води до възходящи потоци. След това тези възходящи потоци могат да се сблъскат със стабилна въздушна преграда на височина, което ги принуждава да се върнат обратно към земята и да създадат низходящо течение.
Високите върхове могат да създадат и така наречените "планински вълни", причинени от смущения в хоризонталния въздушен поток. Тези колебания откъм страната на вятъра на високите части на земята могат да предизвикат вертикални течения с огромна мощност.
Тези смущения във въздушните течения могат да нарушат траекторията на полета на самолета, като го накарат да се издигне, да падне или да "подскача" нагоре-надолу по време на прелитането си.
Температурата и влажността на въздуха също играят роля за силата на турбуленцията. Колкото по-топъл и влажен е въздухът, толкова по-силна е турбуленцията, което обяснява защо маршрутите над Андите обикновено са най-драматични.
Трябва ли да се притеснявате от турбуленцията и влошават ли я климатичните промени?
Съвременните самолети са проектирани така, че да се справят дори с най-екстремните турбуленции, без да се повредят. Същото обаче не може да се каже за пътниците.
При всички случаи на турбуленция, които наблюдавахме през 2024 г., пътниците, които са били с колани на местата си, успяват да излязат от самолета невредими. Най-сериозни наранявания получават пътниците и членовете на екипажа, които не са били обезопасени.
Експертите са единодушни, че турбуленцията се засилва в резултат на изменението на климата. По-специално, по-големите температурни екстремуми и по-силните и непредсказуеми бури означават, че екстремните турбуленции вероятно ще стават все по-чести. Университетът в Рединг, Обединеното кралство, прогнозира, че до 2050 г. турбулентните събития ще бъдат два пъти по-чести.
Въздухоплавателната индустрия работи усилено, за да осигури безопасността на пътниците. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) стартира своята платформа Turbulence Aware през 2018 г. и сега над 25 авиокомпании предоставят и използват данни чрез повече от 2600 въздухоплавателни средства. Данните от платформата се използват в уредите в пилотската кабина и софтуера за планиране на полетите за по-добро прогнозиране и избягване на турбуленцията.
Освен на подобни данни, пилотите разчитат и на сложни метеорологични радарни системи на борда на самолетите, за да откриват и избягват зони с турбуленция. Те също така си докладват в реално време, ако по даден маршрут се появи турбуленция.